Global Change Award 2019: Circulaire designtool voor de modeindustrie wint hoofdprijs

Stockholm - “Innovatie is de sleutel tot volledige circulariteit,” aldus de H&M Group in een eerder gepubliceerd duurzaamheids rapport. H&M ondersteunt de zoektocht naar deze sleutel al sinds 2015 door middel van de Global Change award waar 1 miljoen euro wordt verdeeld onder veelbelovende start-ups die een duurzame of soms zelfs circulaire innovatie hebben gemaakt. Voor de vierde keer is het stadhuis in Stockholm volgestroomd met geïnteresseerden, belangrijke partijen uit de mode industrie en de nodige pers. Het is de plaats waar vijf kersverse winnaars vertrekken met een flink geldbedrag en het recht op een jaar lang mentorschap in het speciale accelerator programma in samenwerking met Accenture en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm.

Van over de hele wereld zijn mensen toegestroomd en ook de winnende innovaties vertegenwoordigen verschillende werelddelen. In de stadshal van Stockholm, waar ook de Nobelprijzen worden uitgereikt, hangt er een opgetogen sfeer met een kleine zweem van spanning. De gelukkigen komen uit Duitsland, Zwitserland, Kenia, Groot-Brittannië en Peru en hebben het opgenomen tegen 6635 andere inzendingen dit jaar. Het aantal aanmeldingen is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en tijdens de eerste Global Change Award in 2016 hoopte de organisatie nog voornamelijk net honderd aanmeldingen binnen te krijgen. Genoeg ideeën op het gebied van innovatie, duurzaamheid en circulariteit dus.

De Perssons, de familie achter H&M en de H&M Foundation, mogen uiteraard niet ontbreken. Stefan Persson, de financier van de H&M Foundation en vader van de huidige CEO Karl-Johan Persson, spreekt de zaal toe wanneer iedereen een plek heeft gevonden: “We hebben de award in het leven geroepen niet alleen omdat wij het belangrijk vinden en geloven in duurzaamheid, maar ook omdat de consument vraagt om duurzame antwoorden.”

The Loop Scoop uit Duitsland wint hoofdprijs Global Change Award 2019

Innovaties uit Duitsland, Zwitserland, Kenia, Groot-Brittanië en Peru vielen dit jaar in de prijzen. De hoofdprijs van 300.000 euro, plus natuurlijk een jaar lang mentorschap door de H&M Foundation, Accenture en de KTH Royal Institute of Technology uit Stockholm, wordt opgehaald door The Loop Scoop van Circular.fashion. Ook tijdens de Global Change Award 2019 is de tendens te horen dat waar het begon bij ‘green, eco en duurzaam’ draait het nu allemaal om de term circulariteit. Het is dan ook niet gek dat de winnaar, The Loop Scoop, heeft gewonnen met een circulair systeem. Het Duitse bedrijf heeft een technologie ontworpen waarbij ontwerpers kennis, tools en bronnen krijgen die ze nodig hebben om recyclebare items te ontwerpen. Daarnaast biedt de technologie ook een circularity.id die verwerkt kan worden in kleding zodat consumenten weten wat ze kopen en hoe ze deze het beste kunnen recyclen wanneer ze het product niet meer gebruiken. Winst: 300.000 euro naast het jaar lange accelerator programma waar alle winnaars deze week al mee gestart zijn. De tweede plek wordt ingenomen door Sane Membrane door Dimpora. Een biologisch afbreekbaar en op mineralen gebaseerde coating voor outdoor wear verdiende volgens de jury van de Global Change de geldprijs van 250.000 euro. “Hoe onlogisch is het eigenlijk dat kleding die gebruikt wordt om van de natuur te genieten, juist zo schadelijk is,” aldus de introductie van de innovatie tijdens de uitreiking. Op een gedeelde derde plaats staan Sustainable Sting door Green Nettle Textile uit Kenia, Clothes that Grow door Petit Pli uit Groot-Brittannië en Lab Leather door Le Qara. Alle drie de bedrijven gingen naar huis met 150.000 euro.

Dit zijn de winnaars van de Global Change Award 2019

De Global Change Award had dit jaar een andere opzet dan de voorgaande jaren. Bij de oprichting van de Global Change Award werden de genomineerden gekozen door een internationaal panel van experts en werd vervolgens 1 miljoen euro verdeeld over de genomineerden door middel van publieksstemmen. Deze stemming is dit jaar geschrapt, maar het publiek kan nog steeds een steentje bijdragen door middel van een nieuw crowdfunding platform, zo legt Erik Bang, Innovation Lead bij de H&M Foundation, uit de middag voor de uitreiking.

”Het nieuwe platform is een toevoeging op de beurzen die we al uitreiken. Het is voor ons nieuw, we hebben zoiets als het platform nog nooit gedaan,” vertelt Bang met overduidelijke trots. “We willen ervoor zorgen dat de winnaars hun momentum kunnen vangen en vasthouden en dit om kunnen zetten naar tastbaar vermogen.” Bang legt uit dat de eerste paar maanden voor de winnaars overweldigend kunnen zijn door onder andere een propvolle inbox. Wanneer ze na maanden eindelijk de inbox hebben doorgewerkt antwoorden ze te laat op mails van potentiële investeerders en is hun kans verkeken. Uit onderzoek van Accenture, een van de partners van de Global Change Award, blijkt dat onder alle partijen die zich dit jaar hebben aangemeld voor de award, financiering van de plannen het grootste struikelblok is. De H&M Foundation werkt nu samen met Indiegogo om dit struikelblok kleiner te maken.

“Ook merken we dat consumenten zich vaak hulpeloos voelen. Ze willen bijdragen aan positieve verandering, maar kunnen dat voor hun gevoel alleen doen door bijvoorbeeld items te kopen van een duurzaam of circulair merk. Door middel van de crowdfunding kunnen ze nu actief bijdragen al aan het begin van het proces.” Sarah Meister van Indiegogo voegt daar aan toe dat nadat een crowdfundingactie is afgelopen, de winnaars (en alle andere partijen die een actie hebben lopen op het platform) via de in-demand tool nog steeds geld kunnen ophalen, zodat de crowdfundingsactie niet een ‘one-trick-pony’ is maar dat het een financieringsmogelijkheid biedt voor de lange termijn.

Het crowdfundingplatform is vanaf vandaag live en op de website van de Global Change Award hebben alle winnaars een eigen pagina die doorlinkt naar de actie op Indiegogo.

Voor meer informatie en interviews met de kersverse winnaars van de Global Change Award 2019, houd FashionUnited in de gaten. Meld u aan voor de nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

FashionUnited is op uitnodiging van H&M in Stockholm.

Beeld: FashionUnited/Caitlyn Terra

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN