• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Merken belangrijk voor sportkleding

Merken belangrijk voor sportkleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In 2003 is wereldwijd $ 145 miljard gespendeerd aan sportkleding. Dit betekent dat op aarde per bewoner, man, vrouw of kind, voor bijna $ 23 is gekocht, aldus een internationale kledingsite. Het opmerkelijke aan de verkoop bij sportkledingwinkels is echter, dat de voorkeur uit gaat naar merkkleding.

Van alle sectoren in de kledingbranche, is de verkoop van sportkleding en -schoenen sterk afhankelijk van merken en imago's. De consument kiest in dit gebied vaker voor een merk dat wordt gedragen door een aanbeden sporter. En anders is het imago dat wordt toegeschreven aan de kledingsoort (voetbal, atletiek, etc.) van belang.

Over het algemeen zijn de verkoopverhoudingen binnen een mode onderneming evenredig verdeeld. De consument neemt net zo lief een designer T-shirt, als dat van een bekend merk, maar ook een katoentje van een no-label vindt z'n weg naar de particuliere kledingkast. Hiertegenover staat dat in de sportkledingbranche 75% van de verkochte artikelen van een merk is. Voor sportschoenen is dat zelfs 80%.

Opmerkelijk is eveneens de dominantie van slechts drie merken binnen de sportkleding. In alfabetische volgorde zijn dit Adidas, Nike en Reebok. Het nog steeds groeiende Nike is koploper met een beheersing van 15% van gehele sportkledingverkoop en 20% van de merkenverkoop. Voor Adidas zijn deze cijfers respectievelijk 9% en 13% en voor Reebok 5% en 7%. Dit betekent dat de drie sportlabels gezamenlijk 29% van de sportkledingmarkt beheersen en op gebied van merkkleding en -schoenen is dat zelfs 40%. Voor andere sportmerken blijft daarom ook alleen de term 'Het beste van de rest' over. In deze namenrij passen Puma en Head.

De groeiende interesse voor westerse sportkleding in afzetgebieden als Latijns-Amerika en Azië voorspellen, aldus het rapport 'Global market review of active sportswear and athletic footwear - forecasts to 2010', een overheersende rol van sportkleding ten opzichte van gewone kleding in 2010. Nu zijn Latijns-Amerikaanse landen, met een populatie van 9% van de wereldbevolking, goed voor 6% van de verkoop. Noord-Amerikanen daarentegen, vormen samen 5% van de aardbolbewoners, maar nemen 23% van de wereldconsumptie op sportgebied voor hun rekening.

De sportkledingsector wordt gezien als een groeiende markt, zeker in de komende vijf jaren. Niet alleen vanwege de internationale groei van interesse naar sportkleding, maar ook gezien de loyaliteit van consumenten voor hun eigen favoriete merken en de komst van een nieuwe markt: jonge consumenten.

De mode site voorspelt in haar rapport dat in het jaar 2010 iedere wereldbewoner $ 23,70 per jaar uitgeeft aan sportkleding en schoenen. In het jaar 2003 was dit $ 22,70. Van evenementen als de wereldkampioenschap voetbal 2006, de Europa Cup 2008 en de Olympische Spelen in 2008 wordt het meest verwacht, blijkt bij navraag bij verschillende sportmerken, om de verkoop en daardoor de financiële groeispurt te bevorderen.

Binnen de sportschoenenmarkt zijn innovaties vooral gericht op een verbeterd gebruik voor de atleet. Maar sinds de lancering van de Adidas-1, een schoen waarvan wordt gezegd dat het middels computersignalen het verend comfort kan aanpassen op het moment dat de drager in contact komt met de ondergrond, is de deur geopend voor een nieuwe generatie van actief schoeisel. Verbeteringen zijn een voortdurende bron om interesses en onderzoek te voeden. En met elke Olympische Spelen worden nieuwe producten geïntroduceerd. Gemaakt van materialen die nog beter ademen, waterproof zijn, stretchen of anderszins zijn verbeterd.

De Olympische Spelen in 2008 zullen de interesse in sportkleding alleen maar doen toenemen, temeer dat de merken Nike en Adidas een extra duwtje in de rug creëren door middel van wat toevoegingen van beelden van 'the rich and famous'. Vooral dit laatste zal een grote invloed hebben op de economisch groeiende markt in het Verre Oosten, want de Aziatische wereldbewoner is zeer genegen het kleedgedrag van westerse idolen te kopiëren.

Rucanor