• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Hoogtepunten London Fashion Week mannenmode: verlies, nieuw talent en diversiteit

Hoogtepunten London Fashion Week mannenmode: verlies, nieuw talent en diversiteit

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |OVERZICHT

Twee keer per jaar toont de British Fashion Council het neusje van de zalm betreffende de Britse mannenmode. Zo ook afgelopen weekend. Van 5 januari tot aan vandaag vindt de dertiende editie van de London Fashion Week Menswear (LFWM) plaats. Meer dan veertig ontwerpers presenteren tijdens de drie dagen hun mannencollecties op de catwalk, in films en in showrooms. Aan de hand van ontvangen persberichten en mediaberichten sommen we de hoogtepunten en belangrijkste veranderingen aangaande de Londense mannenmodeweek herfst/winter 2019 op.

Joe Casely-Hayford overleden

Een donkere wolk hing over de eerste dag van LFWM door het overlijden van ontwerper Joe Caseley-Hayford OBE. De ontwerper overleed op 62-jarige leeftijd na een drie jaar durende strijd tegen kanker. Onlangs opende Caseley-Hayford voor zijn gelijknamige modelabel Caseley-Hayford nog een eigen winkel in Chiltern Street, Londen.

London Fashion Week mannenmode: meer diversiteit

Deze editie van LFWM is één van de meest diverse edities tot nu toe, met meer dan 25 procent van de ontwerpers op het schema die afkomstig zijn uit landen buiten het Verenigd Koninkrijk. De diversiteit past bij het #PositiveFashion-initiatief van de British Fashion Council; een platform vorig jaar in het leven geroepen dat diversiteit, duurzaamheid en openheid binnen de mode-industrie promoot en viert.

Britse mannenmodemarkt groeide in 2017 3,5 procent naar 15 miljard Britse pond

De vraag naar herenkleding blijft groeien; volgens marktonderzoeksbureau Mintel groeide de Britse herenkledingmarkt in 2017 naar schatting 3,5 procent naar 15 miljard Britse pond (16,7 miljard euro). Mannenmode is op dit moment goed voor 26 procent van de totale Britse kledingmarkt en presenteert beter dan damesmode. Mintel verwacht dat herenmode tussen 2018 en 2022 11 procent zal groeien naar 17,1 miljard Britse pond (19 miljard euro). Jaarlijks is er in de Britse mode-industrie 32 miljard Britse pond (35,6 miljard euro) in omloop en zorgt de sector voor 890.000 banen (bron: Oxford Economics 2018).

London Fashion Week mannenmode: nieuw talent

Het driedaagse mode-event plaats in de Truman brouwerij in Londen. Hoogtepunten van de week zijn catwalkshows van A-COLD-WALL en Craig Green, die beiden op de laatste dag staan ingedeeld. Door verschillende media, waaronder de Britse i-D en WWD, werd lovend gesproken over de modeshow van ‘nieuwkomer’ Liam Hodges. Voor zijn herfst/wintercollectie 2019 ging Hodges een samenwerking aan met sportmerk Ellesse. Dit resulteerde in ‘snowwear’-stukken die zowel op de piste als op grootstedelijke straten draagbaar zijn. Aan i-D legt Hodges uit dat dat de collectie is geïnspireerd op de film Hackers (1995), sociale media en wat het betekent om een hedendaagse cyborg te zijn. Een andere ‘nieuwkomer’ die positieve kritieken ontving is Charles Jeffrey Loverboy. Er wordt uitgekeken naar de afsluitende modeshow van Bianca Saunders x Blanguage.

Grotendeels afwezig op de mannenmodekalender zijn Britse erfgoedmerken zoals Burberry en Gieves, ‘kleermakers’ Savile Row en modemerken zoals Alexander McQueen en J.W. Anderson. Naarmate meer modebedrijven hun heren- en damescollecties tegelijkertijd showen, zoals Bottega Veneta, Burberry en Celine, worden de schema’s van de mannenmodeweken leger. De hoop van modeciritci is dat het niet té leeg zal worden.

Beeld: FashionUnited, Danielle Wightman-Stone

Homepage foto: Liam Hodges AW19 via Catwalkpictures

A Cold Wall
Alexander McQueen
Bianca Saunders x Blanguage
Burberry
Charles Jeffrey
Gieves
J W Anderson
LFWM
London Fashion Week
London Fashion Week Menswear
SAVILE ROW