Het Belgische merk Wehve speelt een voortrekkersrol in de uitbouw van een duurzame modesector
bezig met laden...
Ruim voor de modesector belangstelling begon te tonen voor alles omtrent sustainability was duurzaamheid al een conditio sine qua non voor Gesine Holschuh, de oprichtster en het creatieve brein achter het Belgisch merk Wehve, gekend voor zijn luxueuze knitwear (kleding en home collecties). Met haar merk wendt Gesine Holschuh al sinds 2014 al haar nieuwsgierigheid en strategische expertise aan om duurzame en traceerbare handelspraktijken de plaats te geven die ze verdienen. Van kudden schapen onder de hoede van traditionele herders op de uitgestrekte vlakten van Uruguay en Argentinië tot door de Wereldhandelsorganisatie gecertificeerde wevers; werkelijk alle aspecten in de logistieke keten van Wehve worden gecontroleerd op duurzaamheid. Onlangs ontwikkelde Gesine nu ook haar eigen 100% biologisch afbreekbaar kwaliteitsgaren waarbij ze de duurzame vezel Tencel® met merinowol combineert. Hierdoor kan ze de toekomst van haar merk nog geëngageerder, esthetischer en duurzamer maken. Dit gloednieuwe kwaliteitsgaren werd voor de allereerste gebruikt voor de creaties van haar Fall/Winter 2020 collectie. Verder lanceert Gesine ook een unieke kringloopformule voor haar klanten om oude Wehve kledingstukken op te waarderen.
Een traceerbare en ecologische benadering – geheel in lijn met de criteria van de Global Fashion Agenda
Global Fashion Agenda, de actiegroep van de modesector, bepaalde acht punten waarop de sector zijn businessmodel kan aanpassen om de toekomst tegemoet te kunnen treden en meer duurzaamheid in de sector te brengen. Niets nieuws onder de zon voor Gesine, die al sinds de oprichting van haar merk bezig is met alles omtrent duurzaamheid en zopas een nieuw soort garen ontwikkelde met merinowol en de duurzame vezel Tencel® van het Oostenrijkse bedrijf Lenzing. Tencel®, dat uitsluitend wordt gemaakt op basis van natuurlijke materialen en met aanzienlijk minder water, is een kwaliteitsgaren dat 100% biologisch afbreekbaar is. Het wordt geproduceerd op basis van houtpulp en een niet-giftig oplosmiddel en is bovendien in staat om kleurstoffen beter te absorberen, waardoor er minder verf nodig is. In diezelfde optiek koos Gesine er ook voor om haar productie te vestigen in een streek in Peru met 320 dagen zon per jaar. Zo kan het garen aan de lucht drogen en zijn er geen droogruimtes en extra energieverbruik nodig. Gesine is daarnaast ook perfect op de hoogte van alle schakels in het productieproces: ze kent persoonlijk alle garenmakers, textielververs en weefsters. Ze controleert zelf de werkomstandigheden in alle werkplaatsen en weet dus als geen ander waar haar producten vandaan komen. Meer details: https://www.wehve.com/sustainability
Lancering van een unieke kringloopformule voor oude Wehve kledingstukken
De vernieuwende kringloopformule van Wehve slaat resoluut de weg in naar een mode die aan de basis ligt van een geëngageerde en esthetische toekomst die iedereen ten goede komt. Voor Wehve is duurzame mode een onmisbaar element en dat al sinds de oprichting van het merk. Vandaag engageert Wehve zich om stukken uit vorige collecties een nieuw leven te geven. Ieder jaar belanden 50 miljoen ton kledingstukken in de vuilbak, hoog tijd dus om gebruik te maken van wat al bestaat...
Wehve stelt zijn klanten voor om oude stukken uit vorige collecties terug te nemen in ruil voor een tegoedbon van 100 euro, een symbolische waarde die min of meer overeenkomt met de gemiddelde waarde van de grondstoffen die gebruikt werden voor het maken van die stukken. Vervolgens krijgen deze oude stukken een make-over en worden ze aangepast, gecombineerd, geborduurd en als unieke stukken aangeboden. Een andere mogelijkheid bestaat erin dat het garen er wordt uitgehaald en wordt hergebruikt: merinowol is zes keer sterker dan katoen en leent zich daar dan ook perfect voor. Een niet te verwaarlozen voordeel in de recyclageketen.
De nieuwe FW20 collectie: planten, bloemen en uitgepuurde grafische vormen
Wehve, het merk dat door de jaren heen die unieke combinatie van traditioneel vakmanschap en hedendaagse stijl heeft verheven tot zijn handelsmerk en die zo herkenbaar is in de handgeweven capes, poncho's en plaids van merinowol van hoogstaande kwaliteit, stelt haar gloednieuwe FW20 collectie voor. Het 100% biologisch afbreekbaar kwaliteitsgaren, zoals hierboven reeds omschreven, werd voor de allereerste keer gebruikt voor de creaties van de FW20 collectie.
Deze collectie reflecteert de typische kenmerken van Wehve volledig: tijdloos, stijvol, modellen van verschillende lengtes, met of zonder zakken, maar steeds met levendige en luxueuze texturen en een ontembare drang naar puurheid, naar teruggaan naar de essentie met genereuze volumes.
De inspiratie voor deze collectie komt uit de natuur: plantaardige motieven en bloemen in prachtige en inspirerende boeketten die hier gecombineerd worden met een resoluut uitgepuurde grafische stijl. Een motief dat het midden houdt tussen kasjmier en bloemen komt op verschillende subtiele manieren terug in diverse stukken. Bloemen die de strepen, zakken en tartanmotieven laten vibreren. Daarnaast zit er ook een zekere muzikaliteit in deze collectie door het zwart en wit in de pianosjaal en bij verschillende andere poncho's...
Net als bij iedere collectie zoekt Wehve ook nu weer een kleurrijk pallet op;
- Natuurlijke tinten en poederpastels voor een winter in bloesemkleuren,
- Tartan met accenten in alle kleuren van de regenboog: koraal, magenta, turkoois,
- Nachtkleuren: vol en diep en intrigerend blauw,
- Donkere nuances: bosgroen, malachiet, streepjes violet en aubergine.
In de armen gesloten door gekende boetieks wereldwijd
De nieuwe collectie van Wehve hangt vanaf september 2020 bij een gespecialiseerd netwerk van ruim zestig gekende boetieks wereldwijd: Serenella in Palm Beach en Nantucket, Lost & Found in Santa Monica, Matchesfashion, Muse By in Luxemburg, Côté Sud in Comporta en Faro, Charivari in Genève, Crimson in Parijs, in de hotels van Four Seasons in Milaan, Six Senses Courchevel en Douro Valley en in Villa d’Este aan het Comomeer, en natuurlijk ook in België, bij Graanmarkt 13, Icon, Cachemire Coton Soie, Vert Chasseur, Blue Rose, Azur en Profiel.
Foto credits:
- Tim Coppens (header image)
- KarlijneG