De vier filialen van Mexx in de Verenigde Staten worden gesloten. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf laten weten. Begin 2006 zijn al zeven winkels dicht gegaan. Hiermee komt voorlopig een eind aan het Amerikaanse avontuur van Mexx, dat in 2001 begon met de overname van het Nederlandse modebedrijf door Liz Claiborne. In 2003 gingen de eerste Mexx winkels open in New York. Volgens Camilla Scholten, directeur Corporate Communicatie van Mexx Europa zegt de sluiting niets over de prestaties van de betreffende winkels. "Die waren zeer goed. Het is puur een strategische beslissing van Liz Claiborne om meer te focussen op namen die bekend zijn in de Amerikaanse markt. Het is een kwestie van prioriteiten stellen," aldus Scholten. Zij sluit de mogelijkheid ook niet uit dat Mexx op een ander moment opnieuw in de VS zal worden geïntroduceerd. Het sluiten van Mexx VS is niet de enige ingrijpende verandering bij Liz Claiborne. Het concern heft ook de damesmodeketen Elisabeth op en sluit alle 23 winkels van het merk. Liz Claiborne gaf ook hier als reden dat het zich in de VS wil concentreren op meer succesvolle merken – "bewezen successen" – zoals Juicy Couture, jeansmerk Lucky en het tassen- en bagagelabel Kate Spade, dat eind vorig jaar werd aangekocht. De retaillocaties van Mexx en Elisabeth, evenals het betrokken personeel zullen volgens Camilla Scholten dan ook elders in de organisatie worden ingezet. Deze berichten kwamen tegelijk met de rapportage van de kwartaal- en jaarresultaten van het concern. Liz Claiborne zag de een netto winst in het vierde kwartaal opnieuw dalen van $78,3 miljoen naar $73,2 miljoen. De gedaalde winst is het gevolg van de kosten van de ingrijpende reorganisatie die het bedrijf aan het uitvoeren is. De netto omzet steeg wel, met 10,3 procent, vooral dankzij Kate Spade en Mac & Jac dat ook in 2006 werd overgenomen. De netto winst van Liz Claiborne over boekjaar 2006 is afgenomen tot $255 miljoen, tegen $317 miljoen over 2005. De netto omzet is met 3 procent gegroeid naar $4,994 miljard. Directeur William McComb, die de fakkel in november overnam van Paul Charron, zei dat het bedrijf later besluit of het merken moet afstoten. CEO Michale Scarpa zei: "Het bedrijf focust op merken met de meeste mogelijkheden voor groei en winstgevendheid. Maar dat betekent ook dat we labels afstoten die slecht presteren en die niet de potentie hebben om te groeien tot minimaal 100 winkels." Momenteel geeft Liz Claiborne 399 winkels in de VS. Ook wil het bedrijf de online verkoop verder stimuleren.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN