• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Jos Wijker: “Summum Woman zit in een stroomversnelling”

Jos Wijker: “Summum Woman zit in een stroomversnelling”

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

“Nee zeggen was dit jaar geen optie,” vat Jos Wijker, oprichter en eigenaar van Summum Woman het afgelopen jaar samen. Het Nederlandse modelabel kreeg er dit jaar twee nieuwe winkels in Amsterdam en Alkmaar bij, en was daarnaast ook druk met de uitbreiding naar het buitenland. De groei staat in schril contrast met de situatie van een paar jaar geleden. “Het jaar 2011 was voor ons moeilijk, omdat we toen voor het eerst echt te maken kregen met de crisis. In 2012 groeide het bedrijf bijna niet meer,” licht Wijker toe. Dat het nu zo weer goed gaat met het label, doet de ondernemer zichtbaar goed. FashionUnited spreekt met Wijker over de groei die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt en de plannen die er zijn voor de toekomst.

Summum Woman opent twee nieuwe winkels

In de Summum Woman flagshipstore in de Amsterdamse Negen Straatjes voelt Wijker zich duidelijk op zijn gemak. De winkel is licht en ruim opgezet. “Een winkel moet uitnodigend zijn, zodat mensen niet alleen langskomen om te winkelen maar ook het gevoel krijgen dat ze gewoon even kunnen rondkijken. En natuurlijk is iedereen altijd welkom om een kopje koffie of thee te komen drinken aan onze bar,” vertelt Wijker. De ondernemer zal naar eigen zeggen nooit een winkel openen in een groot winkelcentrum, omdat dit geen emotie teweeg brengt bij mensen. De nieuwste winkel van het merk in Alkmaar vertoont volgens Wijker veel gelijkenissen met die in Amsterdam: “Beide winkels zijn licht, modern en vrouwelijk maar ook stoer ingericht.” Volgend jaar zullen ook de winkels in Bergen en Heemstede een herinrichting ondergaan, waardoor alle winkels binnen hetzelfde concept passen.

Wijker, die vroeger gewerkt heeft als interim manager in de retail, had niet gedacht dat hij ooit nog eens eigen winkels zou openen. “Maar als een goede kans zich voordoet, kun je daar natuurlijk geen nee tegen zeggen,” verklaart hij. Daarnaast is Wijker van mening dat een eigen winkel veel beter werkt dan een reclamecampagne, omdat het een plek is waar de hele collectie van het merk gelijk te zien is. Een ander voordeel dat Wijker ziet aan het hebben van eigen winkels, is de mogelijkheid om evenementen te organiseren, zoals bijvoorbeeld avonden waarop klanten kennis kunnen maken met een nieuwe collectie en tegelijkertijd verwend worden met een leuke goodiebag.

Of er in de toekomst nog meer winkels bij zullen komen, weet Wijker op dit moment nog niet. De nadruk van Summum Woman ligt nog altijd op de verkoop aan wholesale klanten. Maar behalve fysieke verkooppunten, kunnen klanten sinds vier jaar ook online terecht voor kleding van het modelabel. “De webshop is voor ons merk een belangrijk marketinginstrument. Het belangrijkste voordeel van het hebben van een website is dat hier een verhaal kan worden verteld. Wij doen dit bijvoorbeeld door video´s te plaatsen en mooie lookbooks te laten zien,” aldus Wijker.

Behalve de uitbreiding met twee nieuwe winkels in Nederland, doet Summum Woman het ook over de grenzen goed. Het merk telt, naast 300 verkooppunten in eigen land, namelijk ook verkooppunten in onder andere België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Alle verkooppunten van het merk zijn onafhankelijke retailers, omdat zij volgens Wijker het beste weten wat de klant wil. In 2011 vertelde Wijker aan FashionUnited dat Summum Woman destijds nog niet erg bekend was in het buitenland, maar de afgelopen jaren is de naamsbekendheid van het merk volgens de oprichter al een stuk groter geworden. “We proberen onder andere op buitenlandse beurzen te staan om ons merk onder de aandacht te brengen. Maar daarnaast proberen we ook gewoon goed werk af te leveren bij de retailers waarmee we al werken, zodat zij met plezier bij ons blijven inkopen,” licht Wijker toe.

Een duidelijke strategie voor de expansie in het buitenland heeft de ondernemer niet. “Ik ben niet zo van de vaste plannen: het komt zoals het komt,” vindt hij. Het gebrek aan een strikte strategie werkt, want dit jaar heeft Summum Woman onder andere verkooppunten in Zwitserland, Oostenrijk en de Verenigde Staten aan de lijst met verkooppunten mogen toevoegen. “En dat terwijl we tijdens de laatste vergadering met het management juist hadden afgesproken om ons te richten op Duitsland,” vertelt Wijker lachend. Maar toen Summum Woman de kans kreeg om op een Amerikaanse beurs aanwezig te zijn, sloeg hij dit aanbod niet af.

De oversteek naar de Verenigde Staten vindt hij even leuk als spannend, want de Amerikaanse consument winkelt heel anders dan de Nederlandse. “Mensen daar hebben helemaal geen behoefte aan winkels waar je kunt rondsnuffelen, want ze weten al precies wat ze willen voordat ze de winkel überhaupt zijn binnengelopen.” Toch heeft hij de uitdaging met beide handen aangegrepen en zal Summum Woman vanaf aankomend voorjaar bij tien kleine winkels in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn.

“Het merk zit momenteel echt in een stroomversnelling,” zegt Wijker. Maar het mooiste van alles is dat hij af en toe vergeet dat hij aan het werk is. “Soms kijk ik naar de foto´s in mijn telefoon en bedenk ik weer hoe blij ik kan zijn met mijn baan. Maar dat heeft voor een groot deel ook te maken met ons team waarin iedereen een behoorlijke dosis liefde voor het merk voelt.”


Summum Woman