Herstructurering Donaldson
bezig met laden...
De nieuwe directeur van het Belgische kledingmerk Donaldson wil een herstructurering doorvoeren. Het merk ontsnapte onlangs ternauwernood aan een faillissement. De omzet van het merk is al vijf jaar dalende. In 2000 bedroeg de omzet nog 50 miljoen euro, vorig jaar was die al meer dan gehalveerd tot nog geen 24 miljoen euro. Dit jaar trad Michel Gullentops aan als nieuwe algemeen directeur. Hij werd in deze functie aangesteld nadat oprichter Marcy Szwarcburt was opgestapt. Szwarcburt stond 13 jaar geleden aan de wieg van het bedrijf, maar verkocht zijn aandelen aan partner Arnold Niclaus. Vorig jaar trok Donaldson ontwerper Tim van Steenbergen aan om het merk op te frissen, maar dit had niet het gewenste effect. Als eerste maatregel wil Gullentops het aantal personeelsleden terugbrengen. Verder is hij van plan een aantal franchisenemers uit te kopen om meer invloed te krijgen op de verkoopkanalen. Donaldson streeft naar volledige verticale integratie waarbij ontwerp, productie, distributie en verkoop in eigen handen zijn.