Het Amerikaanse modebedrijf Liz Claiborne Ltd. is van plan deze zomer nieuwe winkels te openen voor het Lucky Brand-merk. Het is niet voor het eerst dat Liz Claiborne winkels van haar eigen merken opent. Naast de Lucky Brand-winkels in Nederland, onder andere in Utrecht en Rotterdam, heeft het concern in Europa diverse winkels van de merken Mexx en Liz Claiborne. Walter Lamothe, directeur van de retaildivisie: " Het is ontzettend goed voor de naamsbekendheid van het merk."

Door de beperkte kansen op het gebied van groothandel en de krimpende markt van warenhuizen begeven modeconcerns zich steeds vaker op het gebied van retail. Merken van allerlei branches openen winkels onder eigen naam. Tommy Hilfiger, Puma, Nine West, het zijn slecht enkele voorbeelden van de merken die eigen winkels hebben geopend. Deze ontwikkeling is een duidelijk voorbeeld van de manier waarop modeconcerns het eigen imago willen beheren en controleren. David Howell, van Associate Marketing International: "Kledingproducenten nemen een risico door zich op de retail te storten. De bedrijfsvoering bij een groothandelaar verschilt enorm met die van een retailer. Producenten erkennen dit verschil vaak niet en blijven vasthouden aan de groothandelbedrijfsvoering. Dit kan uitlopen op grote mislukkingen."Toch houdt dit veel producenten niet tegen. Nine West heeft het aantal eigen winkels verdriedubbeld. Ook Duits modebedrijf Gerry Weber heeft de aandacht verlegd van groothandel naar retail. Het bedrijf heeft plannen om de groothandelsactiviteiten in te krimpen en de retailactiviteiten verder te ontwikkelen. Dit jaar wil het bedrijf zo'n 65 nieuwe winkels voor het eigen merk openen. Volgens Lamothe heeft de krimpende markt grote invloed op de koers die Liz Claiborne momenteel vaart. "Als het potentieel van de groothandel ongelimiteerd was zou iedereen de groothandelsactiviteiten doorzetten en ver weg blijven van de retail, aangezien retail op korte termijn meer kost. Maar op de lange termijn zijn er duidelijk voordelen." Volgens Lamothe bieden de afzonderlijke winkels een podium voor het merk. Daarnaast bevorderen de eigen winkels ook de verkoop van het merk in warenhuizen. Door het openen van Mexx-winkels is ook de verkoop van het Mexx-merk in warenhuizen gestegen. Voor Nederland betekenen deze ontwikkelingen onder andere een nieuwe Lucky Brand winkel in Amsterdam. Volgens Liz Claiborne vice-president Perry Oosting zal in mei de nieuwe Lucky Brand winkel in Amsterdam geopend worden.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN