Le Coq Sportiv overgenomen door Zwitserse Airesis
bezig met laden...
Het Franse sportmerk Le Coq Sportiv is overgenomen door Airesis, een Zwitsers investeringsfonds. Het is het jongste voorbeeld van een overname van een Frans sport- en vrijetijdsmerk door een buitenlandse groep, aangetrokken door de naamsbekendheid en het publicitaire potentieel van het label.
Le Coq Sportiv is voor zeventig procent door Airesis overgenomen, zo maakte het sportkledingmerk tijdens een persconferentie bekend. Het overnamebedrag werd daarbij niet genoemd.
Le Coq Sportiv, opgericht in 1948, was lange tijd de enige leverancier voor de Tour de France en sponsor van beroemde sporters. In 1974 werd het label voor enkele jaren partnerschap overgenomen door Adidas. In 1995 verkocht dit concern het label door aan de Amerikaanse Brown Shoes Company, waarna Adidas Le Coq Sportiv in 1998 weer terug kocht en het opnieuw lanceerde.
Le Coq Sportiv heeft een jaarlijkse opbrengst van 150 miljoen euro, waarvan eenderde door schoenen en tweederde door textiel wordt omgezet.
Airesis wil met name investeren in de naamsbekendheid van labels. Het fonds is al eigenaar van de merken Mistral, F2 en Fanatic. Le Coq is voor Airesis interessante vanwege de sterke modiale groei die het label jaarlijks doormaakt.
Voorafgaand aan Le Coq Sportiv zijn ook andere Franse sport- en vrijetijdsmerken in handen van buitenlandse investeringsgroepen gevallen. Zo is ski fabrikant Rossignol overgenomen door het Amerikaanse Quiksilver. Al in 1998 werd ook ski merk Salomon overgenomen door Adidas, die het later weer doorverkocht aan het Finse Amer Sport.