Paul Lister, de man die over de ethiek gaat bij Primark, windt zich erover op dat mensen vaak denken dat er iets niet in de haak is bij de modeketen, omdat de prijzen zo laag zijn. "Maar het is een misvatting dat naarmate je kleding goedkoper is, het slechter gesteld is met de arbeidsomstandigheden. Je kunt Primark niet beoordelen op zijn prijzen. Die zijn laag omdat we anders werken dan andere bedrijven, niet omdat we mensen uitbuiten," zegt hij tegen NRC Handelsblad.

Volgens Lister versterkte de ramp in Bangladesh - Primark liet ook kleding produceren in Rana Plaza - het idee dat de modeketen zaken doet met schimmige leveranciers en arbeiders onder erbarmelijke omstandigheden laat werken. Lister: "In 98 procent van de fabrieken waar onze kleding vandaan komt, wordt ook kleding voor andere merken geproduceerd, óók voor luxemerken. Pal naast onze shirtjes worden T-shirts van 75 euro geproduceerd. Vraag dus niet waarom wij zo goedkoop zijn, maar waarom die merken zo duur zijn."

Lister zegt dat Primark flink wat geld bespaart door nooit te adverteren: 150 miljoen euro per jaar. Ook kan de keten goedkoop zijn, doordat het bedrijf niet trendsettend is. Primark volgt de mode, en bestelt daarom kleding ver van tevoren. Tot slot is Primark volgens Lister goedkoop, door de enorme aantallen waarmee het bedrijf inkoopt.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN