• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • H&M werkt samen met Stella McCartney – twintig jaar na eerste samenwerking

H&M werkt samen met Stella McCartney – twintig jaar na eerste samenwerking

Fashion
Sterren presenteren eerste looks van de ‘H&M x Stella McCartney’-collectie in Londen Credits: H&M
Door Ole Spötter

bezig met laden...

Automated translation

Lees het origineel de of da en es fr it ja pl tr zh
Scroll down to read more

H&M en Stella McCartney lanceren een nieuwe collectie – bijna precies twintig jaar na de eerste krachtenbundeling van de Zweedse modeketen en de Britse ontwerpster.

Een eerste voorproefje van de nieuwe collectie is maandagavond al te zien tijdens de Fashion Awards in Londen, aldus H&M op dinsdag. Tijdens de modeprijsuitreiking dragen diverse sterren, waaronder modellen Emily Ratajkowski, Amelia Gray, Yasmin Wijnaldum en Alton Mason, evenals technologieonderneemster Kiara Nirghin en actrice Bel Priestley, looks uit de samenwerking.

De collectie verschijnt in het voorjaar van 2026 en viert het design-DNA met kenmerkende stijlen, iconische silhouetten en merkcodes uit diverse hoofdstukken van McCartneys merkgeschiedenis. Ook deze collectie maakt gebruik van ‘gecertificeerde, verantwoorde materialen’ – waaronder gerecyclede materialen – in lijn met de leidmotieven van de duurzaamheidspionier.

“Ik ben erg blij om twintig jaar na onze eerste samenwerking weer met H&M samen te komen”, zegt de ontwerpster. “De herziening van stukken uit mijn archief brengt zoveel energie en vreugde terug. Deze tweede samenwerking voelt als een kans om te kijken hoe ver we zijn gekomen op het gebied van duurzaamheid, diervriendelijke praktijken en bewuste ontwerpen – en om eerlijk te blijven over de weg die we samen nog moeten afleggen.”

Nieuw initiatief ‘Insights Board’

Een centraal onderdeel van de samenwerking is de oprichting van het initiatief ‘Insights Board’. Dit brengt diverse stemmen en perspectieven uit de gehele mode-industrie samen ‘om een ruimte voor nieuwsgierigheid en luisteren te creëren’, aldus de mededeling. Het doel is het vinden van nieuwe wegen voor merken en de sector, en het vergroten van het bewustzijn rond thema's als dierenwelzijn.

McCartneys ‘morele kompas en haar onvermoeibare inzet voor duurzame praktijken’ inspireren H&M al lange tijd; “het is dan ook een eer om met haar samen te werken aan zo'n ambitieus project”, aldus Ann-Sofie Johansson, creatief adviseur bij H&M.

Ann-Sofie Johansson (links) en Stella McCartney Credits: H&M

“Echte verandering gebeurt alleen als we zowel van buitenaf als van binnenuit druk uitoefenen, en ik heb altijd geloofd in het infiltreren van de industrie van binnenuit om deze vooruit te helpen”, zegt McCartney. Met haar H&M-samenwerking in november 2005 was zij de tweede ontwerpster ooit die met de fastfashionketen samenwerkte.

Recent voegde in oktober de Belgische ontwerper Glenn Martens zich toe aan de lijst van H&M-partners.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Duurzaamheid
H&M
Samenwerking
Stella McCartney