• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mode Unie luidt noodklok: “Uitbreiding sperperiode en verschuiving van solden nodig”

Mode Unie luidt noodklok: “Uitbreiding sperperiode en verschuiving van solden nodig”

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Op 17 maart sloten de Belgische modewinkels verplicht hun deuren, in lijn met nationale maatregelen van de Belgische overheid om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Daarmee viel de Belgische modedetailhandel vorige week volledig stil. Mode Unie en Unizo vragen nu om extra steun van de Belgische overheid om te grote economische en sociale schade te voorkomen. De brancheorganisaties eisen een uitbreiding van de sperperiode en een verschuiving van de solden van 1 juli naar 1 augustus. Dat meldde Mode Unie afgelopen zaterdag in een persbericht. Daarnaast moedigen de sectororganisaties consumenten aan om zo veel mogelijk bij Belgische webshops te kopen.

De gedwongen winkelsluiting valt precies in de periode in het vroege voorjaar waarin de Belgische modewinkels gewoonlijk een grote omzet draaien, zo stelt Mode Unie. Tegen de tijd dat de winkels weer open mogen, op 6 april, zijn deze piekweken voorbij en hebben retailers een groot deel van hun omzet misgelopen. Ook daarna zullen consumenten de deuren niet platlopen, verwacht Mode Unie. “Het zijn onzekere tijden, veel mensen belanden in tijdelijke werkloosheid en het consumentenvertrouwen is laag. Eens de winkels terug open zijn, zullen consumenten voorzichtig zijn met hun uitgaven,” zo is in het persbericht te lezen. Wel moeten modehandelaars hun vaste lasten en leveranciers in de tussentijd blijven betalen. Een flinke uitdaging dus.

De verliezen die in deze periode worden geleden, worden volgens Mode Unie niet voldoende gecompenseerd door verkopen via webshops en social media, waartoe veel retailers zich wenden. Mode Unie vreest daarbij concurrentie van internationale webshops, die “ongegeneerd met grote kortingen zwaaien”, aldus de organisatie. Het risico bestaat dat zelfstandige modehandelaars, die “het sociale weefsel mee ondersteunen én betalen”, daarmee op een nog grotere achterstand komen te staan. Mode Unie roept consumenten via een open brief dan ook om gedurende de lockdown via Belgische webshops te blijven kopen en zo de Belgische economie te steunen.

Na de lockdown, zo verwacht Mode Unie, zullen ondernemers hun goederen zo snel mogelijk willen verkopen. Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, waarschuwt voor ‘een bloedbad aan kortingen’, waarin detaillisten tegen elkaar in kortingopbod gaan. “Er is een wetgevend kader nodig die de kortinggolf aan banden kan leggen zodat er een gelijk speelveld komt voor alle spelers binnen de modehandel”, aldus Delanghe. Om deze reden vraagt Mode Unie van de overheid om de sperperiode - de periode voorafgaand aan de solden, waarin nog geen reclame mag worden gemaakt voor kortingen - laat starten op het moment dat de winkels weer open zijn. Daarnaast vraagt Mode Unie om een uitstel van de solden van 1 juli naar 1 augustus. Dat geeft Belgische detaillisten de mogelijkheid in de eerste periode na de sluitingen meer omzet te maken.

Meer lezen over de berichten gelinkt aan het coronavirus in de modeindustrie? Hier vindt u alle artikelen. Voor het internationale nieuws op de speciaal ingerichte pagina op FashionUnited.com klikt u hier.

Coronavirus
Mode Unie
Solden
Sperperiode
UNIZO