• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Frans DHL van start met RFID

Frans DHL van start met RFID

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

DHL Solutions Fashion, een vervoersbedrijf met als specialisatie mode, biedt de Franse mode-industrie de mogelijkheid te beginnen met radio frequency identification (RFID) RFID zijn chips die een radiosignaal kunnen opwekken met daarin een identificatiecode, als een onzichtbare barcode. NBG-ID, een RFID specialist uit het Franse Cavaillon, heeft de afgelopen zomer in het Parijse distributiecentrum van DHL een RFID netwerk geïnstalleerd in een ruimte van 500 vierkante meter. En in juli is proefgedraaid met één van DHL's klanten. Nu de proef is geslaagd wil DHL RFID aan bieden aan anderen zodat ook zij het systeem kunnen integreren in hun bedrijf. Volgens DHL kan RFID het complexe inventariseren eenvoudiger en sneller maken. Ook kan gecontroleerd worden of een zending met kleding op plaats van bestemming is aangekomen. "RFID heeft voor de modewereld een extra toegevoegde waarde," zegt Christophe Cavailles, directeur van DHL Solutions Fashion. Want nergens anders zijn winkeliers zo met elkaar in een strijd gewikkeld om kleding zo snel mogelijk van de designertafel in de winkel te krijgen." Het distributiecentrum van DHL in Parijs is een spin in een web dat bestaat uit verschillende modeleveranciers en eigenaren van boetieks. Jaarlijks passeren 70 miljoen kledingstukken dit Parijse centrum, onderweg van leverancier naar modewinkel. Het RFID systeem van DHL kan op drie manieren de aangehechte radio-etiketten lezen. Een poortje met twee antennes leest de tags van de kledingstukken wanneer deze aan een rail worden vervoerd. Kledingstukken verpakt in een doos worden door een tunnel geloodst waarin drie antennes zijn aangebracht. En daarnaast is er een mobiel systeem met twee antennes dat hangend aan het plafond met de hand wordt voortbewogen om een volledige inventarisatie te verrichten. Volgens NBG-ID kan dit mobiele systeem in dertig seconden 20 duizend hangende kledingstukken inventariseren Gedurende de proef in het distributiecentrum in juli werd de nieuwe najaar/wintercollectie van Véronique Delachaux, een positiekledinglijn van de Jacadi Group gevolgd. In totaal passeerden 30 duizend kledingstukken het centrum op weg naar de eigen dertien warenhuizen en andere retailers. Véronique Delachaux betaalde voor de etiketten en DHL de overige kosten. Tijdens de proef werd gebruik gemaakt van de NBG-ID FashionChip RFID tag. En wel in twee verschillende vormen. Als een zelfklevend label en als een hangend label dat werd bevestigd met een touwtje. De labels worden door NBG voorzien van een read-only EM-Microelectronica EM4222 en kosten twintig eurocent per stuk. Bij een afname van een miljoen stuksis dat 200 duizend euro, wanneer minder wordt ingekocht kan de prijs oplopen naar dertig cent per stuk. De etiketten hebben de grote van een creditcard en bevatten informatie als maat, kleur en nummer. De intern opgeslagen data zijn ook te lezen op de barcode aan de buitenkant. "Het is belangrijk dat de elektronische etiketten ook nog zijn voorzien barcodes, omdat nog niet alle winkeliers eraan toe zijn afscheid te nemen van dat systeem," zegt Bruno Favre, CEO van NBG-ID. "Het grootste probleem voor deze snellere logistiek, is de betrouwbaarheid van het systeem. De volle honderd procent garantie dat alle etiketten wordt gelezen, ook als ze vlak naast elkaar hangen," zegt Favre. Volgens de CEO van NBG-ID geeft dit systeem die zekerheid. Al willen ze vanwege concurrentie redenen niet zeggen hoe dat precies werkt. Volgens DHL is het van RFID voorziene distributie centrum nu klaar om ook andere cliënten kennis te laten maken met het systeem en deze uit te testen. Voor de zekerheid worden nu nog maximaal veertig kledingstukken per doos toegestaan om de radiosignalen goed te ontvangen. Maar dat zal in het voorjaar van 2005 worden uitgebreid naar honderd per doos, liet Favre weten. François-Xavier Desgrippes, algemeen-directeur van Jacadi heeft te kennen gegeven dat RFID voor de kledingindustrie een grote stap voorwaarts is op gebied van efficiëntie. Elk kledingstuk kan op elk moment in de logistieke route worden getraceerd. Maar het systeem kan pas echt succesvol gebruikt worden als consumenten het systeem aanvaardt. Op dit moment ligt het nog te privacy gevoelig, omdat de consument denkt dat het kledingstuk na aankoop en verlaten van de winkel kan worden gevolgd.

 

DHL Solutions Fashion
RFID