• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Lightspeed Connect 2018: kennis opdoen en delen over omnichannel

Lightspeed Connect 2018: kennis opdoen en delen over omnichannel

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

“Er is nog nooit een tijd geweest waarin retail zo sterk aan verandering onderhevig was als nu.” Aan het woord is Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed: het internationale bedrijf dat een cloud gebaseerd kassasysteem biedt voor retail en horeca. De Canadese ondernemer is vandaag voor één dag in de Utrechtse Jaarbeurs voor Lightspeed Connect, het jaarlijks terugkerende evenement waar alles draait om omnichannel. In een tijd waarin technologie een steeds grotere rol speelt in retail, is het volgens Dasilva essentieel dat retailers hierop inspelen om te profiteren van de transformerende industrie. Dat dit voor veel retailers makkelijker gezegd dan gedaan is, is één van de redenen dat Lightspeed Connect vandaag plaatsvindt. “We willen dat alle aanwezigen vandaag nieuwe kennis opdoen en leren over oplossingen die ze - nu of op termijn - zelf ook kunnen implementeren,” zo legt Dasilva uit aan FashionUnited.

Omnichannel event Lightspeed Connect brengt online en offline ondernemers samen

De Jaarbeurs staat tijdens Lightspeed Connect gedurende één hele dag in het teken van omnichannel. Meer dan twintig sprekers delen tijdens het evenement hun inzichten omtrent het thema. Onder hen bevinden zich onder andere Menno van Meurs (CEO van de Amsterdamse modewinkel Tenue de Nîmes), Femke Mussels (hoofd Online van de Belgische multibrand boutique ZEB) en Jorij Abraham (Managing Director van de Ecommerce Foundation). Behalve de sprekers zijn diverse bedrijven die uiteenlopende technologische oplossingen bieden vertegenwoordigd met een eigen stand. Wat sprekers en exposanten bindt, is dat zij vandaag alles op alles zetten om de toegestroomde retailers, horeca ondernemers en andere aanwezigen handvatten te bieden om hun eigen omnichannel strategie vooruit te helpen.

Dat een omnichannel strategie onder retailers anno nu eerder regel dan uitzondering is, bevestigt ZEB’s Femke Mussels tijdens haar presentatie. Mussels, verantwoordelijk voor alle online operaties van de modeketen met ruim 60 winkels in België, omschrijft ZEB als een ‘’IT bedrijf met een passie voor fashion’’. Technologie, zo benoemt Mussels, is niet meer weg te denken uit het huidige retaillandschap. Al benadrukt ze dat retailers technologie niet in hun bedrijf moeten integreren omdat dit nu eenmaal zo hoort. Mussels: “Omnichannel is niet de essentie: dat is de klant en de ervaring die je hem kunt geven.” En voor een goede ervaring is het cruciaal dat online en offline naadloos in elkaar overlopen, aldus Mussels.

Ook e-commerce ervaringsdeskundige Jorij Abrahams onderstreept dat retailers hun online en offline kanalen niet moeten zien als losstaand. Van magic mirrors die middels augmented reality laten zien hoe een kledingstuk eruit ziet wanneer je het aanhebt tot smartphones die uit zichzelf online bestellingen doen zodra de voorraad opraakt: het zijn slechts twee voorbeelden van manieren waarop technologie en retail elkaar kunnen versterken. Voor sommige ondernemers klinkt het wellicht als verre toekomstmuziek. Toch is het dat niet, denkt Abrahams: “Technologie wordt steeds goedkoper, en daardoor kunnen we nu dingen doen die we tot voor kort onmogelijk achtten.”

Onafhankelijke retailers hebben de toekomst

Net als Abrahams gelooft ook Lightspeed’s CEO Dasilva sterk dat de inzet van technologie steeds toegankelijker wordt. Met zijn bedrijf biedt hij ondernemers een technologische tool die uiteindelijk voor zowel online als offline groei moet zorgen. Daarmee hoopt Lightspeed het makkelijker te maken voor ondernemers, legt de CEO uit. Dasilva: “We willen de technologische kant van het verhaal versimpelen voor onafhankelijke bedrijven en hen de kracht geven om te concurreren met grotere spelers.” Meegaan met de technologische ontwikkelingen is belangrijk maar niet iedere ondernemer bezit de kennis en tijd om zich in het onderwerp te verdiepen, begrijpt Dasilva. Door het bieden van de juiste middelen, hoopt Lightspeed ondernemers meer tijd te bieden om dat te doen waar ze in excelleren. “Uiteindelijk willen we dat retailers meer tijd kunnen doorbrengen met klanten, zich bezighouden met het verzamelen van een goed team en zich geen zorgen hoeven te maken over de technologie.” Een nieuwe tool die daarbij moet helpen, is de Retail Success Index die tijdens het evenement is gelanceerd. Deze tool omvat een online vragenlijst die retailers kunnen invullen om direct inzicht te krijgen in hun positie tegenover concurrenten, hun sterke punten en gebieden waar nog verbetering mogelijk is. Dankzij de tool, zo stelt Lightspeed, krijgen ondernemers de beschikking over ‘’de juiste informatie om optimalisaties door te voeren.’’

En de onafhankelijke ondernemers die geloven dat deze technologische vooruitgang enkel is weggelegd voor bedrijven met meer middelen, hebben het volgens Dasilva mis. Het zijn juist de kleinere partijen die op dit vlak een voorsprong hebben: “Grote spelers hebben meer moeite om nieuwe technologie in hun bedrijf te integreren. Kleine bedrijven kunnen zich veel makkelijker aanpassen en nieuwe technologie inzetten omdat ze kleiner en flexibeler zijn.” Deze onafhankelijke retailers zullen in de toekomst dan ook als grote winnaar uit de bus komen, besluit Dasilva het gesprek.

Lightspeed Connect is het grootste jaarlijkse retail omnichannel evenement in Europa. Tijdens het evenement ontmoeten online en offline retailers elkaar om kennis op te doen tijdens de presentaties en workshops en te netwerken. Tijdens de 2018 editie van het evenement waren er onder andere presentaties van Menno van Meurs (Tenue de Nîmes), Ron Simpson (The Avocado Show), Femke Mussels (ZEB) en Olaf Zwijnenburg (Rabobank). Organisator Lightspeed is een van oorsprong Canadees bedrijf dat in 2005 werd opgericht door Dax Dasilva. Het bedrijf biedt een cloud gebaseerd kassasysteem voor horeca en retail. Wereldwijd heeft Lightspeed ruim 650 mensen in dienst.

Powered by: Lightspeed Connect

Connect 18
Lightspeed
Omnichannel
Partner Content