Is Fashion Week nog wel in de mode?
bezig met laden...
Londen - Precies een jaar geleden veronderstelde de Wall Street Journal bij aanvang van het herfst/winter 2018 seizoen dat de traditionele modeshow volledig ontwricht was.
Veel ontwerpers en merken zochten naar nieuwe manieren om hun collecties te presenteren of hun catwalkshows te laten samenvallen met productlanceringen. Het see-now-buy-now platform was al in opkomst en bereikte later dat jaar zijn hoogtepunt.
De indeling van de shows, of ze nou co-ed zijn, gehouden worden in gaststeden of plaatsvinden in overeenkomst met de retailkalender, is echter niet het voornaamste vraagstuk in 2019. Terwijl de Instagram generatie verwacht te kunnen scrollen door eindeloze beelden van catwalkshows of haute couture foto’s, zijn het de overvloedige fashion weeks die lauwe recensies krijgen. Zoals een modekenner grapte, is er altijd wel ergens een fashion week, en heeft het nog weinig te maken met een gestructureerde modekalender.
Fashion weeks zijn alomtegenwoordig
Precollecties gaan vooraf aan haute couture en herenmode, waarna het confectieseizoen begint. Dan zijn er streetwear-, resort- en mondiale fashion weeks in steden als Kopenhagen, Amsterdam, Tokyo en Seoul, en nieuwkomers als Dubai, Moskou, Shanghai en Warschau, en zowat overal daartussenin. Het komt nog maar zelden voor dat er ergens geen fashion week gehouden wordt.
Dat fashion week als irrelevant wordt verklaard is inmiddels een bekend refrein, maar Fashion Week Men’s in Londen kreeg er afgelopen januari behoorlijk van langs toen Hypebeast verklaarde dat het evenement met een sisser was afgelopen in plaats van met een klapper. “Het is vooral een zorgwekkend teken als mensen het gewoon niet meer belangrijk vinden,” schreef het online hedendaagse herenmodeplatform.
Belangstelling van de consument neemt af
Het zijn echter niet alleen de journalisten die zinspelen op problemen voor fashion week. Uit nieuwe onderzoeken is gebleken dat de belangstelling van consumenten voor de mondiale fashion weeks in de afgelopen vijf jaar flink is afgenomen.
Uit een onderzoek van de herenmode e-tailer standout.co.uk blijkt dat interesse in fashion week sinds 2013 met 20 procent is gedaald.
De bevindingen zijn gebaseerd op ruim 17 miljoen Google zoekopdrachten in de afgelopen vijf jaar naar ieder van de vier grote fashion weeks.
Londen, die in de afgelopen jaren hard heeft moeten knokken om grotere merken en ontwerpers aan te trekken en te behouden, staat bovenaan de lijst van minst interessante fashion weeks, met 35 procent minder zoekopdrachten dan vijf jaar geleden. Het volgende grote fashion week dat eraan moet geloven is New York, met ruim een kwart minder Google zoekopdrachten naar het evenement.
Sommige ontwerpers hebben ervoor gekozen grote miljoenenspektakels te organiseren, zoals het carnaval dat Tommy Hilfiger organiseerde tijdens New York Fashion Week om de samenwerking met Gigi Hadid in de kijker te zetten, en de over-de-top producties van Chanel, waarbij het Palais de Tokyo in van alles wordt omgetoverd, van een vliegveld tot een supermarkt of het strand.
Alexander Wang, een van de pijlermerken van New York Fashion Week, zei dat het merk de timing van fashion week zou ‘heruitvinden’ en dat het meer in overeenstemming zou zijn met de winkelgewoonten van hun klanten.
De branche klaagde dat New York te veel catwalkshows hield tijdens de fashion week kalender, waardoor de collecties teveel in elkaar overliepen en niet langer opvielen. Zoals de Wall Street Journal treffend opmerkte duurt een show niet veel langer dan 10 minuten, terwijl de kosten kunnen oplopen van 100.000 dollar (een piepkleine begroting) tot wel een paar miljoen dollar. Voor veel modehuizen is dat erg veel geld voor een steeds onzekerder wordend rendement.
Wat is de toekomst van London Fashion Week
Het is een welbekend feit dat de zakelijke kant van mode in Parijs plaatsvindt, en dat een stad als Londen daar nooit mee zal kunnen concurreren. Als LFW zichzelf als kweekvijver van nieuw talent kan blijven manifesteren, zonder dat dezelfde gezichten keer op keer dezelfde trucjes herhalen, is er hoop. Op dit moment lijkt het er eerder op dat men tracht de gaten te vullen die gecreëerd zijn door het vertrek van de grotere merken.
Van onze Britse correspondent. Het origineel van dit artikel verscheen 30 januari op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek
Beelden: 1+2: Courtesy of Christopher Raeburn, Chanel foto: Bertrand GUAY / AFP