• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Mode of kunst?

Mode of kunst?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Berlijn staat dezer dagen in het teken van Armani. Zijn ontwerpen, die ruim een kwart eeuw omspannen, zijn momenteel te zien in de Neue Nationale Galerie van de Duitse hoofdstad. De expositie "Giorgio Armani" biedt met ruim 500 creaties een overzicht van het werk van de Italiaanse ontwerper, die bekend werd met zijn conservatieve kleding en strakke belijning.

Eerder was de overzichtstentoonstelling te zien in New York en in het Spaanse Bilbao. Voor Berlijn werd de Armani-tentoonstelling door theater regisseur en vormgever Robert Wilson uitgebreid met een aantal meer recente modellen en video projecties. In een interview zei Armani dat hij een persoonlijke band heeft met al zijn ontwerpen. Giorgio Armani wordt beschouwd als een van de meest invloedrijke mode ontwerpers van de 20-ste eeuw samen met Chanel, Yves Saint Laurent en Christian Dior. "Deze creaties zijn illustratief voor verschillende momenten in mijn carriere. Ze roepen dat ook goede en minder goede herinneringen op," aldus de 68-jarige ontwerper. Het Armani kledinglabel werd in 1975 opgericht door Giorgio Armani en Sergio Galeotti. Om startkapitaal voor het bedrijf bijeen te krijgen, verkochten de twee ondernemers hun oude Volkswagen.

Armani heeft vanaf het begin zowel voor mannen als voor vrouwen ontworpen waarbij hij voor zijn ontwerpen stijl-elementen 'leende' van de ander sekse. Daarin ligt de basis voor de androgene look die later zijn handelsmerk is geworden. De expositie is nog tot 13 juli te zien in Berlijn. Daarna reist de omvangrijke tentoonstelling van Armani's werk, dankzij mede-financier Mercedes-Benz, door naar London, Rome, Tokyo en Las Vegas. Bezoekers kunnen echter steeds een andere inrichting verwachten, omdat die door Wilson iedere keer op de nieuwe locatie zal worden afgestemd. Het zou de indruk kunnen wekken dat mode, sinds de eerste tentoonstelling van het werk van Yves Saint Laurent in het Metropolitan Museum in New York in 1983, inmiddels als kunst wordt geaccepteerd. Of is het toch de commercie die hoogtij viert? Dat vraagt de gerespecteerde modejournaliste Suzy Menkes zich af in de International Herald Tribune. Zo werd de eerste stop van de expositie in New York in 2000 door controverse omringt en ging het gerucht de ronde dat Armani een flinke donatie aan het Guggenheim had gedaan, kort voordat hij een ruimte in het toonaangevende museum kreeg toegewezen.

De controverse lijkt nog een staartje te krijgen, want hoewel de show volgens de officiële verklaring in oktober van dit jaar zal doorreizen naar de Royal Academy in Londen, wilde een woordvoerder van het museum dat nog niet bevestigen. Volgens haar is het Britse museum momenteel daarover nog met de ontwerper in onderhandeling.

Giorgio Armani