• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Fabienne Chapot: “Onze strategie omgooien was de beste beslissing ooit”

Fabienne Chapot: “Onze strategie omgooien was de beste beslissing ooit”

INGEZONDEN MEDEDELING
Door Sponsor

13 sep. 2021

Fashion

Het begon allemaal met tassen, accessoires en schoenen, vijf jaar geleden gevolgd door de eerste modecollectie. Inmiddels bestaat Fabienne Chapot vijftien jaar en boekt het merk succes door trouw te blijven aan haar DNA en nauw samen te werken met de retailer. FashionUnited sprak met oprichter Fabienne Chapot over uitdagingen, het vieren van successen én over de beste beslissing die ze ooit nam.

Fabienne Chapot, Founder & CEO

Een bedrijf bouwen is niet makkelijk. Wat zijn de grootste uitdagingen?

“Trouw blijven aan je merkidentiteit, dat is zó belangrijk. Vijf jaar geleden lanceerden we onze eerste kledingcollectie. Een totaal andere tak van sport dan tassen en schoenen! Het voelde alsof we een compleet nieuw bedrijf begonnen. Gelukkig maakten we een vliegende start met een herkenbare signatuur: vrouwelijke, comfortabele silhouetten met een focus op prints. Maar dan komt het gevaar dat je te snel groeit. Daar zit de crux. Een totaalcollectie neerzetten kost tijd. Consistentie in maatvoering en pasvorm is cruciaal. Tegelijkertijd leg je de lat steeds hoger. Voor ons was 2018 het moeilijkste jaar, waarin we echt moesten resetten: waar staan we voor? Ik ben toen zelf veel met de collectie bezig geweest en we hebben veel van die periode geleerd.”

Jullie werken samen met retailers als echte partners, wat levert dit op?

“Ik geloof er heilig in dat de doorverkoop een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Het is niet meer van deze tijd om een doos producten toe te sturen met de boodschap: succes ermee. Samen met onze retailers doen wij er alles aan om te zorgen dat de collectie goed verkoopt, het is echt een partnerschap. Zo bieden we hen een zogenaamde ‘business booster’. Dit pakket bevat onder andere instore trainingen waarin we alles vertellen over het thema van de collectie, de stijlen en materialen. Ook zorgen dat we ervoor dat verkoopmedewerkers in de winkel de kleding kunnen dragen. Dat heeft zowel een positieve uitwerking op klanten als op de medewerkers zelf.”

Hoe zorg je ervoor dat het merk echt gaat leven op de winkelvloer?

“Iedere collectie is vanuit een bepaalde gedachte en met veel liefde gemaakt. Dan wil je die natuurlijk ook zo mooi mogelijk presenteren, met aandacht voor details. Vandaar dat we prachtige POS-rekken van messing hebben ontwikkeld met ons logo erop en bijpassende hangers. Dat doet zoveel! Retailers met wie wij een partnerschap aangaan kunnen hiermee een identity corner inrichten. Zo stáát het merk er echt en is het verhaal erachter goed zichtbaar.

Daarnaast bieden we een compleet social media-pakket met content in tekst en beeld, richten we etalages in binnen het nieuwe thema van de collecties en organiseren we winacties voor de consument in samenwerking met onze partners.”

Helpt het dat jullie zelf eigen brandstores hebben?

“Zonder meer. Eigen retail is ongelofelijk leerzaam. Wij hebben zes eigen winkels en een webshop. Dit maakt dat we dicht bij de consument staan en goed weten wat er nodig is op de winkelvoer. Ik ben ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan het succes van onze aanpak.”

Wat is het thema van de lente-zomercollectie 2022?

“Deze collectie staat in het teken van de oceaan. We laten ons graag inspireren door onafhankelijke vrouwen die iets bijzonders hebben gedaan in het verleden. Denk aan de eerste vrouw die in de jaren zestig per boot – in mannenkleding! – de wereld rondreisde. Of de parelduikers in Japan en Korea: vrouwen die met één hap lucht pareloesters van de bodem van de zee opduiken. In de collectie zie je het thema op allerlei manieren terug, zowel in de prints als in de hardware, zoals knoopjes in de vorm van kleine zeesterren. It’s all in the details!”

Wat was je beste zakelijke beslissing ooit?

“In de coronaperiode hebben we een aantal zaken aangepast, onder andere op het gebied van marges. Bij de voorverkoop bieden we een marge van 3.0 aan, bij nabestellingen in het seizoen 2.5. Flexibel nabestellen en in het seizoen produceren is een beweging is waar de retail steeds meer naar toe gaat. En dat heeft veel voordelen. Het leidt tot minder verspilling en een betere doorverkoop doordat retailers sneller kunnen inspelen op waar de markt om vraagt. Daarbij hebben we vier inkoopseizoenen per jaar teruggebracht naar twee, met nog steeds uitlevering van tien chapters per jaar. Dit heeft ons intern veel rust en duidelijkheid gebracht. Daardoor is er meer tijd om met partners bezig te zijn op de winkelvloer en de doorverkoop omhoog te krijgen. Een geweldige beslissing!”

Waar ben je trots op?

“Onlangs hadden we een champagnemoment met het hele team omdat we alle records op het gebied van wholesale en retail hadden verbroken. Dat moest gevierd worden! We werken keihard, maar staan ook stil bij de successen. Ik ben dankbaar dat we de coronatijd zo goed zijn doorgekomen – we hebben ons allerbeste jaar ooit gedraaid en groeien ook dit jaar met vijftig procent! Voor mij een teken dat we de juiste beslissingen nemen. We hebben een langetermijnvisie en investeren in kwaliteit. En dan ook echt op alle fronten, van de collectie tot de content, logistiek en duurzaamheid, om het merk futureproof te maken.”

Lees meer over Fabienne Chapot op de merkpagina: fashionunited.com/companies/fabienne-chapot