Forth & Towne opgeheven
bezig met laden...
Na 18 maanden trekt Gap Inc alweer de stekker uit het Forth & Towne concept. De eerste winkels van de keten voor vrouwen vanaf 35 jaar, gingen in augustus 2005 open. Forth & Towne werd gepresenteerd als dé nieuwe groeimogelijkheid voor Gap, dat al geruime tijd met teruglopende verkoopcijfers en een slecht imago kampt. Het bleek geen succes en alle 19 filialen worden gesloten. Een deel van de 550 werknemers zal worden ondergebracht bij een van de andere winkelketens van het bedrijf dat naast Gap ook Old Navy en Banana Republic exploiteert.
Forth & Towne wilden vrouwen bedienen die zich niet meer thuis voelden bij Gap jeans en hen vooral extra service bieden in een 'warenhuisomgeving'. In een reactie zei Gap directeur Bob Fisher: "Het was een goede test van een veelbelovend concept en het is tekenend voor de risico's die een bedrijf moet nemen in deze branche om tot innovatieve nieuwe concepten te komen."
Het Forth & Towne concept werd vanaf dag één van verschillende kanten bekritiseerd. De styling zou te tuttig zijn, de pasvorm slecht en met het imago was het ook niet best gesteld. Retailanalist Jennifer Black zei in de Daily Herald dat het geen slimme stap van Gap was om een poging te doen klanten in alle leeftijden aan te willen spreken. "In het huidige, sterk concurrerende winkellandschap moet ieder modeconcept een helder bestaansrecht hebben. Forth & Towne heeft dat nooit gehad."
www.gapinc.com