• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Hoe H&M kunstmatige intelligentie gebruikt om online maatkleding te testen

Hoe H&M kunstmatige intelligentie gebruikt om online maatkleding te testen

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |FOLLOW UP

Met behulp van algoritmen en kunstmatige intelligentie, wordt toegankelijke en betaalbare maatkleding binnenkort misschien wel realiteit. De Zweedse fast fashion keten H&M heeft de handen met de Berlijnse start-up ZyseMe ineengeslagen om een online aanbod van maatkleding te testen.

Het nieuwe Just.Perfect project, dat reeds sinds januari getest wordt in Duitsland, geeft klanten de mogelijkheid om getailleerde witte overhemden te bestellen zonder dat ze hiervoor het huis hoeven te verlaten. Hoe werkt het nu precies? In plaats van uitgebreide en tijdrovende metingen op te nemen bij een kleermaker, hoeven klanten enkel informatie zoals lengte, gewicht, maat en schoenmaat in de H&M app in te voeren. ZyseMe's software gebruikt algoritmen en historische data om de metingen van de klant om te zetten in informatie, die vervolgens naar de H&M-leveranciers in Turkije wordt verstuurd.

De klant ontvangt binnen twee weken een getailleerd wit overhemd voor 39.99 euro. "Dit maakt een op maat gemaakt product voor velen toegankelijk", vertelt Bobby Östberg, oprichter en CEO van ZyseMe in een interview. "Een overhemd online bestellen is eenvoudiger dan naar een kleermaker te stappen en het moedigt mensen aan om het uit te proberen", aldus Östberg.

Maatwerk voor de massamarkt

In eerste instantie lijkt het Just.Perfect project van H&M en ZyseMe op een zoveelste technologisch aangedreven product, maar met de stijgende trend van maatwerk en personalisatie, suggereert dit project een teken van een omslag in de mode-industrie.

Foto: H&M test overhemd/ H&M Duitsland

Het is voor het eerst dat één van 's werelds grootste massamarkt kledingproducenten - die ooit aan de spits stond van de explosieve stijging van fast fashion mode - zich wendt tot maatwerk met behulp van technologie. Terwijl garderobes van de consument zich blijven vullen met kleding en verlengde uitverkoopperiodes wegen op de winst, hopen bedrijven zo overstock en retouren te vermijden door in te spelen op de persoonlijke behoeften van de klant.

Algoritmen verslaan metingen

H&M's langdurige samenwerking met fabrikanten maakt het mogelijk om maatwerkdiensten aan te bieden aan een huidige leveringssnelheid van twee weken, en een prijs van 39.99 euro, laat Oliver Lange - hoofd van het H&M Lab in Duitsland - in een e-mail weten aan FashionUnited.de. Klanten geven in een onderzoek desgevraagd aan dat ze bereid zijn om 30 tot 40 procent meer te betalen voor een perfect passend overhemd vergeleken met een kant-en-klaar exemplaar. De gemiddelde online prijs voor een hemd in Duitsland start rond de 70 euro.

Östberg zei dat hij veel getailleerde hemden op het internet bestelde toe hij aan het werk was als consultant in New York, maar steeds gefrustreerd raakte door wat hij ontving. Op een zeker punt maakte hij zelfs een spreadsheet van zijn bestellingen om uit te zoeken welke maten het beste voor hem werkten. Overtuigd dat er een manier bestaat om dit proces efficiënter te doen werken, en na jaren de maatwerk business te bestuderen, richtte Östberg ZyseMe op in 2017.

Foto: ZyseMe tabellen

"In feite leverde het gebruik van algoritmen betere resultaten op dan opmetingen van het lichaam, wat in eerste instantie heel verrassend klinkt", meent Lange.

On demand productie om grondstoffen te besparen

Terwijl de test met H&M zich tot nu toe beperkt tot witte katoenen overhemden, biedt ZyseMe's software al personalisering aan voor verschillende stoffen en knopen. De volgende stap is om met meerdere modebedrijven samen te werken en de kledinglijn uit te breiden met pakken, t-shirts, sweaters, broeken en uiteindelijk ook dameskleding.

H&M's klanten toonden reeds interesse voor getailleerde broeken, pakken en jurken, zei Lange. Wanneer de huidige testfase eindigt in april, zal het bedrijf moeten beslissen of het wil doorgaan met testen of het product gaat introduceren op de markt. Op maat gemaakte oplossingen werken niet voor elk product en klanten zullen nog steeds basics en kinderkleding willen kopen zoals ze dat gewend zijn, voegt hij eraan toe. Maar Lange gelooft erin dat sommige klanten gepersonaliseerde producten zullen waarderen en dat goed passende kledingstukken kunnen bijdragen aan een langere levensduur.

"De visie voor de toekomst is alle klanten, die dat willen, op basis van hun individuele metingen gepersonaliseerde H&M producten op maat geleverd krijgen. Zo kunnen we het aantal retouren en het gebruik van grondstoffen terugbrengen", aldus Lange.

Van onze Duitse correspondent. Het origineel van dit artikel verscheen 12 april op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Claudia Crovato.

Foto: ZyseMe

algoritmen
Artificial Intelligence
H&M
H&M Group
Just.Perfect
Just.Perfect project
Kunstmatige Intelligentie
maatwerk
Personalisatie
personalisering
Tailoring
ZyseMe