• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Liz Claiborne reorganiseert

Liz Claiborne reorganiseert

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Bij het Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne verdwijnen dit jaar zeshonderd tot achthonderd banen. Dat maakte het bedrijf deze week bekend, bij het presenteren van de nieuwe strategische plannen. De maatregel is nodig om kosten te besparen. Het schrappen van -met name- managementfuncties moet in 2010 een besparing van 190 miljoen opleveren. Een verrassing is de bekendmaking niet. In februari 2006 kondigde het bedrijf al aan flink te willen snijden in het management. Sinds 2005 ziet Liz Claiborne de inkomsten al elk kwartaal teruglopen. Eerder dit jaar sloot het bedrijf alle overgebleven vestigingen van het Nederlandse kledingmerk Mexx, dat sinds 2001 eigendom was van het Amerikaanse bedrijf. Reden daarvoor was dat Liz Claiborne zich wilde richten op de namen die bekend zijn in Amerika. Ook werd de damesmodeketen Elisabeth opgeheven. In november 2006 trad de nieuwe directeur William McComb aan, die sinds deze week officieel wordt bijgestaan door vicepresident Dave McTague. Het bedrijf is van plan een aantal kledingmerken sterk te laten groeien. Van de merken Juicy Couture, Kate Spade, Lucky Brand Jeans and Mexx wil de onderneming de komende drie jaar driehonderd nieuwe winkels openen. Dat is een flinke uitbreiding, want momenteel bedraagt het aantal winkels van Liz Claiborne nog geen vierhonderd. Daarnaast moet de online verkoop groeien. De toekomst van de overige merken bij Liz Claiborne is nog onzeker. De kans is groot dat zij worden afgestoten, al houdt Mc Comb nog wat slagen om de arm: "Het bedrijf verwacht de uiteindelijke plannen voor deze merken in het tweede kwartaal van 2008 te kunnen presenteren." Deze onzekerheid geldt voor de merken C&C California, Dana Buchman, Ellen Tracy, Emma James, Enyce, First Issue, Intuitions, J.H. Col lectibles, Kensie, Laundry by Design, Mac & Jac, prAna, Sigrid Olsen, Stamp 10, Tapemeasure and Tint. Gezamenlijk zouden deze merken dit jaar 800 miljoen dollar moeten opleveren.

lizclaiborne