• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Kralen brengen geluk

Kralen brengen geluk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Binnenkort bestaat het kralenparadijs Beadies vijf jaar. In de zomer van 1998 gingen Nanette Koenen en Gudrun Simhoffer van start met hun eerste winkeltje in Amsterdam, waar zij zelfgemaakte sieraden en kralen verkochten. Het concept sloeg meteen aan onder een breed, vooral vrouwelijk, publiek. Binnen drie jaar werden nieuwe filialen in Groningen en Utrecht geopend. "Nu zijn we in Rotterdam op zoek naar een geschikte locatie", aldus Koenen.

Beadies is een knusse winkel waar meer dan 1200 soorten kralen worden verkocht in alle kleuren van de regenboog. Je kunt de kralen per stuk kopen of een heleboel verschillende uitzoeken om een ketting of armband van te maken. Wanneer je geen tijd hebt om de zelfbedachte creatie ook te rijgen dan kan je dat in de winkel laten doen. Aan inspiratiebronnen geen gebrek want er zijn prachtige kant-en-klare kettingen en armbanden geëtaleerd, die natuurlijk ook te koop worden aangeboden. Deze sieraden, die worden gemaakt door de winkelmedewerksters, zijn voorzien van een goudkleurig Beadies-bedeltje, dat geïnspireerd is op een Griekse gelukskraal. Dit kenmerk moet de draagster geluk brengen.

Die gelukskraal heeft de Beadies-oprichtsters van het kralen imperium ook voorspoed gebracht: op welk moment van de dag je de winkel ook binnenstapt, het is er altijd druk. Koenen: "Het is direct goed gaan lopen, zonder dat we er ruchtbaarheid aan hebben gegeven en de omzet groeit jaarlijks tussen de vijf en tien procent." En dat, terwijl de Beadies-winkels buiten de grote winkelcentra zijn gevestigd. "Dat is een bewuste keuze," zegt Koenen, "anders wordt het te druk en dan raak je het overzicht kwijt."

Klanten komen overal vandaan. "Van toeristen kregen we steeds vaker het verzoek of sieraden opgestuurd konden worden. Daarom zijn we - tijdens de internethype van 2000 - met de online verkoop begonnen." Ook langs deze weg worden de sieraden en kralen goed verkocht. "We krijgen gemiddeld tien bestellingen per dag via internet. Daarvan kan je de huur natuurlijk niet betalen, maar het is toch een leuke bijverdienste zonder dat het veel tijd kost." Inmiddels heeft Beadies het assortiment uitgebreid en zijn er riemen met verwisselbare gespen en oorbellen aan de collectie toegevoegd. Koenen: "Alles binnen het Beadies-concept; je kunt het helemaal naar eigen smaak en voorkeur samenstellen."

De basis van dat concept ligt in de kindertijd van Koenen en Simhoffer. "We hebben beiden als kind vaak en veel kettinkjes en armbandjes gemaakt voor onszelf en voor vriendinnen. Na de hotelschool wilden we samen een eigen zaak starten, maar een groot startkapitaal hadden we niet. Zodoende besloten we een winkel te beginnen in kralen en zelfgemaakte sieraden. We dachten: dat is betaalbaar, dat kunnen we zelf doen en het bestaat nog niet!" Is het de eenvoud en kleinschaligheid van dit concept dat veel vrouwen aanspreek? Koenen antwoordt bevestigend en wil het graag zo houden. "Het is goed zo. Dat het slechter gaat in het MKB weet ik via de media, maar bij Beadies merken wij er niets van."

Beadies