Jonge mannen ontdekken pak
bezig met laden...
Van winkelen houden ze niet echt, dus als ze kopen dan doen ze het goed. Zo goed zelfs dat de gestegen kledingverkoop in de VS in 2005 vooral aan mannen te danken is. Uit onderzoek is gebleken dat de omzetgroei van de kledingsector het gevolg is van de gestegen verkoop van T-shirts, jeans, pakken en pyjama's. In 2005 hebben deze verkopen de kledingomzet met 4 procent doen toenemen ten opzichte van 2004.
De totale omzet van de kledingsector in de Verenigde Staten in 2005 bedroeg $181 miljard. Onderzoeksbureau NPD Group heeft becijferd, dat mannenkleding vorig jaar een waarde van $53 miljard vertegenwoordigde. "De sterke omzetgroei bij mannenkleding komt uit onverwachte hoek. Steeds meer jonge mannen blijken een pak kopen. Tieners en jonge mannen hebben het herenkostuum ontdekt," zegt onderzoeker Marshal Cohen.
De verkoop van mannenpakken, pantalons, colberts en sportjasjes is met een toename van 7 procent het sterkst gegroeit naar $5 miljard. De verkoop van pakken en jasjes onder mannen tussen 18 en 24 jaar blijkt zelfs met 53 procent te zijn gestegen. Een andere belangrijke categorie - tops voor mannen, welke een marktaandeel van 38 procent van de mannenkledingmarkt vertegenwoordigt - liet een omzetgroei zien van 6 procent.
Damesmode heeft overigens ook een omzetgroei laten zien, maar die was minder groot: 3 procent vergeleken met 2004. De omzet in kinderkleding is afgelopen jaar in de VS met 2 procent gegroeid. Amerikaanse vrouwen gaven maar liefst $2,6 miljard uit aan hoeden en sjaals, waarmee deze productcategorie een groei van 11 procent liet zien. De verkoop van lingerie is eveneens toegenomen, met 4 procent naar $9,6 miljard. Ook de verkoop van jeans loopt nog steeds goed, dit segment noteerde een omzetgroei van 10 procent.
"Het afgelopen jaar heeft duidelijk laten zien in welke richting de consument zich beweegt. Af en toe vinden mensen het leuk om iets meer uit te geven en duurdere producten te kopen, maar men blijft op zoek naar 'waar voor hun geld'," aldus Cohen.