• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • H&M, V&R en de FNV

H&M, V&R en de FNV

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Donderdagochtend ging bij H&M de eenmalige collectie van Viktor & Rolf in de verkoop. FNV Bondgenoten greep de gelegenheid aan om te demonstreren tegen de nieuwe CAO voor winkelpersoneel. Een uur voordat de winkel open ging had zich al een flinke groep klanten voor de deur verzameld. H&M medewerkers deelden paraplu's en koffie uit. De FNV bracht, tot hilariteit van het wachtende publiek, twee imitatoren van Viktor en Rolf in stelling, die in een gekunsteld interview de arbeidsvoorwaarden van winkelpersoneel bekritiseerden. ”Hennes & Mauritz is lid van Mitex,” zegt vakbondsbestuurder Karin Heynsdijk. ”Mitex heeft met vakbond De Unie een CAO afgesproken waarin niet alleen de werktijden voor de mode- en sportbranche worden verruimd, maar ook de toeslagen voor koopavonden en zaterdagmiddagen worden afgeschaft.” De FNV voert al langer actie tegen deze CAO-afspraken. Eerder deze week protesteerde de organisatie ook tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van Mitex en volgens Heynsdijk is het eind van de acties nog lang niet in zicht. ”Wij gaan door tot wij ons doel hebben bereikt.” Mitex heeft echter al eerder laten weten dat de organisatie niet opnieuw over de CAO-voorwaarden in onderhandeling wil gaan. ”We hebben een CAO, dus de onderhandelingen zijn voorbij,” zei Mitex-woordvoerder Paul te Grotenhuis eind vorige maand tegen FashionUnited.

De belangstelling voor arbeidsvoorwaarden verslapte toen de deuren van Hennes & Mauritz om tien uur open gingen. Inmiddels had zich een kleine honderd man voor de deur verzameld. Dit keer bevond zich ook een flink aantal mannen in de menigte. Couturiers Viktor Horsting en Rolf Snoeren hebben namelijk zowel een dames- als een herenlijn voor H&M ontwikkeld. Bij de heren ging het er wel iets rustiger aan toe dan bij de dames. Daar waren één minuut na open gaan alle rekken al leeg gerukt. Zelfs de trouwjurk, die alleen in de maten 36 en 38 is uitgebracht en maar liefst 298 euro kostte, vond gretig aftrek. Om kwart over elf stond het eerste exemplaar alweer te koop op Marktplaats. In tegenstelling tot de eenmalige designercollecties die Karl Lagerfeld in 2004 en Stella McCartney in 2005 voor H&M ontwikkelden, gaat de Zweedse modeketen de Viktor & Rolf-collectie ook via de eigen webshop verkopen. In de nacht van 12 op 13 november gaat de internetsale van de collectie van start.

H&M
Victor&Rolf