Mode viert Pride: marketingtactiek of niet?

Voor het geval je de regenboogvlaggen gemist heb in steden wereldwijd, augustus staat in het teken van pride. De regenboogvlag, die we allemaal kennen, staat symbool voor de diversiteit van de LGBTQ+ gemeenschap en zien we vaak tijdens een mars voor LGBTQ+ rechten en is sindsdien geadopteerd door merken en retailers die de idealen van inclusiviteit uit willen stralen.

En misschien om roze euro’s, ponden en dollars binnen te harken van een gemeenschap met financiële middelen.

Het symbool van de regenboog was vroeger alleen te zien in afgelegen bars en cafés waar homoseksuelen zich veilig voelden, ver weg van discriminatie en onder gelijkgezinden. Nog nooit eerder was de regenboog een modetrend.

Mode viert Pride: marketingtactiek of niet?

Van Oxford Street in Londen tot de Leidsestraat in Amsterdam, retailers hebben het regenboog-motief omarmd. Bij Levi’s is een complete Pride collectie te zien in de etalage: regenboog sokken, denim jacks en T-shirts met slogans zoals “I am proud”. H&M lanceerde ook een collectie met een regenboog overvloed waarvan 10 procent van de omzet gedoneerd gaat worden aan de wereldwijde campagne tegen homofobie van de Verenigde Naties. Zelfs het logo boven de winkels van H&M heeft de kleuren van de regenboog.

“H&M gelooft in het recht om lief te hebben wie ze willen voor iedereen,” aldus Andreas Löwenstam, hoofdontwerper van mannenmode bij de Zweedse keten in de krant Evening Standard. “We hopen dat mensen de Love For All collectie van H&M kunnen gebruiken om Pride en hun geloof in gelijke liefde kunnen vieren.”

Mode viert Pride: marketingtactiek of niet?

Retailers zijn klaar voor de regenboog

In Amsterdam, waar Gay Pride het centrum deze week heeft overgenomen, zit het grootste winkelgebied vol met retailers met regenbooggekleurde collecties, prominent in de etalage gezet, zoals de United Nude’s pop-up met een grote variatie aan regenboog plastic schoenen. Wie is de klant, vraag ik me stiekem af?

Maar ondanks alle goodwill in de retail, voelt het alsof modemerken de trend gebruiken om hun omzetten te verhogen. Zoals met de festival hype, die begint in mei, waarmee we elk jaar worden gebombardeerd met outfits die perfect zijn voor het Amerikaanse Coachella of het Nederlandse Amsterdam Open Air. De afgeknipte shorts en boho sets zijn perfect voor een weekend van muziek en ondeugd. Maar hoeveel van ons gaan er ook werkelijk heen?

Mode viert Pride: marketingtactiek of niet?

Terwijl de gay-cultuur misschien wijder geaccepteerd en toegepast wordt, is er nog een lange weg te gaan voor de rechten van de LGBTQ+ gemeenschap wereldwijd. Niet heel ver buiten Londen, New York en Amsterdam zijn er nog steeds veel gevallen waar de rechten van de mens geschonden worden waardoor de regenboogvlag halfstok zou hangen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op FashionUnited UK en is vertaald en bewerkt door Caitlyn Terra.

Beeld: FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN