Kay en Julie Hendrickx, buyers bij Les Soeurs, over het FW21-inkoopseizoen

Antwerpen - Hoe verloopt het buying-seizoen tijdens de coronacrisis? FashionUnited zoomde erover met Kay, buyer fashion, en Julie, buyer accessoires, Hendrickx, twee van de drie Hasseltse zusjes achter de damesmodewinkels van Les Soeurs.

“Vorig inkoopseizoen waren we erg voorzichtig maar al snel merkten we dat onze e-commerce het echt heel goed deed”

Buyers Kay en Julie Hendrickx, Les Soeurs

Kopen jullie door corona anders in voor herfst/winter 2021?

Kay en Julie Hendrickx: “Ten tijde van de eerste lockdown, waren we erg voorzichtig omdat we niet wisten wat er zou gebeuren. Maar na enkele weken merkten we dat onze e-commerce het echt heel goed deed. Dat heeft ons gered: de webshop maakte het verlies van de winkels goed en we draaiden uiteindelijk de normale omzet. In een normaal seizoen, hadden we wel groei verwacht.
Voor herfst 2021 zijn we niet voorzichtiger dan anders. We zijn altijd heel kritisch: we kopen enkel waar we in geloven en wat bij ons publiek past. We werken met een vast budget voor aankopen op lange termijn en reserveren een deel voor het bijbestellen van stukken die het goed doen. Die flexibiliteit kwam nu goed van pas, we hebben minder moeten nabestellen. Onze klanten zijn emo-shoppers: ze kopen omdat ze iets mooi vinden, niet omdat het nuttig is. Toen de winkels weer open mochten, stonden ze dan ook klaar om zichzelf nog eens te verwennen. De bestellingen voor het feestseizoen, waar we sowieso al niet te hard op inspelen, hebben we wel geskipt. Tijdens corona hebben we meer comfortabele kleding verkocht, de jurken voor tuin- en communiefeesten bleven hangen”.

“In 2020 zouden we van 6 naar 11 fysieke winkels gaan. Dat budget stoppen we nu volledig in de uitbouw van het online gebeuren”

Kay en Julie Hendrickx

Hoe is het aankoopgedrag van jullie klanten veranderd?

“Jassen zijn heel populair omdat mensen massaal naar buiten trekken. Ook comfortabele truien deden het goed. Niet alleen jurken bleven hangen. Onze jasjes in tweedstof zouden voor corona goed verkocht hebben maar waren nu niet casual genoeg. Verder heeft e-commerce zoals eerder aangegeven geboomd. Het plan was in 2020 van 6 naar 11 fysieke winkels gaan, het huurcontract in Schilde tekenden we net voor de eerste lockdown. Het budget voor die uitbreiding stoppen we nu volledig in de uitbouw van het online gebeuren - de webshop, adverteren. Die koers verandert, maar we passen ons aankoopgedrag niet aan omdat we nu plots meer digitaal verkopen. De klant vertrouwt op onze smaak, het is een vorm van persoonlijk advies geworden.”

Over Les Soeurs
  • Jaar van oprichting: 2011
  • Onafhankelijk Belgisch bedrijf
  • Winkels in Hasselt, Antwerpen, Knokke, Maastricht, Gent en Schilde
  • Kleinschalig gestart met eigen creaties via homeparty’s en online. Na een pop-up in 2015 volgde in 2016 een eerste winkel in Hasselt.
  • Betaalbare en kwalitatieve mode, sieraden en accessoires
  • Productie private label dat ook bij andere winkels wordt verkocht

Laten jullie je voor de inkoop van herfst/winter 2021 meer leiden door bijvoorbeeld trendwatchers? Of baseren jullie je op verkoopdata?

“Blindelings voorspellingen volgen doen we nooit. Mensen omarmen hun nieuwe levensstijl: lazy Sundays, wandelen in de natuur… Loungewear is dus een blijver, maar het moet geen overkill worden, het mag ook iets meer zijn. De kleurtrends houden we erg goed in de gaten, voor de productmix vertrouwen we op onze intuïtie. In onze vorige jobs kochten we in voor grote groepen als Euroshoe en JBC, met drie à vierhonderd winkels hoort daar veel cijferwerk bij. Maar mode blijft iets esthetisch en gevoelsmatig. We zullen nooit iets kopen, puur omdat het commercieel slim is. We moeten het zelf willen, klanten shoppen eigenlijk in de walk-in closet van Les Soeurs. Het heeft ook geen zin om terug te kijken naar de periode voor corona, toen deden broeken en jurken het goed, nu vooral truien.”

Kay en Julie Hendrickx, buyers bij Les Soeurs, over het FW21-inkoopseizoen
Kay & Julie Hendrickx, Fotografie @ Elien Jansen.

Verloopt het inkopen nu vooral digitaal?

"Multibrand showrooms waar de social distancing kan worden gerespecteerd, bezoeken we fysiek. Het is belangrijk om de stukken en stoffen niet alleen te zien maar vooral te voelen. Daarnaast kopen we ook merken in die geen Belgische showroom hebben en waarvoor we zouden moeten reizen. Dat verloopt digitaal: ze sturen samples, maken filmpjes waarin ze bepaalde looks voorstellen en hosten interactieve calls. Wij proberen uit commitment ook op die manier mooie selecties te maken, maar het blijft moeilijker. Een (kleding)stuk valt sneller uit de selectie dan wanneer we het fysiek hadden kunnen beoordelen.”

Hoe vinden jullie nieuwe merken?

“Daar zit onze grootste corona-handicap: we kunnen niet meer reizen, er zijn geen beurzen… Niet alleen de beurzen zelf maar de reis ernaartoe, de steden en andere plaatsen waar we voor het werk kwamen, zien wat er op straat speelt: dat bracht enorm veel inspiratie. We zijn op dat vlak wel bang voor de duur van deze crisis. Ook het ontwikkelen van de collecties voor ons private label is lastiger geworden [door corona]. Het verliep al deels digitaal. Echter, op locatie zelf prints en stoffen sourcen, doorpassen bij de producenten om de pasvorm en technische details te perfectioneren, geïnspireerd raken door de kennis, technieken en invloeden uit verschillende landen…: dat schiet erbij in. Iedereen probeert er het beste van te maken maar ontwikkeling vanop afstand blijft beperkend."

“Neutrale items kan je een seizoen later opnieuw in het rek hangen. Wij prijzen ze niet af in onze winkels”

Buyers Kay en Julie Hendrickx

Hoe kijken jullie naar duurzaamheid in de mode?

“Dat speelt al langer maar wordt nu nog belangrijker. Wij doen nooit grote afprijzingen, kortingen bekijken we per artikel. Een grijs T-shirt is niet gebonden aan de kleurtrends en kan na de zomer worden verkocht. Om die duurzaamheid te voeden, zouden alle retailers de grote kortingen moeten laten vallen, maar niet iedereen is mee. Tijdens de eerste lockdown werden manifesten gemaild die je kon ondertekenen, nu lijkt het weer ieder voor zich. Winkels zijn bang dat ze niet van hun stock afraken, veel items van vorig seizoen blijven echter verkoopbaar: de trends en paletten zijn niet enorm veranderd. Ook de grote designers zijn het systeem beu, misschien kunnen zij wel een kentering betekenen. Maar er speelt een sterke concurrentie: mensen kunnen online prijzen vergelijken en er is een overaanbod. De talrijke nieuwe, tijdelijke webshops nemen soms onlogische beslissingen zoals kortingen midden in het seizoen. Ze hebben minder vaste kosten en kunnen dezelfde stukken verkopen aan een lagere prijs.”

Kay en Julie Hendrickx, buyers bij Les Soeurs, over het FW21-inkoopseizoen
Foto: Les Soeurs Gent

Winkels hangen nog vol onverkochte voorraad, kan die voorraad nog worden verkocht?

“Ook wij hebben nog zomerstock, maar basics laten we in het rek, aan een net iets lagere prijs. We houden te veel van kleding om die zomaar te dumpen. Bovendien verandert het klimaat: het is handig dat, als het plots warm wordt, we nog wat jurken achter de hand hebben. Collecties later inkopen, valt productietechnisch moeilijk. Wij kopen flexibel in, sommige producenten fabriceren meer dan er besteld is en hebben nog stock over voor bestellingen achteraf. We zijn, tot grote ergernis van onze oudere zus Clio, die over de financiën gaat, weigerachtig om voor de grote aantallen te gaan. Vrouwen willen niet – zoals bij stukken van ketens als H&M en Zara wel eens het geval is – met dezelfde trui als een andere moeder aan de schoolpoort staan. We bieden liever iets unieks dan een topper uit te buiten. Maar we denken dat fast fashion het nog moeilijk zal krijgen, door corona is de aandacht van klanten verschoven, richting lokaal winkelen en ambachtelijke producten.”

Kay en Julie Hendrickx, buyers bij Les Soeurs, over het FW21-inkoopseizoen
Foto: Les Soeurs Gent

Homepagebeeld: Les Soeurs Hasselt

Onderdeel worden van FashionUnited's B2B Marketplace? Inkopers en merken kunnen zich aanmelden via fashionunited.com/marketplace.

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN