Wim Bruynooghe en Arte Antwerp genomineerd voor International Woolmark Prize
bezig met laden...
De Belgische ontwerper Wim Bruynooghe en en modelabel Arte Antwerp zijn genomineerd voor de International Woolmark Prize 2017-2018. Bruynooghe is genomineerd in de categorie vrouwenmode, en Arte Antwerp dingt mee in de categorie mannenmode. In juli zullen zij een volledige look presenteren voor de regionale finale.
Naast Bruynooghe en Arte Antwerp zijn ook David Laport (Nederland), Tereza Rosalie Kladošová (Tsjechië), Mark Kenly Domino Tan (Denemarken), Vladimir Karaleev (Duitsland), Brognano (Italië), Aika Alemi (Kazachstan), Moisés Nieto (Spanje) en Bashaques' (Turkije) genomineerd voor de categorie vrouwenmode voor de Europese finale. De genomineerden voor Europa in de categorie mannenmode zijn Jazz Chris (Nederland), Miro Sabo (Tsjechië), 22/4 (Duitland), Miaoran (Italië), NEO design (Servië), Palomo Spain (Spanje), L'Homme Rouge (Zweden) en MiiN (Turkije).
Twee Belgische ontwerpers genomineerd voor International Woolmark Prize
Wim Bruynooghe studeerde Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Zijn werk is een combinatie van sportinvloeden en een eerbetoon aan werk van couturiers uit de twintigste eeuw. In 2013 richtte hij zijn eigen label op, samen met zijn partner Laur Dillen Storms. Sindsdien gaat het hard met het label. In 2015 opende hij een guerilla flagshipstore in Antwerpen. Vorig jaar werd Bruynooghe genoemd in de de ‘30 onder 30’ lijst van Forbes, voor Europese entrepreneurs. Ook werd de ontwerper in 2016 de artistiek directeur van UCWHY, een nieuw label dat is opgericht door Anne Chapelle (tevens oprichter en CEO van BVBA32).
Arte Antwerp is het label van Bertony Da Silva, een ontwerper uit Antwerpen. Hij studeerde grafisch ontwerpen aan de Sint Lucas School of Arts, maar maakte de studie nooit af. Zijn kennis gebruikte hij echter wel voor de start van een T-shirt label, wat inmiddels is uitgegroeid tot het volwassen premium mannenlabel Arte Antwerp. Da Silva combineert zijn achtergrond in beeldende kunst met invloeden uit de omgeving, wat resulteert in comfortabele kledingstukken met een ‘no-nonsens esthetiek’. De ontwerper gelooft sterk in authenticiteit, dapperheid en een voortdurende progressiviteit.
Woolmark Company verhoogt prijzengeld International Woolmark Prize
Wereldwijd zullen 65 genomineerden hun look presenteren tijdens de regionale finales, die plaatsvinden in Milaan, Londen, Dubai, New York, Seoul en Sydney. Dit jaar wordt het prijzengeld voor de winnaar wereldwijd verhoogd van 100.000 Australische dollar naar 200.000 Australische dollar. “The Woolmark Company versterkt zijn toewijding in het supporten van opkomend designtalent door het prijzengeld voor de prestigieuze International Woolmark Prize te verhogen,” laat Woolmark weten.
Iedere genomineerde zal een bedrag van 2.000 Australische dollar ontvangen om hun ontwerp te realiseren. De winnaars van de regiofinales zullen nog 70.000 Australische dollar ontvangen om hun volledige collectie te ontwerpen en produceren. De winnaar van de wereldwijde finale krijgt uiteindelijk 200.000 Australische dollar.
"Door de toenemende druk op jonge ontwerpers hebben we onze programma-uitgaven geherstructureerd met een grotere focus op het design talent en onze partners," legt de Stuart McCullough, directeur van The Woolmark Company, uit. Daarom zal het wolbedrijf een nieuwe award uitreiken vanaf komend jaar. “De herstructurering van de award brengt ook een spotlight op de textielfabrieken die assisteren in het ontwikkelen van innovatieve wol en garen, met de introductie van de Innovatie Award.”
De Innovation Award wordt uitgereikt aan de finalist met de ‘het meest unieke en creatieve textiel of garen’ en ontvangt een geldbedrag van 100.000 Australische dollar. Tevens krijgt deze winnaar de mogelijkheid om zijn product op commerciële manier uit te bouwen. De weverij die betrokken is bij de winnaar van de innovatieprijs zal onderdeel worden van het global trade promotional program van the Woolmark Company.
"Elk jaar ben ik weer verbaasd over wat onze finalisten aan de jury presenteren. Net als je denkt dat je alles gezien hebt, komt er een met spannende nieuwe stof of innovatief garen. Daarom hebben we de Innovation Award opgericht. Het houdt niet alleen in dat de concurrentie sterk is, maar geeft onze prestigieuze handelspartners ook wereldwijde erkenning en verhoogt uiteindelijk het marktaandeel van wol."
Beeld: The Woolmark Company, Kris de Smedt