Highlights eindejaarsdefilé #show2017 van de Antwerp Fashion Academy
bezig met laden...
Naast de modeweken vormen de eindejaarsdefilés het paradepaardje van de modewereld. Beschouwd als één van de belangrijkste modeacademies, krijgt de Antwerpse modeafdeling wereldwijd weerklank. Beroemde alumni als de Antwerpse Zes met directeur Walter Van Beirendonck, Demna Gvasalia, A.F. Vandevorst en Haider Ackermann hebben geen introductie meer nodig. De nieuwe lading ontwerpers daarentegen stellen wij graag voor. Enkele hoogtepunten uit #show2017.
Rushemy Botter – Fish or Fight
De Nederlander Rushemy Botter met Caraïbsche roots was met zijn mastercollectie niet aan zijn proefstuk toe. Vorig jaar stond Botter nog met één been op de schoolbanken en met het andere been op New York Fashion Week. Dit jaar bracht hij met ‘Fish or Fight’ de culturele clash tussen de kledingstijl van de Caraïbers in thuisland en Europa op de catwalk. Ondanks de clash als opzet, was het resultaat een samenhangende mix-en-match van streetwear looks met ludieke details. Silhouetten die eenvoudig leken, maar patroontechnisch ingewikkeld waren met dubbele lagen stof. Denk aan Nikes met een klassieke herenzool, een sweatblouse, een jas dat als broek kan gedragen worden en een baseball cap met stro. Beschilderd met bloemen en reclame van Shell en Kool-Aid, verwijzend naar de typische reclame op Caraïbische muren. Ook het gebruik van visnetten als decoratie spraken tot de verbeelding, liefst vergezeld van opblaasbare dolfijnen en vissen met een knipoog naar de Caraïbische visvangst.
Lukáš Spilka – Mars
Mars is gekoloniseerd. Ruimtepakken hebben plaats gemaakt voor kleding met een hoger modegehalte. Althans dat dacht de Tsjech Lukáš Spilka bij het realiseren van zijn collectie voor drie denkbeeldige superheldinnen die met de motorfiets op weg zijn naar de rode planeet. Geen machinaal gemaakte sci-fic silhouetten, wel bewust ready-to-wear silhouetten waarin hij uitgebreid de tijd had genomen om te experimenteren met verschillende technieken met touw en veiligheidsspelden. Een jurk volledig gemaakt uit veiligheidsspelden vormde het hoogtepunt van zijn défilé, een topstuk dat de de gelijknamige jurk van Versace uit de jaren ’90 naar de achtergrond doet verschuiven. Ook indrukwekkend waren bovenstukken met een golvenpatroon, symmetrisch geflankeerd met veiligheidsspelden.
Jo Woojic – Bean’s tailoring
Ook humor ontbrak dit jaar niet op de catwalk dankzij de Koreaan Jo Woojic. Hij bracht met ‘Bean’s tailoring’ een ode aan zijn televisieheld Mr. Bean. Gelukkig geen stuntelige modellen, wel piekfijn vervaardigde maatpakken met accessoires met een hoek af. Een lederen masker in de vorm van een kalkoen overtrokken met tweed werkte onmiddellijk op de lachspieren. Ook Mr. Beans iconische teddybeer, genaaid op meerdere jasjes in verschillende stoffen gaf een nieuwe dimensie aan Woojics defilé. Een leuk en liefdevol detail was een sjaal met een tekening van het hele leerkrachtenteam op. Kortom, een collectie dat zeker zijn plaats verdient in Savile Row, het Londense walhalla van maatpakken.
Sanan Gasanov – Grand_Ma – Grandma
De verwachtingen rond Sanan Gasanovs eindejaarsdefilé waren hooggespannen. Vorig jaar won de Rus maar liefst drie prijzen met zijn derdejaarscollectie, waaronder de prestigieuze Christine Mathys prijs van Dries Van Noten. In zijn ‘Grand_Master’ défilé bracht hij een ode aan zijn artistieke ‘Grandma’. Hij creëerde bewust geen prints omdat hij een veelzijdige collectie wou tonen. Een interessante kakafonie van stoffen en technieken passeerden de revue die op het eerste gezicht geen eenheid vormden, maar gaandeweg een logisch geheel leek door het persoonlijke karakter van de silhouetten met jaren ’40-’50 elementen, knopen en kettingen gemaakt van theekopjes, jacquard stoffen met bloemenprints en jassen met mouwen die uitmonden in schoenen als ode aan zijn hardwerkende grootmoeder.
Beelden: Catwalkpictures