Jaaroverzicht 2007
bezig met laden...
Positiviteit overheersde in de modebranche in 2007. Met de verkoop van Hema, het huwelijk tussen de twee vakbeurzen BFF en A-Fair en de overname van Puma door het Franse PPR, is het een beweeglijk jaar geweest. Voor de branche stond dit jaar in het teken van internationalisering, groei en vernieuwing. FashionUnited zette de meest interessante gebeurtenissen op een rij.
In januari wordt de eerste editie van Kraftwerk gehouden. Kraftwerk is een nieuw evenement dat in de plaats is gekomen van de modevakbeurs Bread & Butter Berlijn, maar het blijft eenmalig. Ook vindt in deze eerste maand van het jaar de nieuwe Belgische modebeurs Man Fashion Fair plaats in Antwerpen. De Brussels Fashion Fair heeft een nieuwe naam en gaat voortaan als de Belgian & Brussels Fashion Fairs door het leven.
In februari ontstaat discussie over de vraag of de nieuwe middensegmentsbeurs Station en A-Fair beter onder één dak kunnen plaatsvinden. Deze maand wordt Jimmy Choo verkocht. De internationale investeringsfirma Towerbrook Capital Partners LP betaalt €280 miljoen voor de luxe schoenenspecialist.
Lingerieontwerpster Marlies Dekkers wordt in maart uitgeroepen tot zakenvrouw van het jaar 2007. Op de 19e van deze maand wordt de Prix Veuve Clicquot, een internationale onderscheiding voor succesvolle zakenvrouwen, aan haar uitgereikt. Verder komt uit consumentenonderzoek naar voren dat Hunkemöller de beste winkelketen was in België in 2006.
April staat in het teken van Puma. De Franse luxegoederengroep PPR kondigt aan een aandeel van 27 procent in de Duitse sportkledinggigant Puma te hebben genomen. Ook zegt PPR van plan te zijn het Duitse bedrijf over te nemen voor €5,3 miljard, of €330 per aandeel. De acquisitie zal in juli rond zijn. En: Rem Koolhaas brengt een exclusieve T-shirtlijn uit bij het Italiaanse modehuis Prada. De collectie is te koop bij 22 verkooppunten wereldwijd.
In mei wordt bekend dat Bread & Butter definitief naar Barcelona verhuist. Isabella Blow, styliste en voormalig moderedactrice van de Britse Tatler en Sunday Times, pleegt zelfmoord. En de Britse investeringsmaatschappij Permira doet een investering van €782,6 miljoen en koopt daarmee een belang van 29,6 procent in het Italiaanse modehuis Valentino Fashion Group.
Warenhuisketen Hema wordt in juni door Maxeda verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital. Lion Capital is gevestigd in Londen en een grote investeerder in de consumentenmarkt. En de Italiaanse couturier Valentino verklaart publiekelijk er niet over te peinzen te stoppen met werken. "Ik ga nog lang niet met pensioen," zei hij. Het is een poging van de 75-jarige ontwerper om de aanhoudende geruchten over zijn op handen zijnde vertrek de kop in te drukken.
In juli wordt de overname van Puma door het Franse PPR bekrachtigd met het bemachtigen van een meerderheidsbelang van 62.1 procent. Het Belgische label Xandres laat weten dat het modeontwerper Dirk van Saene in de arm heeft genomen om de jaarlijkse feestcollectie te ontwerpen. Hiermee haalt het merk voor het eerst een gastontwerper in huis.
In augustus zorgen een autovrije zondag, een triatlon en het warme weer voor een rustige editie van de modevakbeurs A-Fair in Antwerpen.
In september kondigt Hunkemöller aan te beginnen met een lijn voor herenondergoed en Inditex laat weten dat het een webshop gaat openen voor Zara Home. Benetton opent een speciaalzaak voor accessoires in Rome en couturier Valentino geeft toe dat hij toch tijd vindt geworden om te stoppen.
In oktober doet Unlimited Sports Group twee overnames. De eigenaar van Aktie Sport en Perry Sport nam eerst de Time Out retailformule over en lijfde kort daarop ook Primo, onderdeel van deEuro Shoe Group, in. Het bedrijf hoopt zo fors te kunnen groeien binnen de Benelux. Macintosch kondigt aan dat het Brantano wil overnemen.
Mango laat in november weten een herenkledinglijn te beginnen en Diesel en Adidas gaan gezamenlijk een jeanslijn ontwikkelen. BFF en A-Fair maken hun fusieplan bekend: zij gaan samen verder in Antwerpen. C&A schenkt 2,4 miljoen euro aan goede doelen.
In december lijken veel bedrijven alvast een voorschot te nemen op de goede voornemens voor 2008. Bedrijven maken toekomstplannen bekend, zo wil C&A een discountketen oprichten. Adidas wil online groeien en opent de eerste webwinkel in Nederland. Het nieuwe management bij Inwear maakt de frisse ambitie wereldkundig om opnieuw marktleider te worden en de Macintosh Retail Group brengt een officieel bod uit op schoenenretailer Brantano van €55 per aandeel.