‘Lois heeft een enorme gunfactor’
bezig met laden...
"Zo, het volgende interview," zegt Arthur van Rongen als hij de telefoon opneemt. Lois is volgens hem nog steeds geliefd. "Sinds we het persbericht verstuurden over de comeback van Lois, heeft er al veel pers gebeld."
Gisteren werd bekend dat Lois een nieuwe licentiehouder heeft in Noord-Europa en een frisse nieuwe start maakt, in nauwe samenwerking met de Spaanse familie die het merk heeft opgericht. Blosh is de agent voor Nederland. FashionUnited vraagt Arthur van Rongen van Lois naar de plannen.
Sinds wanneer ben je betrokken bij Lois?
"In juni vorig jaar ben ik mijn eigen bureau gestart. Ik kwam in contact
met mensen die voor Lois werkten en ze zochten iemand om de
branding en marketing te doen. Dus we zijn gaan praten. Het ging
om een vastgoedgroep, zij investeren in het merk. We hadden zo'n goede klik
dat ik er samen met Ricardo Bergsma ben ingestapt. Hij heeft bij G-star
gewerkt en ik heb ook aardig wat jaren ervaring met jeans: Diesel en Miss
Sixty. Wij doen de marketing en collectie input voor de
Noord-Europese markt - Ricardo de zakelijke kant en ik de creatieve - en de
familie Sáez Merino Martínez, die het merk heeft opgericht doet de
productie. Een mooie constructie.
In november vorig jaar zijn we naar Spanje gegaan om de collectie te bekijken. We hebben een paar dingen aangepast. Met name meer focus op de flared jeans en logo sweaters. Lois heeft een enorme gunfactor bij een wat ouder publiek en met de truien willen we ook jongere mensen bereiken."
En toen?
"We hebben in Blosh van Rob Groenteman een agent gevonden. We hebben al
dertig klanten: trendsettende boetieks en pioniers in de denimbusiness. De winkel in de Runstraat in
Amsterdam hebben we gesloten, net als de winkel in Eindhoven. De collecties
die daar lagen vonden we niet representatief voor het merk."
Waarom hebben jullie zo'n vertrouwen in de flared jeans?
"Nou ja, een paar maanden geleden zat ik met mijn vriendin in het
vliegtuig. Zij las modebladen en ik zag de flared jeans overal. Toen ik
vertelde dat wij Lois gingen doen, wilden haar vriendinnen allemaal een
flared jeans.
Het is natuurlijk vaak gezegd dat flares terugkomen, maar we zien nu dat het echt in het modebeeld past en hoort. Ik vind het ook ineens weer mooi en sexy staan. En ik hoor vanuit klanten dat er extreem veel vraag naar is. Om consumenten te laten wennen aan de broek met uitlopende pijpen, hebben we in de eerste collectie een bootcut model en een flare. Het volgende seizoen zijn er zeven verschillende flared jeans, bijvoorbeeld ook een zevenachtste model.”
Hoe ziet de collectie er verder uit?
“We focussen op een uitgebreide jeanscollectie, met naast flares onder
andere skinny’s en high waist spijkerbroeken. We gaan geen jurkjes maken
ofzo. We hebben veel respect voor de Spaanse geschiedenis: de jeans moeten
sexy en mooi zijn en lekker zitten."
Het is niet de eerste keer dat Lois een comeback maakt.
Waarom gaat het nu wel lukken?
"In het verleden werd een heel nieuwe collectie ontworpen. Dat kost
natuurlijk veel geld. Wij hebben juist een nauwe samenwerking met de
familie in Spanje, dus we hoeven niet een heel designteam op te zetten. De
familie heeft zoveel verstand van jeans. We werken samen met de zoons van
de oprichters, voor hun voelt Lois als hun zus."
Wat zijn jullie ambities met Lois?
"We willen Lois terug op de kaart zetten in de landen waar het merk vroeger
groot was. Eerst Nederland en België en dan Duitsland en Scandinavië. En
ja, zijn er 300 potentiële verkooppunten in Nederland, maar willen we dat?
We willen het merk graag met een lange termijn visie terug brengen."
Wanneer ligt Lois weer in de winkels?
“Vanaf juni.”