• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • MAC biedt meer

MAC biedt meer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Wanneer de trends iedere week veranderen en lastig te voorspellen zijn, is het voor inkopers moeilijk kiezen. Er is daarom op dit moment veel vraag naar leveranciers die met detailisten kunnen meedenken om de risico's zoveel mogelijk te spreiden. Het Duitse mannenbroekenmerk MAC bewijst dat met wederzijds overleg en met ruimte voor nieuwe oplossingen veel problemen van de baan kunnen worden geholpen. MAC bestaat al dertig jaar. Sinds acht jaar heeft het merk ook een herenlijn, die al vier jaar in Nederland verkrijgbaar is. Dat het bedrijf goed loopt is duidelijk: vorig jaar verkocht MAC in heel Europa maar liefst vijf miljoen broeken. Volgens Rob Schalker van Transit Textiles, MAC's agency in Nederland, komt dat doordat MAC de dingen op een andere manier aanpakt. Schalker: "Door alleen broeken te maken en nadruk te leggen op de goede pasvorm, richt MAC zich niet op één speciaal marktsegment. We maken broeken voor iedereen, of ze nu jong, oud, dik of dun zijn." Om winkelpersoneel te helpen met het vinden van de goede broek bij de goede persoon, zijn er workshops en speciale charts waarop in één oogopslag het verschil tussen de modellen te zien is. De vaste klanten kunnen goed bediend worden, doordat de meest gangbare broeken constant leverbaar zijn. Dat zijn niet alleen de klassieke modellen: ook afgesleten, 'relaxte' jeans met een jong label behoren tot de doorlopende collectie. Voor de mensen die steeds iets anders willen, levert MAC iedere maand een andere lijn. Dat werkt als volgt: vijf keer per jaar komt er een nieuwe collectie uit, met een extra collectie in mei voor hoogzomer. De inkoper kiest zijn series en kan vervolgens zelf bepalen in welke maand hij die geleverd wil hebben. Zo heeft hij steeds nieuwe broeken in de winkel. Wanneer bij de individuele detaillist een serie broeken écht niet loopt, neemt MAC die terug. Deze kan hem dan ruilen voor een andere serie. Schalker: "Ook voor ons is het beter als de broeken goed verkopen. Het is veel werk, maar het verhoogt het rendement en we hebben blijde klanten. Wij vinden het heel belangrijk om mee te denken en behalve adviezen ook concrete hulp aan te bieden. We vragen vaak zelf of we kunnen bijspringen. En dat geldt niet alleen voor de inkoop." MAC heeft architecten in dienst die een opzet voor de winkelindeling kunnen maken en het bedrijf levert ook gehele of gedeeltelijke shop-in-shop concepten. Alles wat de klant in principe nodig heeft is een stroompunt. Schalker: "Natuurlijk maken we de verkoopplannen in overleg. Maar over de jaren is gebleken dat we zelf goed kunnen inschatten wat verkoopt. Onze klanten hebben daar opmerkelijk veel vertrouwen in: soms bellen ze alleen maar, komen ze niet eens langs! We hebben ook eigenlijk nooit iets over." Omdat er nooit iets overblijft, doet MAC niet aan 'twee voor de prijs van één' of restantenverkoop. De opbrengst is goed genoeg voor de detailist: bij MAC liggen de marges tussen de 2,5 en 2,6. En promotiemateriaal is er ook genoeg. Posters, posterwanden en displays zijn in de showroom uit te zoeken. En voor winkeliers die meer traffic in de winkel willen, is er zelfs een reizende golfbaan, mét kleine prijzen. Zo houdt MAC niet alleen zijn directe- maar ook de indirecte klanten tevreden.


 

MAC