Fendi begint in Rome aan zijn post-Karl periode
bezig met laden...
Een bijzonder moment, zo werd Fendi’s herfst/wintercollectie 2019-2020 door verschillende modewebsites, waaronder WWD, omschreven. 54 silhouetten kwamen afgelopen donderdag voorbij in de Tempel van Venus en Roma, een aantal dat refereert naar het aantal jaar dat wijlen Karl Lagerfeld werkzaam was voor het huis. Fendi koos Rome als showlocatie vanwege Lagerfelds uitgesproken voorliefde voor de ‘Eeuwige Stad’. De creatief directeur pochte vaak dat hij Rome wel achthonderd keer had bezocht.
Ten overstaan van zeshonderd gasten, marcheerden de modellen door de Tempel van Venus en Roma in combinaties van harde en lichte materialen. Ontwerper Silvia Venturini Fendi, erfgenaam van de oprichters Edoardo en Adele Fendi, vertelde AFP het harde materiaal in de collectie op die manier naar een staat van lichtheid te willen brengen.
Fendi herfst/wintercollectie 2019-2020
Voor de 54 silhouetten werd inspiratie geput uit de archiefstukken van Lagerfeld voor Fendi. Toch is dit geen klassiek eerbetoon, eerder een ode aan de nalatenschap van Lagerfeld, liet Venturini Fendi WWD weten. “We zijn allemaal dezelfde mensen, van de set, de muziek, we zijn hetzelfde team. Ik denk dat dit een manier is om te laten zien dat we een goed team zijn, een hecht team en dat we zoveel van hem hebben geleerd”, aldus Venturini Fendi tegenover WWD.
Venturini Fendi liet zich naast de archiefstukken van Lagerfeld voor Fendi inspireren door een geschenk dat zij van de ontwerper ontving: een boek over het tijdschrift Ver Sacrum van de Weense separatisten. Aan WWD vertelt ze: "Ik zag Karl in dat boek, omdat het Hoffmann is, het is Klimt, het is Wagner, omdat het mensen zijn die eenzelfde esthetiek als hij bezitten.”
Modehuis Fendi, dat bekendstaat om diens veelvuldig gebruik van bont, gebruikte voor deze herfst/winter 2019-2020 nog ‘maar’ voor een derde van de collectie bont. Met deze collectie wilde Fendi zijn oorsprong en de jaren met Lagerfeld aan het roer eren, terwijl het zich tegelijkertijd gereedmaakt voor een nieuw tijdperk, dat van post-Karl.
Beeld: Tiziana Fabi / AFP