H&M wil gebruikt katoen en polyester opnieuw in winkel hangen

Sinds februari 2013 kunnen consumenten hun afgedankte kledingstukken inleveren bij H&M in ruil voor korting. De Zweedse modeketen verzamelt de afdankertjes braaf, om er weer nieuwe mode van te maken. Maar hoe moet dat eigenlijk?

Vorig jaar lanceerde H&M de eerste producten die gemaakt zijn van gerecycled katoen. De grondstof kwam van textielafval dat consumenten hadden ingeleverd bij de modeketen. Maar ook aan polyester is behoefte, en het hergebruiken van dat materiaal is minder makkelijk.

H&M denkt dat de vraag naar polyester wereldwijd flink gaat groeien. Het afgelopen jaar was er vraag naar 65 miljoen ton polyester filament en katoenvezels. In 2020 is dat waarschijnlijk 90 miljoen ton. En voor de productie van de synthetische stof is petroleum nodig, een aardolie die op begint te raken.

De modeketen is daarom in gesprek met de start-up Worn Again. Het bedrijf onderzoekt nieuwe recyclemethoden. De technologie van Worn Again, die zich momenteel nog in de ontwikkelingsfase bevindt, maakt het mogelijk om polyester en katoen te scheiden uit oud textiel. Als die uit elkaar zijn gehaald, kunnen de materialen weer worden gesponnen tot nieuwe stof voor kleding.

H&M en Kering onderzoeken met Worn Again nieuwe recycle methode

"Op de lange termijn kan dit de manier waarop we mode maken veranderen," zegt Anna Gedda, hoofd duurzaamheid bij H&M, in een persbericht. "De technologie kan ervoor zorgen dat we veel minder hulpbronnen nodig hebben van onze planeet."

H&M wil gebruikt katoen en polyester opnieuw in winkel hangen

Ook Kering is in gesprek met Worn Again. Als de jonge onderneming de technologie heeft ontwikkeld, gaat sportmodemerk Puma samen met H&M de levensvatbaarheid testen. "We hebben innovatie nodig, om onze mondiale milieu-problemen op te lossen. Onze samenwerking met H&M en Worn Again is hier een geweldig voorbeeld van. We werken aan een oplossing voor textielafval, terwijl we tegelijkertijd een nieuwe, duurzame grondstof voor onze sport- en lifestylemerken ontwikkelen," aldus Marie-Claire Daveu, chief sustainability officer bij Kering.

H&M grootste afnemer biokatoen

De Zweedse modeketen is al langer bezig met het milieu. Sinds 2004 gebruikt H&M biologisch katoen. Vanaf 2007 biedt H&M kleding aan die gemaakt is van 100 procent biologisch katoen, en mode-items die voor de helft gemaakt zijn van duurzame materialen. Alle kledingstukken die ten minste 50 procent geproduceerd zijn met biokatoen, krijgen een speciaal labeltje van H&M’s Conscious collectie.

H&M voerde vorig jaar de lijst aan met afnemers van biologisch katoen. In 2010 en 2011 was de modeketen ook al leider in het gebruik van biologisch katoen.

Foto's: H&M Conscious Exclusive 2015

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN