Expansieplannen Ter Stal
bezig met laden...
Halder Invest participeert in de Nederlandse modeketen Ter Stal. FashionUnited sprak met algemeen directeur Niek Gloudemans over de gevolgen van deze transactie.
FashionUnited: Gefeliciteerd! Niek Gloudemans: Dank u. Ter Stal was niet op zoek naar een financiële partner - Halder Invest heeft ons benaderd maar deze participatie betekent wel dat wij nu voldoende kapitaal hebben en onze expansieplannen versneld kunnen gaan uitvoeren. Overigens heeft de participatie geen gevolgen voor de modeketen Bentex, die wij in 2005 hebben overgenomen.
FU: Expansieplannen? NG: Momenteel heeft Ter Stal 102 filialen, met name in Oost en Zuid-Nederland. Dat aantal willen we uitbreiden naar 250 tot 300 filialen. Daarnaast gaan we expanderen in België en Luxemburg, maar wel binnen verantwoorde grenzen. Het hangt bijvoorbeeld samen met het tempo waarin we geschikte locaties kunnen vinden of overnames kunnen doen.
FU: Wat is de achtergrond van Ter Stal? NG: Ter Stal is een familiebedrijf dat dateert uit de jaren 30. Oorspronkelijk hoorde het bedrijf thuis in het rijtje textielsupermarkten met bijvoorbeeld Zeeman en Wibra. In de jaren '90 is Ter Stal opgewaardeerd en nu passen we tussen verticaal georganiseerde modeketens zoals Marca en H&M. Ter Stal heeft een ontwerp- en stylingafdeling waar de eigen private label collecties, voor dames, heren en kinderen, worden ontwikkeld. Wij laten alles zelf produceren in landen als Indonesië en Bangladesh. Sinds 2000 ben ik algemeen directeur en eigenaar van Ter Stal. Het bedrijf heeft een jaaromzet van circa 50 miljoen euro.
FU: Wilt u de private label-activiteiten verder uitbreiden? NG: Nee, wij produceren alleen voor de eigen keten.
FU: Ter Stal blijft een familiebedrijf? NG: Ja, de familie behoudt een minderheidsbelang in het bedrijf en zit in de directie. De directie zal wel worden versterkt.