McGregor 2.0: “Herkenbaar, maar niet revolutionair nieuw”

Een jaar lang was het voor het grote publiek onbekend wie de merkrechten van McGregor had gekocht nadat Rens van de Schoor de doorstart van het merk schrapte. Deze week kwam daar verandering in: ondernemers Fred Gehring, Ludo Onnink, Ben Mandemakers en Rob ten Heggeler zitten achter McGregor ‘2.0’. Kersverse eigenaar en investeerder Gehring staat FashionUnited telefonisch te woord.

Fred Gehring en Ludo Onnink, nieuwe investeerders van McGregor, zijn voormalige topmannen bij Tommy Hilfiger. Zij waren verantwoordelijk voor de Europese divisie als CEO en COO. Ook directeur van McGregor 2.0, Coen Gehring, werkte bij Tommy Hilfiger. Fred Gehring trad in 2016 terug bij Tommy Hilfiger en ook uit de gehele modebranche. Onnink is op dit moment ook CEO bij Denham the Jeanmaker. Ervaring hebben de mannen dus wel. De connectie met DM Equity Partners werd gemaakt in hun tijd bij Hilfiger. Bankier Rob ten Heggelaar, een van de eigenaren van het investeringsfonds, werkte destijds met het modemerk als bankier. “DM Equity wilde graag de modebranche in en wij staan sterker met extra investeerders,” aldus Gehring tijdens het telefonische gesprek.

Wat vooraf ging:

In september 2017 is McGregor onderdeel van een groepsfaillissement van de Doniger Fashion Group. Ondernemer Rens van de Schoor wil de groep met daarbij de merken McGregor, Gaastra en Adam Brandstores doorstarten en neemt dan ook alle rechten over. Van de Schoor ziet af van de doorstart, volgens de curator door ; niet overtuigende’ redenen. Van de Schoor gaat op zoek naar een nieuwe koper van de rechten voor McGregor. Eind 2017 nemen de huidige eigenaren alleen de merkrechten over, het bedrijf moet vanaf de grond weer worden opgebouwd.

Vier vragen aan de nieuwe eigenaren van McGregor

Waarom de keuze voor McGregor?

“Zoals je misschien weet, had ik mij teruggetrokken uit de modebranche. Toen we vernomen dat McGregor niet doorgestart zou worden, maar geliquideerd, kwam bij ons het idee om de merkrechten over te nemen. McGregor is een grote naam en hoe vaak heb je de kans om met een grote naam opnieuw te beginnen? De overname van de merkrechten is voor ons een unieke mogelijkheid om een grote naam naar de markt te brengen met een nieuwe inrichting. Het merk, het productaanbod, de aanpak van de distributie. Dat is een eenmalige kans. Met een nieuw merk doe je er jaren over om naamsbekendheid te krijgen, met een groot merk, dan heb je per definitie te maken met heel veel bagage.”

Het merk heeft genoeg historie, zowel positief als negatief. Hoe komt het dat jullie toch het vertrouwen in het merk hebben?

”Het is een vervelende omstandigheid als je als merk in een groep zit die failliet gaat. Het is niet dat McGregor oorzaak was van het faillissement, dat was een stabiel merk. Natuurlijk heeft deze gebeurtenis bij de retail gemeenschap en de leveranciers van McGregor een vervelend gevoel achter gelaten, maar de consument die interesseert dat niet volgens ons.”

“We hebben consumentenonderzoek gedaan en daar stond McGregor tussen de top vijf merken, tussen de gevestigde namen. Niemand was bezig met het feit dat het merk twee jaar geleden failliet is gegaan. Een consument reageert puur op het product. Als hij het mooi vindt, koopt hij het.”

Met McGregor ‘2.0’ wordt gefocust op de basics, aldus het persbericht. Vanwaar deze keuze?

“Onze ervaring is dat bij het opbouwen van een klassiek herenmerk, de fundering van je merk voornamelijk ligt bij één categorie goederen: de basics. Daar overheen wil je met een mode gedachte een richting creëren voor het merk, voornamelijk met de bedoeling om de basics meer lading te geven. Op dit moment zijn de basics de essentie van onze repositionering. Het fashion gedeelte komt daar bij maar geen mega collectie zoals andere merken voeren.”

Het merk heeft een nieuw logo, nieuwe pasvorm, nieuwe producten. We willen het ‘opgefrist’ in de markt zetten, dat betekent dat het niet revolutionair nieuw is, maar wel herkenbaar. We hebben overwogen om het merk terug te brengen zoals het was en vanuit daar verder te kijken. Uiteindelijk hebben we daar niet voor gekozen. Het merk heeft nu de traditionele klassieke essentie maar is vrijer, relaxter en moderner.”

Op welke markt zal McGregor zich focussen?

“Het is verleidelijk om meteen heel Europa aan te pakken, we zijn zelf natuurlijk actief geweest in Europa en hebben daar veel contacten. Ook vanuit veel markten in Europa kwam interesse. Maar uit eigen ervaring weten we dat elke markt heeft zijn eigen wensen en om met al die wensen meteen rekening te houden, dan word je gek. Daarom focussen we ons de eerste twee jaar op de Benelux. Dan hebben we de basis van de organisatie opgebouwd en gaan we verder kijken. Het bedrijf is helemaal nieuw, dat hebben we niet overgenomen. We hebben alleen de merkrechten overgenomen en zijn vanaf de eerste heipaal weer aan het bouwen. Dat kost tijd en dat gaat ook per definitie niet altijd goed. Je maakt ook fouten en er zullen dingen zijn de aangepast moeten worden en dan is het beter dat dit in de focus van een beperkter gebied is, in dit geval de Benelux.”

Het is een bewuste keuze om niet op de Modefabriek te staan. Het is niet direct het plan om een collectie te tonen in onze showroom, klanten uit te nodigen en order te schrijven. We willen op een nieuwere manier naar de markt. Uiteraard door direct-to-consumer door e-commerce, eigen winkels en franchise maar ook door samenwerking met belangrijke detaillisten. Het zal een selectieve samenwerking zijn, natuurlijk willen we dat het merk vindbaar is, maar niet dat op heel veel plekken een klein beetje hangt. We willen het beeld goed neergezet kan worden. We willen met de partners de visie delen over de mogelijkheden van het merk en hoe we het merk willen kopen aan de consument. De belangen van de detaillist waarmee we samenwerken moeten honderd procent op één lijn liggen met ons. Het kan niet zo zijn dat een van de twee wel succes heeft en de ander niet. Als het succes is, dan hebben we succes samen.”

Beeld: oude McGregor website

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN