• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Het laatste corona-nieuws van afgelopen weekend: 21 en 22 maart

Het laatste corona-nieuws van afgelopen weekend: 21 en 22 maart

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Sinds vorige week verkeert België in een lockdown en blijven de winkelstraten grotendeels leeg. In het weekend werden daarvan de gevolgen voor de moderetail duidelijk. Volgens sectororganisatie Mode Unie zijn de sluitingen “nefast voor de hele sector op economisch vlak en op dat van werkgelegenheid.” Nationaal riepen Mode Unie en Creamoda dan ook op tot actie. Internationaal sluiten winkels en productiefaciliteiten in toenemende mate hun deuren. Een positieve toon wordt gezet door grote modebedrijven, die materieel verschaffen aan zorgautoriteiten gedurende de coronacrisis.

Mode Unie eist uitbreiding van sperperiode en uitstel van solden

Belgische kledingwinkels lopen in de periode van de lockdown veel omzet mis, benadrukt Mode Unie. Zij die online verkopen, moeten concurreren met internationale webshops. Daarnaast vreest Mode Unie een ‘kortingsbloedbad’ bij de heropening van de winkels, die gepland staat voor 6 april. Winkeliers zullen hun voorraad zo snel mogelijk kwijt moeten en tegen elkaar in kortingopbod gaan. De sectororganisatie luidde daarom afgelopen zaterdag de noodklok: om de rust te bewaren eist Mode Unie van de Belgische overheid dat de sperperiode - de periode voorafgaand aan de solden, waarin nog geen reclame mag worden gemaakt voor kortingen - start op het moment dat de winkels weer open zijn, en dat de solden worden uitgesteld van 1 juli naar 1 augustus.

Mode Unie en Creamoda roepen op om Belgisch te blijven kopen

Mode Unie en de Belgische modefederatie Creamoda riepen consumenten zaterdag in een persbericht op om gedurende de lockdown bij Belgische webshops te blijven kopen. “Hoewel het consumentenvertrouwen vandaag laag is en de mensen veel voorzichtiger zullen omspringen met hun uitgaven, hebben ze wel meer tijd om online te kopen”, aldus Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke bij Creamoda, in het persbericht. “Het is van belang dat als de consument online koopt, hij het in eigen land doet. Door extra aandacht te vragen om online te shoppen in eigen land en Belgische merken te kopen, kunnen we de lokale economie steunen en meer kans maken om deze crisis te overleven.” Ook roept Creamoda eigenaars van winkelpanden en leveranciers op om solidair te zijn met retailers.

Groot-Brittannië scherpt maatregelen aan: Harrods voor het eerst in 170 jaar dicht

In Groot-Brittannië werden afgelopen vrijdag strengere maatregelen ingevoerd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Horeca en entertainmentlocaties moesten gedwongen dicht, en consumenten werd geboden om zo min mogelijk niet-essentiële inkopen te doen. Als gevolg van dat verzoek bleven de winkelstraten dit weekend leeg en sloten ook veel modewinkels hun deuren, waaronder het wereldberoemde Londense warenhuis Harrods. Het is voor het eerst in 170 jaar lange geschiedenis van Harrods dat het warenhuis klanten weert: zelfs tijdens de Tweede Wereldoorlog bleef de winkel geopend.

Italië sluit productiefaciliteiten

Zaterdagavond kondigde de Italiaanse president Giuseppe Conte aan dat alle niet-essentiële Italiaanse productiefaciliteiten tot ten minste 3 april worden gesloten. Daaronder vallen ook de productiefabrieken voor textiel en kleding. Conte lichtte de sluiting toe in een video die werd verspreid door internationale media. “Alleen de bedrijven die vitaal zijn voor de nationale productie blijven open,” aldus Conte. Daaronder vallen supermarkten, apotheken, postkantoren en banken. De nieuwe maatregel werd zondag doorgevoerd, nadat het dodental in Italië als gevolg van het coronavirus met 651 was gestegen naar 5.476. Conte benadrukte in de video dat de coronacrisis voor Italië ‘de moeilijkste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’ is.

Kering, Gucci en LVMH doneren mondkapjes

Modegiganten Kering, LVMH en Gucci voorzien de Franse en Italiaanse overheden sinds dit weekend van hoognodige gezondheidsmaterieel, zoals mondkapjes. Dat meldden de modegroepen zaterdag in individuele persberichten. LVMH importeert mondkapjes uit China om deze te doneren aan de Franse gezondheidszorg. Ook Kering importeert mondkapjes uit China voor Frankrijk: het modeconglomeraat meldt leveringen van tien miljoen mondkapjes per week voor de duur van vier weken. Dochterbedrijf Gucci moest dit weekend de productie van kleding en accessoires stopzetten, maar kreeg toestemming van de Italiaanse overheid om ruim een miljoen mondkapjes en 55 duizend isolatie-overalls te produceren voor de Italiaanse gezondheidsautoriteiten. Balenciaga en Yves Saint Laurent, beiden ook eigendom van Kering, hebben eveneens eigen productielijnen voor mondkapjes opgezet.

Meer lezen over de berichten gelinkt aan het coronavirus in de modeindustrie? Hier vindt u alle artikelen. Voor het internationale nieuws op de speciaal ingerichte pagina op FashionUnited.com klikt u hier.

Beeld: Pexels

Coronavirus
Creamoda
Gucci
Harrods
Kering
LVMH
Mode Unie