• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Fair Frank: Klanten verbinden met degenen die hun schoenen maken

Fair Frank: Klanten verbinden met degenen die hun schoenen maken

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Amsterdam - Vraag je je wel eens af wie je schoenen heeft gemaakt? Hoewel elke individuele consument minstens vijf paar schoenen bezit, doen velen geen moeite zich af te vragen waar hun schoenen vandaan komen en wie ze heeft gemaakt. Andreas Fransson, oprichter van fairtrade schoenenmerk Fair Frank, wil dit echter veranderen door zijn klanten actief te stimuleren om zich af te vragen wie hun schoenen maakt en biedt volledige traceerbaarheid van zijn supply chain. Opgericht in het voorjaar van 2017, probeert de start-up de kloof tussen consument en producent te overbruggen door verhalen te delen en ervoor te zorgen dat de producten op een verantwoorde manier worden gemaakt.

FashionUnited sprak met Fransson in één van Fair Frank’s pop-up stores in Amsterdam, om meer te weten te komen over zijn visie voor het merk, de filosofie ervan en zijn wensen voor de toekomst.

Fair Frank wil consument en producent dichter bij elkaar brengen

“Ik wilde mijn eigen bedrijf starten. Ik werk al mijn hele volwassen leven in de productie van mode en textiel,” zegt Fransson over de reden waarom hij Fair Frank oprichtte. “Ik werkte voorheen vier jaar lang voor H&M, in de productiekantoren in Bangladesh en Ethiopië, en ik wilde mijn ervaring gebruiken om iets te doen dat een directe invloed had in deze landen. Ik was in Bangladesh toen Rana Plaza instortte en dat was erg dramatisch.” Nadat hij met zijn eigen ogen het effect van de disconnectie in de supply chain van mode op de arbeiders zag, werd Fransson geïnspireerd om zijn eigen merk op te zetten. Hij had als doel een bedrijf te creëren dat de duurzame ontwikkeling van handel in en met ontwikkelingslanden vergemakkelijkt. “Later, toen ik in Ethiopië was, zag ik met eigen ogen hoe iedereen probeerde te werken voor de mode- en textielindustrie en dat maakte dat ik wilde proberen mijn eigen ding te doen op een nieuwe, duurzame manier.”

Tijdens zijn verblijf in Ethiopië maakte Fransson kennis met een aantal leerlooierijen en schoenfabrieken, wat hem inspireerde om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om zijn eigen schoenenlabel op te zetten. Hoewel hij afkomstig is uit een productie-omgeving, was hij vastberaden om de juiste partners te zoeken om zijn plan te laten slagen – en dat is waar Hafde, een verticaal geïntegreerd productiecentrum, om de hoek kwam kijken. “Ik liep tegen deze fabriek aan, waarmee ik een hechte samenwerking ben aangegaan. Uiteindelijk werd het het inkoopcentrum van Fair Frank. Het was belangrijk voor mij om een goede partner te vinden in Ethiopië en het was Hussein Feyysa van Hafde die me echt hielp het merk te ontwikkelen. Hij gaf me veel input,” vertelt Fransson. Hij begon echter pas met de ontwikkeling van zijn eigen label toen hij in Zuid-Afrika was, waar hij hielp om agrarische supply chains werkend te maken voor de armen. Uiteindelijk verliet hij zijn baan in december 2016 om Fair Frank op te richten en lanceerde hij zijn eerste officiële schoen, een herensneaker, in oktober 2017, in een pop-up store aan de Rosemarijnsteeg 10 in Amsterdam.

“Mijn missie is om mensen te inspireren meer te denken aan waar hun producten worden gemaakt”

Andreas Fransson, oprichter van Fair Frank

Fair Frank opende zijn tweede pop-up in Spaces aan de Vijzelstraat in de hoofdstad en verkoopt zijn schoenen van 16 november tot en met 31 december bij Constyle, een winkel in de Amstelpassage op het Centraal Station van Amsterdam. Maar waarom besloot Fransson om Fair Frank, een Ethiopisch merk, in Amsterdam te lanceren? “Amsterdam is het knooppunt voor duurzame mode. Veel fairtrade bedrijven zijn hier gevestigd.” Bovendien wil Fransson de blootstelling van Fair Frank aan zijn doelmarkt vergroten en vindt Amsterdam een goede plek om zijn merk te vestigen. De debuutstijl van Fair Frank is de Milo sneaker - gemaakt van plantaardig gelooid leer. De sneaker is beschikbaar is zes kleuren en kost 139 euro. Fransson werkte samen met een ontwerpersteam uit Italië om zijn eerste collectie te creëren. Het leer dat wordt gebruikt om de schoenen te produceren, wordt gebruind in dezelfde fabriek als de schoenen worden gemaakt. Dat is vrij uniek. “Het is baanbrekend, omdat de fabriek in Ethiopië de eerste in het land is die plantaardig gelooid leer produceert en gebruikt. Ik ben blij dat ik ze gevonden heb als mijn productiepartner, waar Hussein zelf chemicus is en zijn eigen gelooide leer kon ontwikkelen.”

Fransson is tevreden met de eerste resultaten van Fair Frank, hoewel hij toegeeft dat het niet makkelijk was om zijn merk op te zetten. “De eerste paar maanden waren vrij zwaar in termen van het verhogen van de productieaantallen en ervoor zorgen dat de schoenen voldoen aan de juiste kwaliteit. Maar na veel werk zijn we er eindelijk in geslaagd om te bereiken wat we wilden bereiken.” Fransson bracht het grootste deel van september en oktober door in de fabriek in Ethiopië, waar hij de productie van de eerste schoenen overzag en waar hij een aantal van de arbeiders ontmoette. “Ik heb kennisgemaakt met veel van de werknemers. Ik heb een aantal van hen geïnterviewd, ondanks de taalbarrière, zodat klanten met eigen ogen konden zien wie hun schoenen hadden gemaakt.” Elk paar Fair Frank-schoenen is ondertekend door de arbeider die het heeft gemaakt en consumenten hebben de mogelijkheid hun verhalen te lezen op de website van het merk, om zo een link te creëren tussen klant en maker. “Sommige van hun verhalen staan al online op onze website en we zijn van plan dit aantal te vergroten.”

“Ik wilde een connectie creëren tussen de klant en de arbeider”

Andreas Fransson, oprichter van Fair Frank

Zo’n veertig mensen uit de fabriek werken in de schoenproductie-divisie en het merendeel van hen is vrouw. Fransson kent van de meesten de voornaam, hoewel het vanwege het grote verloop van medewerkers lastig kan zijn ze allemaal te onthouden. Maar dit heeft Fransson niet ontmoedigd, die de levensverhalen graag wil delen met zijn klanten. “Ik wilde klanten inspireren om bewust te zijn en echt te geven om waar hun producten vandaan komen en door wie ze zijn gemaakt. De modeindustrie heeft zich losgekoppeld van de supply chain en ik wil dat veranderen,” voegt Fransson toe. Hij probeert de kloof tussen beide te dichten door consumenten te tonen hoe de aankoop van de schoenen een direct, positief effect kan hebben op het leven van degenen die ze hebben gemaakt, buiten het betalen van een eerlijk maandelijks loon. Dat is precies waarom Fransson een premiefonds voor werknemers opzette, om ervoor te zorgen dat ze meer profiteren van de productie van Fair Frank-schoenen. Van elk paar verkochte schoenen gaat 5 euro van de retailprijs direct naar het fonds voor de werknemers.

Het algemene doel van het fonds is om het levensonderhoud van de werknemers, hun families en de gemeenschappen waarin ze leven, te verbeteren. Het geld zal worden verdeeld via tweemaandelijkse vergaderingen met de arbeiders in de fabriek. De eerste vindt plaats in januari 2018. Van het fonds zal 60 procent gelijkelijk worden verdeeld onder alle werknemers onder een bruto maandloon en de overgebleven 40 procent zal vanaf maart 2018 worden toegewezen aan lokale ontwikkelingsprojecten die zijn geselecteerd door Fair Frank en Hafde. “Ethiopië is momenteel de kernmarkt, omdat ik premie betaal voor deze schoenen in vergelijking met andere markten,” zegt Fransson. “Ik zou ze makkelijk uit China, Vietnam of Indonesië kunnen halen en de helft van de prijs betalen, maar het punt van het maken van Fair Frank-schoenen in Ethiopië is om de export van het land te vergroten, de vaardigheden van werknemers daar te verbeteren en hen te helpen connecties te maken met Europa. Als dat vereist dat ik in het begin een premie betaal, dan is dat prima - uiteindelijk moet iemand ervoor betalen.”

“Traceerbaarheid en transparantie in de supply chain zijn erg belangrijk”

Andreas Fransson, oprichter van Fair Frank

In tegenstelling tot veel modemerken, gelooft Fransson in transparantie als het gaat om zijn supply chain en prijsstelling - hij is open tegenover zijn klanten over hoe en waar dingen worden gemaakt. “Ik denk gewoon dat het een goede zaak is om open te zijn over wat je doet en wat je wilt met je bedrijf,” zegt Fransson. “Traceerbaarheid en transparantie in de supply chain zijn erg belangrijk voor mij.” Hij is zich er echter ook van bewust dat het gemakkelijker is om transparant te zijn als je een start-up opricht en het als een van de belangrijkste pijlers van je merk implementeert. “Ik ben dan wel nog maar net begonnen en ik moet als merk nog veel verder gaan, maar ik wil ervoor zorgen dat het altijd duidelijk is waar alle producten, componenten en materialen vandaan komen. Mensen verdienen het om dit te weten en ze moeten weten dat het van een goede, betrouwbare en ethische bron afkomstig is.”

Consumenten die meer willen weten over Fair Frank, haar werknemers en haar producten, kunnen Fairfrank.com bezoeken. Daarop is informatie over elke stap in de productieketen te vinden, evenals verhalen van werknemers en een internationale online winkel die eerder deze week werd gelanceerd. Naast de Milo sneaker, werkt Fransson momenteel, samen met Hafde, aan de ontwikkeling van twee extra modellen, die hij ergens in het voorjaar hoopt te lanceren. “Maar deze hebben aanvullende expertise uit het buitenland nodig om aan dezelfde standaard als de sneaker te voldoen.” Tegelijkertijd is Fransson van plan een nieuw sneakermodel en damesmaten te lanceren, “aangezien de sneakers redelijk unisex zijn”. Fair Frank zal ook verkrijgbaar zijn in de Sissy Boy Christmas Market in Amsterdam op 9 december en bij de Museum Market op 17 december.

Beeld: Fair Frank

Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen

Ethiopie
fair frank
Fairtrade