• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Mode in het Bloed: familiebedrijf Marylise & Rembo Fashion Group (MRFG)

Mode in het Bloed: familiebedrijf Marylise & Rembo Fashion Group (MRFG)

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Het Belgische familiebedrijf achter de bruidsmodemerken Marylise & Rembo Styling is intussen een vaste waarde op Barcelona Bridal Fashion Week en kondigde onlangs aan dat ze de productiesite in Portugal nog gaan uitbreiden. Het is de vierde generatie die het bedrijf jong houdt, vertelt junior CEO Chiara De Vlieger aan FashionUnited in een interview..

“Het bedrijf stamt af van een hoedenwinkel, Le Chapeau, opgericht in 1926”, begint De Vlieger. “Die winkel bestaat nog altijd: ze zijn gestart met hoeden en zijn zich later ook gaan specialiseren in trouwjurken. Er zat een grote familie achter, een deel is de winkel blijven doen en een andere tak is in de jaren 70 begonnen met het maken van trouwjurken – dat zijn wij.

Mijn broer en ik zijn de vierde generatie en zijn samen met mijn ouders actief in het bedrijf. Ik kan voor zowel mezelf als mijn broer zeggen dat er van thuis uit nooit iets gepusht is geweest, we hebben allebei ook iets helemaal anders dan mode gestudeerd. Ik studeerde communicatie-, Cedric handelswetenschappen. Zelf ben ik na mijn studies onmiddellijk in het bedrijf gestapt, volledig op vrijwillige basis, mijn broer werkte nog tot september in de VS voor Deloitte maar hij zag dat het bedrijf verder groeide en dacht: als ik het ooit wil proberen in het familiebedrijf dan moet ik nu mee mijn schouders zetten onder de uitbouw ervan. Dat project wilde hij echt niet laten schieten. Mijn ouders zijn natuurlijk wel blij dat die opvolging er is en ze steunen ons ook heel erg. Ze geven ons alle mogelijke kansen om te groeien binnen ons traject. Mijn broer is verantwoordelijk voor de logistiek achter de productie in Portugal. Ik richt me eerder op het product zelf en de communicatie errond. Hoe wij ons product neerzetten in de markt, het contact met de klanten, dat loopt via mij. Op die manier hebben we een perfect evenwicht gevonden qua jobinhoud zodat we complementair zijn en ons niet focussen op exact dezelfde dingen.”

Jong vs oud

Het bedrijf maakt twee bruidscollecties per seizoen. Marylise staat voor tijdloze puurheid, het meer gedurfde Rembo Styling volgt de trends. De ambachtelijke productie gebeurt op de eigen site in Portugal: de jurken worden met de hand gemaakt door hoog opgeleide naaisters. “Designed with passion in Belgium. Made with love in Portugal”, is dan ook de slogan van de groep. De Made To Measure software technologie zorgt bij elk figuur voor een juiste ‘fitting’ zorgt waardoor retouches niet langer nodig zijn. Elke jurk moet aanvoelen als een T-shirt: heel comfortabel.

“We hebben nu een heel jong en erg gemotiveerd team en dat heeft vast te maken met het feit dat mijn broer en ik jong zijn en zo een jonge generatie aantrekken. Je merkt ook dat de jeugdigheid van het team gereflecteerd wordt in de collecties. We durven veel meer dan vroeger, we willen veranderen. Het is altijd wel een afweging tussen wat de jonge generatie in het bedrijf wil versus de derde generatie – mijn ouders. Wij willen alle trends volgen maar soms veel te snel, de oudere generatie gaat dan op de rem staan, zij hebben de knowhow en geschiedenis van het bedrijf mee. Het vinden van een balans tussen de twee maakt het erg interessant en zorgt voor een topproduct.”

Open bedrijfscultuur

Uiteraard zijn er soms conflicten: “We hebben een vrij open bedrijfscultuur, af en toe zijn er meningsverschillen maar omdat we een familiebedrijf zijn, kunnen we daar heel open over zijn en communiceren we op een heel directe manier. Vanaf het moment dat iemand zich niet goed voelt bij iets, wordt dat onmiddellijk op tafel gelegd en uitgepraat. Dat is een voordeel van in een familiebedrijf te werken. Nog een voordeel? Sinds mijn broer erbij is, krijg ik steeds meer het gevoel dat je elkaar blindelings kan vertrouwen. Hij zorgt voor de productie en ik vertrouw erop dat hij z’n uiterste best zal doen om dat op punt te stellen en alles goed verloopt. We zitten met vier in het bedrijf en weten dat iedereen ervoor gaat, je moet niet alles gaan controleren. Het nadeel is dan weer dat als je in het weekend met de familie samenkomt, de focus nog steeds op het werk ligt. Je neemt werkgerelateerde onderwerpen makkelijk mee naar de privésfeer.”

Verhoogde productiecapaciteit

Vorige maand stelde het bedrijf naast de twee nieuwe collecties ook een eigen MRFG juwelenlijn voor in Barcelona. Maar dat is niet de enige vernieuwing binnen het bedrijf. “De focus ligt op het uitbreiden van ons eigen productieteam in Portugal, er komt 1000 vierkante meter bij, vooral om de capaciteit te verhogen. We hebben een nieuwe tien meter lange snijtafel gekocht die niet meer in het huidige gebouw past. We voelen dat we kunnen groeien maar de productie moet dan wel kunnen volgen. Wij doen alles, van A tot Z: van ontwerp over marketing en productie tot logistiek. In West-Europa zijn wij op ons niveau het enige bruidsmodehuis dat dit doet. Door het overweldigende succes van de laatste collecties groeien we sneller dan gepland, en de productie opdrijven doe je niet zomaar. Om dit op te vangen werken wij op verschillende pistes. Naast de uitbreiding van het productieatelier werd de productie vier maanden lang maximaal opgedreven en werd er samengewerkt met diverse coutureateliers in de regio. Tegen eind 2018 zal de bouw rond zijn en zullen we terug volledig ‘up & running’ zijn en kort op de bal kunnen spelen.”

Bruidsmode is ook mode

Vorig jaar werd MRFG nog genomineerd door Flanders DC als ‘Fashion Brand of The Year’: “Dat was een erkenning voor ons uniek Belgisch vakmanschap maar ook voor onze niche sector. Lange tijd werd bruidsmode niet als mode beschouwd binnen de fashion sector. Deze nominatie beschouwen we dus als een beloning voor het harde werk van de afgelopen jaren.” Wat dan precies de sterkte is van MRFG? “We durven ons product te vernieuwen en volgen daarbij ons eigen gevoel. We kijken niet naar wat andere merken doen. Zo was een deel van de accessoires fluo op de modeshow van Rembo Styling in Barcelona dit jaar. Is dat commercieel sterk? Uiteraard niet maar het is iets waarmee we opvallen en naam kunnen maken, daarom doen we het.” Chiara’s ultieme doel? “Als we er op lange termijn in slagen dat iedereen nog voor ze gaan trouwen onze naam kent, dan zijn we goed bezig.”

Over Marylise & Rembo Fashion Group

Marylise & Rembo Fashion Group heeft 629 verkooppunten in 20 verschillende landen van Europa tot Amerika, Rusland, Australië, China en Japan, waarvan 29 winkels in België. Het familiebedrijf telt 84 werknemers, sinds kort staat de vierde generatie van de familie aan het roer van de onderneming.

Beelden: via Marylise & Rembo Fashion Group

Barcelona
Bridalwear
Bruidsmode
Marylise & Rembo Fashion Group
MRFG