How to: zelf een modelabel opzetten - Deel III

Als je je bedrijf en merk eenmaal hebt opgezet, is de volgende uitdaging om de agenda van de mode-industrie te leren kennen. Om je concurrentie steeds een stap voor te blijven, is het van groot belang dat je precies weet hoe de branche in elkaar zit en op welk moment welke gebeurtenissen plaatsvinden. Bereid je er alvast op voor dat de agenda van de mode-industrie meedogenloos is. De enige manier om te overleven is door zo veel mogelijk op de zaken vooruit te lopen.

Om te beginnen kun je kerst wel op je buik schrijven (zeker als je herenkleding ontwerpt, aangezien het modeseizoen dan in de eerste week van januari begint). Ook ontspannen vakanties kun je – op af en toe een lang weekend na – wel vergeten, tenzij je het zo plant dat je reis in augustus, precies in de week dat de fabrieken gesloten zijn plaatsvindt. In de mode-industrie heerst bepaald geen 9 tot 5-mentaliteit en dus zul je ook een groot deel van je sociale leven op moeten offeren. In de weekenden zul je achterstallige administratie in moeten halen, je verkopen moeten plannen, de laatste hand aan je collectie moeten leggen en fabrieken of beurzen moeten bezoeken, dus reken er zeker in het begin niet op dat je veel vrije tijd zult hebben.

Seizoenen en collecties hebben een beperkte levensduur

Een seizoen duurt slechts zes maanden en dus heb je niet veel tijd om je collectie te ontwerpen, produceren, samplen, prijzen te bepalen, je kleding in de markt te zetten en aan de man te brengen. Voor de mode-agenda betekent dit dat ontwerpers 12 tot 14 maanden voordat hun collectie in de winkels hangt aan het ontwerpproces beginnen. Eerst worden er moodboards gemaakt, stofstalen besteld en wordt bepaald hoe het assortiment eruit komt te zien. Een mannencollectie voor de herfst van 2016 zal in september 2015 al ontworpen moeten worden zodat de fabrieken ermee aan de slag kunnen. Voor een vrouwencollectie ligt de deadline een maand later.

Heb je een fabriek eenmaal je ontwerp gestuurd, kijk dan niet vreemd op als het eerste sample dat je onder ogen krijgt totaal niet is wat je ervan verwacht had. Fabrieken en naaisters slaan vrijwel nooit bij de eerste poging de spijker op de kop en dus is het onverstandig om een kledingstuk op basis van één sample resoluut af te keuren. Als ontwerper heb je de tijd en de vrijheid nodig om je werk te blijven ontwikkelen en dit werkt het beste op basis van het eerste prototype. Vergeet overigens niet dat een sample drie tot vier keer zo veel kost als een productie-item en hou hier in je budget rekening mee.

Als je een samenwerking met een fabriek aangaat, zul je hun mogelijkheden moeten leren kennen en aan hun manier van werken moeten wennen (ze zullen bijvoorbeeld niet alle machines in huis hebben om bepaalde steken te kunnen maken), net zoals de fabriek aan jouw handschrift en ontwerpen moet wennen. Rome is niet op één dag gebouwd en dus is het verstandig om eventuele vertragingen in je budget mee te nemen. Hou er rekening mee dat het zomaar vier weken kan duren om een nieuw sample te ontvangen, zeker als je je kleding in het buitenland laat maken.

De complexiteit van het proces kan ontmoedigend werken

Een van de moeilijkste aspecten van de mode-agenda is het wachten tot anderen jouw werk doen. Fabrieken kunnen pas met de productie van je collectie beginnen als ze de juiste stoffen hebben ontvangen. Stofleveranciers hebben vier tot acht weken nodig om een stof te maken omdat zij afhankelijk zijn van garenproducenten, de prijs van een stof kan je budget behoorlijk onder druk zetten en zo zijn er honderden andere elementen die de productie van je kleding beïnvloeden. De complexiteit van het proces zorgt ervoor dat je constant allerlei dingen tegelijkertijd zult moeten doen. Dit kan ontmoedigend werken en elk seizoen zal zo zijn eigen beproevingen en uitdagingen met zich meebrengen. Maar preciés op het moment dat je het op wilt geven, wordt je collectie bezorgd en ben je het moeizame proces als sneeuw voor de zon vergeten.

Als jonge ontwerper zul je fabrieken ervan moeten overtuigen om met je samen te werken, aangezien je ze in je eerste seizoen waarschijnlijk niet veel werk zult bezorgen. Het kost een fabriek stukken minder tijd om 300 producten in dezelfde stijl te leveren dan om 10 samples te maken en dus kun je het beste al vroeg contacten leggen. Alle merken ter wereld zijn immers op hetzelfde moment als jij bezig samples en collecties te produceren en om je collectie op tijd af te krijgen, zul je wat de samenwerking met fabrieken betreft hard je best moeten doen.

Als je met talloze leveranciers en bedrijven werkt, is de kans groot dat er dingen mis zullen gaan en geen enkel ontwerpproces verloopt dan ook perfect. Met sommige misverstanden zul je kunnen leven, terwijl andere fouten rampzalig uitpakken en de beste manier om dit te overleven is door je op dit aspect van het ontwerpproces voor te bereiden. Hoe goed je de agenda van de mode-industrie ook kent, je zult altijd van anderen afhankelijk zijn.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je je collectie in september ontwerpt en je alle tekeningen en gegevens aan de fabriek doorgeeft. De stoffen zijn besteld en je naaister maakt eerst een prototype dat jij goed moet keuren voordat er een sample in de juiste stof gemaakt wordt. De stoffen die je besteld hebt zouden eind oktober geleverd worden, maar twee dagen voor de geplande bezorgdatum ontvang je een e-mail waarin staat dat er een probleem met het garen is en de stof dus niet gemaakt kan worden. Ze kunnen je een voorbeeld van een vervangende stof sturen, maar het maken van die stof zal 6 tot 8 weken duren. Wat doe je? Een ander dilemma: Je hebt het eerste prototype goedgekeurd, de stof is bezorgd, maar de fabriek maakt een fout en gebruikt de verkeerde kant van de stof en de verkeerde kleur voering. Het kledingstuk zal volledig opnieuw gemaakt moeten worden, maar inmiddels is het begin november en zul je het item nooit op tijd af kunnen krijgen om het te laten fotograferen en de marketingcampagne te starten. Je kerstdiner is in één klap van de baan.

Heb altijd een plan B

Succesvolle start-ups moeten in staat zijn beslissingen te maken en hebben continu een plan B. Hou in je achterhoofd dat fashion week niet zomaar verschoven kan worden en dat je hoe dan ook klaar moet zijn voor de eerste verkoopdagen.

Hieronder vind je een voorbeeld van een planning voor de productie van een samplecollectie:

Ontwerpen collectie en planning maken - 2 weken voor het 1e prototype – 4 weken van het afgeven van het ontwerp tot het 2e prototype of het uiteindelijke sample – 4 weken van het goedkeuren van het sample tot de bestelling van de stoffen.
Stoffen bestellen – 6 tot 8 weken tot de stoffen in de fabriek aankomen en de afwerkingsproducten besteld kunnen worden.
Afwerkingsproducten – 4 tot 6 weken tot de afwerkingsproducten in de fabriek aankomen (knopen en ritsen kunnen vaak sneller gemaakt worden dan stoffen) en de kleding gefotografeerd kan worden.
Fotoshoot lookbook – 4 weken voor de casting en het boeken van de fotograaf, de stylist, het model, een visagist, een haarstylist en een locatie. Je kunt je kleding het beste ongeveer een maand voor fashion week laten fotograferen. In die periode zijn zowel nieuwe modellen als fotografen nog beschikbaar, wat een paar weken later zomaar anders zou kunnen zijn.
Sales – 1 week voor het maken van de line sheets (een document waarin je een overzicht van je collectie geeft), het bepalen van de prijzen enzovoort. Voordat je de prijzen van je collectie kunt bepalen, zul je met de fabriek over de productiekosten moeten onderhandelen. Ook dit kan aardig wat tijd kosten.

Als je al deze weken bij elkaar optelt, kom je op meer dan zes maanden uit en om alles af te krijgen, zul je dan ook moeten multitasken. Ook zul je een paar weken tijd nodig hebben om je verkoopstrategie te plannen en te bepalen of je zelf contact met inkopers en winkels op wilt nemen of met een agent wilt werken.

Als het verkoopseizoen eenmaal begint, heb je slechts één kans om inkopers en winkels van je collectie te overtuigen. Het is dan ook cruciaal dat je goed voorbereid bent zodat je je meteen volop op de verkoop kunt storten. Dit is het meest stressvolle onderdeel van de agenda en je zult tot aan de laatste minuut voor de deadline bezig zijn je collectie af te ronden. En net als je denkt dat je klaar bent, staat het volgende seizoen alweer voor de deur.

Volgende keer: Omgaan met succes en overlevingsstrategieën

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN