Kay en Julie Hendrickx, buyers bij Les Soeurs, over het FW21-inkoopseizoen
bezig met laden...
Antwerpen - Hoe verloopt het buying-seizoen tijdens de coronacrisis? FashionUnited zoomde erover met Kay, buyer fashion, en Julie, buyer accessoires, Hendrickx, twee van de drie Hasseltse zusjes achter de damesmodewinkels van Les Soeurs.
“Vorig inkoopseizoen waren we erg voorzichtig maar al snel merkten we dat onze e-commerce het echt heel goed deed”
Kopen jullie door corona anders in voor herfst/winter 2021?
Kay en Julie Hendrickx: “Ten tijde van de eerste lockdown, waren we erg
voorzichtig omdat we niet wisten wat er zou gebeuren. Maar na enkele weken
merkten we dat onze e-commerce het echt heel goed deed. Dat heeft ons
gered: de webshop maakte het verlies van de winkels goed en we draaiden
uiteindelijk de normale omzet. In een normaal seizoen, hadden we wel groei
verwacht.
Voor herfst 2021 zijn we niet voorzichtiger dan anders. We zijn altijd heel
kritisch: we kopen enkel waar we in geloven en wat bij ons publiek past. We
werken met een vast budget voor aankopen op lange termijn en reserveren een
deel voor het bijbestellen van stukken die het goed doen. Die flexibiliteit
kwam nu goed van pas, we hebben minder moeten nabestellen. Onze klanten
zijn emo-shoppers: ze kopen omdat ze iets mooi vinden, niet omdat het
nuttig is. Toen de winkels weer open mochten, stonden ze dan ook klaar om
zichzelf nog eens te verwennen. De bestellingen voor het feestseizoen, waar
we sowieso al niet te hard op inspelen, hebben we wel geskipt. Tijdens
corona hebben we meer comfortabele kleding verkocht, de jurken voor tuin-
en communiefeesten bleven hangen”.
“In 2020 zouden we van 6 naar 11 fysieke winkels gaan. Dat budget stoppen we nu volledig in de uitbouw van het online gebeuren”
Hoe is het aankoopgedrag van jullie klanten veranderd?
“Jassen zijn heel populair omdat mensen massaal naar buiten trekken. Ook comfortabele truien deden het goed. Niet alleen jurken bleven hangen. Onze jasjes in tweedstof zouden voor corona goed verkocht hebben maar waren nu niet casual genoeg. Verder heeft e-commerce zoals eerder aangegeven geboomd. Het plan was in 2020 van 6 naar 11 fysieke winkels gaan, het huurcontract in Schilde tekenden we net voor de eerste lockdown. Het budget voor die uitbreiding stoppen we nu volledig in de uitbouw van het online gebeuren - de webshop, adverteren. Die koers verandert, maar we passen ons aankoopgedrag niet aan omdat we nu plots meer digitaal verkopen. De klant vertrouwt op onze smaak, het is een vorm van persoonlijk advies geworden.”
- Jaar van oprichting: 2011
- Onafhankelijk Belgisch bedrijf
- Winkels in Hasselt, Antwerpen, Knokke, Maastricht, Gent en Schilde
- Kleinschalig gestart met eigen creaties via homeparty’s en online. Na een pop-up in 2015 volgde in 2016 een eerste winkel in Hasselt.
- Betaalbare en kwalitatieve mode, sieraden en accessoires
- Productie private label dat ook bij andere winkels wordt verkocht
Laten jullie je voor de inkoop van herfst/winter 2021 meer leiden door bijvoorbeeld trendwatchers? Of baseren jullie je op verkoopdata?
“Blindelings voorspellingen volgen doen we nooit. Mensen omarmen hun nieuwe levensstijl: lazy Sundays, wandelen in de natuur… Loungewear is dus een blijver, maar het moet geen overkill worden, het mag ook iets meer zijn. De kleurtrends houden we erg goed in de gaten, voor de productmix vertrouwen we op onze intuïtie. In onze vorige jobs kochten we in voor grote groepen als Euroshoe en JBC, met drie à vierhonderd winkels hoort daar veel cijferwerk bij. Maar mode blijft iets esthetisch en gevoelsmatig. We zullen nooit iets kopen, puur omdat het commercieel slim is. We moeten het zelf willen, klanten shoppen eigenlijk in de walk-in closet van Les Soeurs. Het heeft ook geen zin om terug te kijken naar de periode voor corona, toen deden broeken en jurken het goed, nu vooral truien.”