• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Family business: Inge Van Houte en Louise Rooms, moeder en dochter achter bewust modelabel Current Antwerp

Family business: Inge Van Houte en Louise Rooms, moeder en dochter achter bewust modelabel Current Antwerp

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Antwerpen - Niet zelden zijn modebedrijven family business. In deze reeks belicht FashionUnited enkele Belgische merken met een moeder-dochter of -zoonduo aan het roer. Zo maken Inge Van Houte en Louise Rooms jurken van reststoffen onder het label Current Antwerp.

Inge Van Houte werkt al sinds 1994 in de modesector en startte elf jaar geleden een eigen modeagentuur, Maison Dressrooms. Mode zit dochter Louise Rooms dan ook in het DNA. Hun eerste collectie hemdjurken, in drie pasvormen en twee maten, sloeg meteen aan, de voorbije zomer.

Waarom zijn jullie samen dit label gestart?

Louise Rooms: “Het idee om zelf een merk te starten broedde al wel langer, tijdens de eerste lockdown werden de plannen concreter. Mijn moeder zit al lang in de modesector en heeft al elf jaar haar eigen mode-agentuur. Ik heb werkervaring in enkele Antwerpse boetieks en ken dus de kant van B2C. We delen dezelfde visie en vullen elkaar perfect aan, als moeder en dochter, omdat we verschillende generaties vertegenwoordigen. We brengen elk onze eigen ervaring mee. We zijn een echt familiebedrijf. Mijn moeder doet de operationele kant, het sourcen van de stoffen. Aan de modellen werken we samen, dat is onze sterkte. Ook mijn broer werkt mee aan achter de schermen. Hij neemt de logistieke taken en het financiële op zich”.

Inge Van Houte: “In de showroom werd ik geconfronteerd met de vragen waar mode momenteel mee worstelt: hoe gaan merken evolueren, wat zal er met de boetieks gebeuren? Er was behoefte aan iets anders dan het traditionele inkopen volgens seizoenen. Current wil niet aan dat systeem meedoen en is anti-fast fashion. We zagen de impact van het enorme aanbod, zowel op de consument, de winkels als de planeet. Corona heeft de sector nog eens met de neus op de feiten gedrukt. De mode-industrie is ontzettend vervuilend, dus gingen we kijken hoe we dat op zo duurzaam mogelijke manier konden aanpakken. Door mijn ervaring heb ik bovendien zicht op de trends van het komende seizoen en waar er gaten zijn in de markt. We willen inspelen op die noden”.

Wat maakt jullie uniek?

Rooms: “We kennen ook de andere kant heel goed: winkels hebben het zwaar gehad en moeten voorzichtig zijn. Wij werken met cash-and-carry, ze moeten dus geen halfjaar op voorhand een hele stock inkopen. Wij bepalen het aanbod en daaruit kunnen ze kiezen, op het moment zelf, in het juiste seizoen. In tegenstelling tot andere cash-and-carry-aanbieders, verkopen wij geen 150 verschillende items met beperkte keuze in materiaal.
Het grootste deel van de collectie is gemaakt van kwalitatief resttextiel. Daarnaast laten we exclusieve prints maken door Antwerpse designers. We hebben heel hard gewerkt op de patronen van onze jurken. Ze lijken eenvoudig van snit, maar zijn technisch van hoog niveau. Ze moeten mooi zijn voor elk figuur, soepel vallen én goed zitten, vrouwelijk, elegant én comfortabel zijn. Current biedt designermode voor een schappelijke prijs omdat we werken met reststoffen van hoge kwaliteit. We hebben geen grote voorraad en selecteren alleen wat we mooi vinden. Daardoor hebben we soms te weinig om aan de vraag te voldoen maar dat creëert ook een schaarste. Tot slot gebeurt ook de productie door een kleinschalig familiebedrijf, in Italië. We wilden absoluut binnen Europa produceren”.

Hebben jullie een specifieke doelgroep?

Van Houte: “De jurken spreken een breder publiek aan. Ze passen bij elk figuur en kunnen op verschillende manieren gedragen worden, los of getailleerd. Met onze prijzen zitten we in het middenhoge segment, een jurk kost in de winkel tussen 175 en 299 euro. De jurken vormen de rode draad door ons merk. We kunnen dingen toevoegen als we zien dat er behoefte aan is. Dat kan dan even goed een rok, hemd of broek zijn. Dit seizoen werkten we ook samen met een Franse artiest voor een collectie jassen. Die verkoop liep minder omdat ze bij een bepaalde niche vrouwen in de smaak vallen”.

Waar wordt jullie merk verkocht?

Rooms: “We hebben een mooi klantenbestand van multimerkenboetieks. Ze kennen onze smaak door de showroom en vertrouwen erop. Onder meer het Antwerpse Princess, Collette Schilde, L’Heroïne in Brugge, Edith of Oxford in Mortsel, het Kortrijkse Victor Victoria en Profiel Leuven verkopen onze jurken. We zetten bewust niet in op de eigen webshop om de winkels te steunen, onze prioriteit ligt bij de wholesale. We hebben wel een minimaal online aanbod voor de internationale markt of voor wie moeilijk in een winkel geraakt. Current is een actueel merk dat inspeelt op behoeftes maar onze stukken zijn tegelijk ook tijdloos. We doen dan ook geen afprijzingen”.

We hebben heel hard gewerkt op de patronen van onze jurken. Ze lijken eenvoudig van snit, maar zijn technisch van hoog niveau

Louise Rooms

Trekken jullie ook naar de beurzen?

Van Houte: “Onze collecties zijn er te klein voor. We zijn ook nog maar aan ons derde seizoensloze ‘chapter’ toe, in zomerstoffen. Dat is al volledig de deur uit. Bovendien zijn we nog volop aan het leren: wat zijn onze sterktes, wat werkt er en wat willen we zelf? We willen ook niet te groot worden maar gewoon voldoen aan de vraag en onze identiteit bewaken. We hebben beide de drive, voelen de positieve vibes bij de winkels maar dat is geen reden om ondoordacht te gaan groeien. We werken trouwens niet met targets maar vanuit een ‘go with the flow’-instelling. Op die manier staan we al verder dan we ons hadden kunnen inbeelden”.

Wat is de grote droom voor Current Antwerp?

Rooms: “Dat vrouwen die onze jurken kopen die graag en veel dragen. We willen niet in een hokje voor een bepaald type vrouw terechtkomen. Mensen moeten gelukkig worden van onze jurken. Het mooiste compliment zijn de vrouwen die voorheen niet graag jurken droegen maar wel vol zelfvertrouwen eentje van Current aantrekken. Daar worden wij blij van en dat geeft de drive om verder te gaan”.

Over Maison Dressrooms

Oprichter Inge Van Houte werkt in haar Antwerpse showroom met een gecureerde selectie van Europese merken die hoogwaardige stoffen gebruiken en een breed netwerk van premium multi-brand stores en boetieks in de Benelux. Ze vertegenwoordigt labels als Zenggi, Chloé Stora, PDR, Topolina, Moismont e.a. ‘Maison’ staat voor het thuisgevoel dat Van Houte wil benaderen bij een showroombezoek. Een klein team verzekert de klanten - zowel merken als retailers - van een persoonlijke benadering.

Lees ook deel 1 en 2:

Beeld: eigendom Current Antwerp.

Current Antwerp
Inge van Houte
Maison Tricot
Nieuwe merken