Gespot op de catwalk: WGSN en Coloro's kleur van het jaar 2025 ‘Future Dusk’
bezig met laden...
De kleur van het jaar voor 2025 is door WGSN en Coloro onthuld als Future Dusk. Future Dusk wordt door de trendvoorspellers omschreven als een "donkere, stemmige kleur die het midden houdt tussen blauw en paars".
’Donker, stemmig en intrigerend’
De kleur creëert een boeiend en intrigerend aura dat perfect aansluit bij de invloed van de tweede spage age, nu wetenschap en technologie de economie van de verkenning van het helaal blijven versnellen.
WGSN en Coloro stellen dat de trending kleur "kan fungeren als een gender-inclusief paars of een update van marineblauw" en verwachten dat het een belangrijke kleur wordt "in klassieke stijlen en investment pieces".
Ter inspiratie heeft FashionUnited enkele looks van de catwalk verzameld waarin Future Dusk of vergelijkbare ultra donkerblauw/paarse tinten zijn gebruikt.
Sommige ontwerpers presenteerden Future Dusk in intrigerende haute couture avondlooks (zie Giorgio Armani Privé en Gaurav Gupta). We selecteerden ook enkele confectiekledingstukken en accessoires om te illustreren hoe deze kleur kan worden gebruikt en/of gedragen.
Hoe werkt kleur trendvoorspellen? Waarom kondigen WGSN en Coloro een kleur van het jaar aan?
Trendvoorspelling is het voorspellen van kleuren die in de toekomst populair zullen zijn op basis van verschillende factoren zoals culturele trends, sociale bewegingen en ontwerpinvloeden. Trend forecasting bedrijven zoals WGSN en Coloro (een zusterbedrijf van WGSN) gebruiken hun expertise en kennis van de industrie om huidige trends, consumentengedrag en opkomende stijlen te analyseren om de kleuren te voorspellen waar de komende jaren vraag naar zal zijn, om hun klanten te helpen de curve voor te blijven.
Door de kleur te voorspellen die in de toekomst populair zal zijn, verschaffen zij waardevolle inzichten voor ontwerpers, fabrikanten en detailhandelaren om de gekozen kleur in hun producten en marketingstrategieën op te nemen. Dit helpt hen consumenten aan te trekken die op de hoogte willen blijven van de laatste trends en modebewegingen.
Bovendien kunnen deze bedrijven zo hun expertise en thought leadership in de sector tonen, wat kan helpen om nieuwe klanten aan te trekken en hun positie als toonaangevende trendvoorspellers te verstevigen.
Lees ook:
‘De rol van kleur in de mode’ .
Deze artikeltekst is gedeeltelijk gegenereerd met een AI-tool, en vervolgens geredigeerd door Rachel Douglas en Esmée Blaazer.