Meer prijzengeld en nieuwe award voor International Woolmark Prize 2017-2018
bezig met laden...
The Woolmark Company heeft dit jaar het programma van de International Woolmark Prize geherstructureerd. De wereldwijde winnaar ontvangt een hoger geldbedrag, namelijk 200.000 Australische dollar (136.800 euro). Ook is er een nieuwe award toegevoegd: de Innovation Award.
"Door de toenemende druk op jonge ontwerpers hebben we onze programma-uitgaven geherstructureerd met een grotere focus op het design talent en onze partners," legt de Stuart McCullough, directeur van The Woolmark Company, uit. Het prijzengeld voor de winnaar wereldwijd wordt daarom verhoogd van 100.000 Australische dollar (68.400 euro) naar 200.000 Australische dollar. “The Woolmark Company versterkt zijn toewijding in het supporten van opkomend designtalent door het prijzengeld voor de prestigieuze International Woolmark Prize te verhogen,” laat Woolmark weten.
Iedere genomineerde zal een bedrag van 2.000 Australische dollar ontvangen om hun ontwerp te realiseren. De winnaars van de regiofinales zullen nog 70.000 Australische dollar (47.880 euro) ontvangen om hun volledige collectie te ontwerpen en produceren.
Het wolbedrijf zal vanaf komend jaar ook een nieuwe award uitreiken. “De herstructurering van de award brengt ook een spotlight op de textielfabrieken die assisteren in het ontwikkelen van innovatieve wol en garen, met de introductie van de Innovation Award.” De award wordt uitgereikt aan de finalist met de ‘het meest unieke en creatieve textiel of garen’ en ontvangt een geldbedrag van 100.000 Australische dollar. Tevens krijgt deze winnaar de mogelijkheid om zijn product op commerciële manier uit te bouwen. De weverij die betrokken is bij de winnaar van de innovatieprijs zal onderdeel worden van het global trade promotional program van the Woolmark Company.
"Elk jaar ben ik weer verbaasd over wat onze finalisten aan de jury presenteren. Net als je denkt dat je alles gezien hebt, komt er een met spannende nieuwe stof of innovatief garen. Daarom hebben we de Innovation Award opgericht. Het houdt niet alleen in dat de concurrentie sterk is, maar geeft onze prestigieuze handelspartners ook wereldwijde erkenning en verhoogt uiteindelijk het marktaandeel van wol,” zegt McCullough.
Wereldwijd zullen 65 genomineerden hun look presenteren tijdens de regionale finales, die plaatsvinden in Milaan, Londen, Dubai, New York, Seoul en Sydney.
Beeld: The Woolmark Company