Inditex heeft in 2007 opnieuw een netto winststijging geboekt van 25 procent naar 1,25 miljard. Over 2006 boekte het Spaanse modeconcern een vergelijkbaar resultaat. De omzet steeg met 15 procent naar 9,43 miljard. Deze groei is vooral te danken aan het stijgend aantal winkels van het bedrijf. Inditex, bekend van formules als Zara, Massimo Dutti en Bershka, heeft in 2007 maar liefst 560 nieuwe winkels geopend. Daarvan bevindt 80 procent zich buiten Spanje. Maar zo blijkt uit de berekeningen - ook als het aantal winkels gelijk gebleven was, had het concern over het afgelopen boekjaar een omzetgroei van 5 procent geboekt.

Met 3691 winkels wereldwijd zit Inditex nog niet aan het plafond, ook dit jaar wil het concern in internationale expansie investeren. Begrijpelijk aangezien in 2007 de internationale omzet naar 62,5 procent van de totaalinkomsten is gegroeid, tegen 60,4 procent in 2006. Voor 2008 staan nog eens tussen 560 en 640 nieuwe filalen gepland. Ook zal dit jaar de nieuwe keten Uterqüe met schoenen en accessoires worden gelanceerd. Uterqüe, latijn voor 'allebei', is het negende winkelconcept van Inditex. Hiervoor wil het modeconcern voor het einde van het jaar tussen 20 en 30 winkels open hebben.

Voor de opening van nieuwe winkels heeft men zich afgelopen jaar vooral op Oost-Europa, Rusland en Azië geconcentreerd. Dit jaar wil Inditex weer nieuwe landen betreden en uitbreiden in onder andere Korea, Oekraïne, Egypte en Montenegro. Eind 2008 is Inditex dan in 72 landen actief.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN