Lingeriebeurs Parijs blijft groeien
bezig met laden...
Dat lingerie spannend, sensueel en mooi moet zijn bleek uit de presentatie van de Salon International de la Lingerie, die gedurende vier dagen in Parijs het bestaan van de ondermode vierde.Bij binnenkomst stapte men een soort Las Vegas binnen, vol glitter, glamour, danseressen en modellen in mooie lingeriesetjes, vergezeld van de hipste top 20 nummers en, bij één stand, een jazz zangeres. Er heerste een sfeer van verleiding, maar ook van goede zaken. De lingeriesector genereerde in 2005 tenslotte een omzet van €2.5 miljard. Ook nu werden bestellingen druk geschreven. ”Wij moeten deze beurs zeer professioneel aanpakken, anders kan het er snel goedkoop uitzien,” zegt Cécile Jubin, manager internationale promotie van Eurovet, organisator van de beurs. ”Wij hebben daarom voor iedere sector, van mannenondergoed tot lingerie, van beenmode tot nachtmode, een commercieel team ingeschakeld. Wij wilden een duidelijk onderscheid tussen de verschillende sectoren creëeren om het inkoopproces te bespoedigen. En bij binnenkomst hebben we meteen de Trend Forum geïnstalleerd, wederom om het inkoopproces te vergemakkelijken.” Met 570 merken, waarvan 60 procent buitenlands en 40 procent Frans en Italiaans, is de lingeriebeurs in Parijs (en Lyon) de grootste beurs op dit gebied. De beursvloer besloeg ditmaal 15.300 vierkante meter, 700 vierkante meter meer dan vorig jaar, toen 22.000 bezoekers, waarvan de helft buitenlanders, op de beurs afkwamen. Dit jaar verwacht de organisatie een totaal aantal bezoekers van ongeveer 25.000. Deelnemers komen hoofdzakelijk uit Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Amerika en Spanje. Ongeveer 80 procent van de inkopers is Europees, maar er komen ook veel uit Rusland, het Midden Oosten, het Verre Oosten en Australië. De Salon International de la Lingerie bestaat uit twee delen: het kant-en-klare product en de stoffen en overige ingrediënten voor de productie van lingerie. Dat laatste is te vinden in de Salon International Interfiliere, waar 230 stoffenmerken hun assortiment tentoonstellen. Ook kunnen bezoekers en deelnemers daar terecht voor een vooruitblik op de modekleuren voor zomer 2007. De lingeriebeurs tracht de aandacht voor mannenondergoed onder de aandacht te brengen. ”Mannen hebben nu hun eigen afdeling, Ideal ,” zegt Jubin. ”Er is steeds meer aandacht voor dit segment, dankzij de opkomst van de metroseksuele man. Het gaat nu nog om een kleine groep jonge mannen, tussen de 18 en 30, die zich voor modieus ondergoed interesseert maar hopelijk zal het aantal groeien.” Voor jonge ontwerpers is de afdeling Spicy Garden tot stand gebracht. Hier kunnen kleine, jonge merken die in eigen land geliefd zijn, internationale bekendheid vergaren en contacten opdoen. ”We hebben opvallend veel belangstelling van Deense en Nederlandse inkopers gekregen,” zegt Katie Lopes, het commerciële brein achter het jonge Britse merk S.P.A.N.K. ”Het merk is nog erg jong, nog geen jaar oud, en we hebben alleen nog maar op de Intimates beurs in Londen gestaan. Dit is dus erg nieuw voor ons, maar wel zo interessant.”