• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • In Focus: Kopenhagen Fashion Summit 2016

In Focus: Kopenhagen Fashion Summit 2016

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

”Dit is het belangrijkste evenement voor mensen die om duurzaamheid geven,” zei mede-presentatrice, model en actrice Amber Valletta tijdens de openingstoespraak van het Kopenhagen Fashion Summit vorige week. “Hoewel we niemand hier hoeven te overtuigen - jullie weten dat natuurlijk al,” voegde Derek Blasberg, mede-presentator, modejournalist en CNN stijl presentator hieraan toe. De grootste modeconferentie gewijd aan duurzaamheid werd tijdens zijn vierde editie door ruim 1250 bezoekers bijgewoond om het thema ‘verantwoordelijke innovatie’ te bespreken.

Een reeks invloedrijke sprekers was uitgenodigd om het publiek in het uitverkochte DK Concertgebouw in Kopenhagen toe te spreken, waaronder: Hare Koninklijke Hoogheid, Kroonprinses Mary van Denemarken; Burak Cakmak, directeur van de Parsons School of Fashion; Livia Firth, oprichtster en creatief directeur van Eco-Age; Vanessa Friedman, modedirectrice en criticus bij de The New York Times; Rich Ridgeway, vice-voorzitter Public Engagement bij Patagonia; Hannah Jones, Chief Sustainability Officer en VP, Innovation Accelerator bij Nike; en Anna Gedda, hoofd Sustainability bij H&M.

”In 2016 draait het niet meer om of, maar om hoe we nu samenwerken”

De rode draad die alle discussies, debatten en toespraken met elkaar verbond was de dringende noodzaak voor verandering van de huidige modesystemen. De modebranche blijft, op de olie-industrie na, de meest vervuilende industrie ter wereld, met een productie van ruim 8 miljard kledingstukken per jaar - waarvan de helft als restafval op stortplaatsen belandt.

”We gebruiken ieder jaar teveel grondstoffen,” zei Ridgeway tijdens zijn toespraak ‘Patagonia: Good for Business & Good for the Planet’. “We zouden slechts datgene moeten gebruiken wat de aarde terug kan geven en zakelijke modellen moeten steunen die de mondiale productie van verbindingsstoffen terugbrengen.” De vermindering van modeverbruik, samen met onderwerpen als recyclen, reparatie en hergebruik van oude kledingstukken en het omarmen van een circulaire economie, waren slechts enkele verbeteringen die tijdens de bijeenkomst werden toegelicht.

Een aantal sprekers sprak ook over samenwerking als een belangrijke aanjager van verandering - samenwerking tussen bedrijven, branches en regeringen, alsmede consumenten en arbeiders wereldwijd. “In 2016 draait het niet meer om of, maar om hoe we nu gaan samenwerken om verandering te verzekeren,” zei Jones tijdens haar toespraak ‘Designing the Future’.

”We moeten handelen, we moeten nu handelen en we moeten dat samen doen,” verkondigde Kristen Jensen, de Deense Minister van Buitenlandse Zaken in zijn openingstoespraak. Tijdens de breakout sessie ‘Will Technology Save Fashion?’, benadrukte James Carnes, Vice President van Strategy Creation and Lead for Open Source voor Adidas, dat de nodige technologie voor verandering er al is. “De meeste dingen die we nodig hebben bestaan al, maar een samenwerkingscultuur zou het grote verschil betekenen.”

”In plaats van de dingen te verbeteren, moeten we ons afvragen hoe we de toekomst kunnen creëren die we willen hebben”

Naast samenwerking was de transparantie van toeleveringsketens ter controle van verantwoordelijkheid en traceerbaarheid een belangrijk onderwerp. “Ik wou dat bedrijven transparanter waren, omdat we een meer samenhangend systeem moeten creëren die duurzame mijlpalen viert,” aldus Gedda in haar toespraak ‘Transformation for Future Success’. Zij benadrukte de behoefte aan transparantie op de juiste manier en de problemen die men tegenkomst bij het openbaar maken van toeleveringsketens en fabrieken, zoals mogelijk het doelwit worden van een mediacampagne als gevolg van werkzaamheden bij een fabriek in de verkeerde buurt. “Hierdoor zullen andere merken minder geneigd zijn transparant te willen worden, hetgeen juist nodig is voor merken en de modebranche als geheel.”

Gedurende de dag deelden een aantal merken hun duurzame mijlpalen zowel als de doelen en targets die zij de komende jaren hopen te behalen als voorbeeld van transparantie, en hoe zij denken een verschil te kunnen maken. Sommige sprekers vroegen zich echter af dit echt een verschil zou maken. “Werken met efficiënte maatregelen is niet genoeg - minder slecht is niet genoeg,” benadrukt Jones. “In plaats van de de dingen te verbeteren, moeten we ons afvragen hoe we toekomst kunnen creëren die we willen hebben.” Zij merkte op dat ontwerp, wat dit betreft, ‘de meest belangrijke schakel voor verandering kan zijn’, omdat duurzaamheid moet beginnen bij het schetsboek van de ontwerper en door moet vloeien tot aan de productie van het product.

Hoewel de Kopenhagen Fashion Summit om duurzaamheid draait, wilden sommige sprekers dit woord niet gebruiken vanwege zijn tegenstrijdige karakter en gaven zij de voorkeur aan termen als ‘eco-bewust’ of ‘verantwoordelijke mode’. De focus lag ook op hoe men de boodschap van duurzaamheid over kan brengen op consumenten en hier een aantrekkelijk en gewild concept van kan maken. “Verantwoordelijke mode is veel dingen, maar sexy is het niet,” zei Friedman in haar toespraak ‘Sex and Sustainability’.

”Als het op consumenten aankomt, moet het verhaal worden aangepast … we moeten het vanuit een popculture oogpunt vertellen om miljarden mensen te overtuigen van het wezenlijk belang ervan.” De rol en de kracht van de media in het overbrengen van deze boodschap aan het publiek kwam ook aan bod tijdens de panel ‘Power of the Media’. “Duurzame mode is inmiddels bijna een cliché geworden,” zei Imran Amed, oprichter en CEO van Business of Fashion. “Je moet het niet noemen, het verkoopt niet goed…consumenten willen schoonheid. Maar ik geloof dat het tijd is om consumenten te leren dat een goed ontwerp duurzaam is.”

Het Kopenhagen Fashion Summit maakte ook plaats voor de visie van toekomstige ontwerpers, die bijeen kwamen tijdens de Youth Fashion Summit en het podium opgingen om hun 7 eisen voor de toekomst van duurzaamheid, gebaseerd op de lijst van duurzame ontwikkelingdoelstellingen van de 17 Verenigde Naties, met het publiek te delen. “Hun radicale samenwerking toont aan wat er gebeurt als gelijkgezinden bijeen komen, de makers, denkers en de doeners, die geloven dat het beter kan,” zei Dilys Williams, Directeur van het Centre for Sustainable Fashion, een onderzoekscentrum gevestigd binnen het London College of Fashion. Hun eisen liepen uiteen van emancipatie en opleiding voor zowel arbeiders als consumenten, een circulaire economie voor de modebranche en de verschoning van de branche zodat het niet langer de op een na meest vervuilende industrie ter wereld is.

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek

Foto’s: FashionUnited


kopenhagen fashion summit
Sustainable