Expansie voor Deens herenmodemerk Les Deux: “Onze focus ligt op de Benelux”

Het in Kopenhagen gevestigde mannenmodemerk Les Deux werd in 2009 opgericht door twee vrienden; een politieke vluchteling uit Congo en de andere een Scandinavische, zelfbenoemde prepjongen uit de buitenwijken. Zoals de naam al doet vermoeden (Les Deux betekent "de twee" in het Frans) heeft het merk een dualistische benadering voor zowel het ontwerp als de merkmentaliteit - tegengestelde stijlen die de contrasterende werelden van de oprichters omarmt. Het duo startte met simpele ontwerpen, de witte t-shirts versierd met militaire patches werden een succes in de vriendenkring, en zo groeide het verder. Agentschap Twoinamillion organiseerde een persontbijt in de hoofdstad ter gelegenheid van de tijdelijke Les Deux pop up getiteld ‘Amsterdam Chapter’ die de eerste twee weken van mei open was. FashionUnited sprak naderhand telefonisch met oprichter Andreas von der Heide over de oprichting van zijn merk en uitbreidingsplannen.

Hoe zien we uw Deense erfgoed terug in de collectie?

Veel van onze kledingstukken zijn heel Scandinavisch: simpel en die qua kleur bij elkaar passen. We willen graag een merk zijn dat in de basis clean en klassiek is, maar dat wel altijd een twist heeft die we uit onze internationale inspiratie halen. Opvallende all-over prints zijn niet ons ding, maar we spelen graag met het ontwerp. In onze lente/zomer 2019 collectie bijvoorbeeld, spelen we met psychedelische en bloemenprints, die erg goed aanslaan. Waar het om gaat is het vinden van de juiste balans.

Wie is de typische Les Deux klant?

Hoewel ik vind dat het merk altijd toegankelijk moet zijn voor iedereen, is, als we naar de cijfers kijken, onze typische klant tussen de 25 en 35 jaar. Hij is waarschijnlijk geïnteresseerd in sport en woonachtig in Europese hoofdsteden.

Expansie voor Deens herenmodemerk Les Deux: “Onze focus ligt op de Benelux”

Andreas von der Heide, Les Deux oprichter

Wat zijn de beste markten?

“Misschien niet verrassend, op dit moment doen we het het best in Scandinavië. Daarna volgt het Verenigd Koninkrijk. De pop-up winkel die we vorig jaar openden in (het Britse warenhuis, red.) Harvey Nichols ging heel goed; ik denk dat zij het merk leuk vinden omdat het simpel, begrijpelijk en draagbaar is. Of je nu op zoek bent naar iets informeels of juist iets netters, bij Les Deux kun je slagen.”

En hoe zit het met Nederland?

Ja. Grappig is dat het voor veel Scandinavische merken vrij eenvoudig is de Nederlandse markt te betreden, terwijl het ons moeite kostte. Nadat we in Scandinavië een basis hadden opgezet gingen we in Nederland van start met een partner. We waren geen goede match met die partner, waardoor de focus minder was. Nu, gaat het met nieuwe team juist goed. We zijn heel selectief als het op verkooppunten aankomt, deze moeten de kwaliteit van het merk weerspiegelen. We richten ons op De Bijenkorf en andere key retailers. Op de Benelux ligt momenteel onze grootste focus.

Expansie voor Deens herenmodemerk Les Deux: “Onze focus ligt op de Benelux”

Naar welke landen wil Les Deux nog meer uitbreiden in de toekomst?

Natuurlijk willen we Les Deux wereldwijd introduceren, maar voor nu is de Benelux het belangrijkste. Daarna denken we aan Frankrijk. We willen eerste een sterke basis te hebben opgebouwd, voordat we verder gaan. Les Deux doet het goed in Duitsland en Scandinavische landen, deze markten groeiden dit kwartaal met 71 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Als klein bedrijf met 28 mensen moeten we steeds kiezen waar we ons op concentreren, en voor nu is dat de landen waarin we al actief zijn. In het tweede kwartaal van 2019 zijn we van plan 35 shop-in-shops te openen in Scandinavië.

En hoe zit het met eigen winkels?

We openen deze zomer een vlaggenschipwinkel in het stadshart van Kopenhagen. We hebben nog geen openingsdatum, maar als alles volgens plan verloopt, hopen we de deuren te openen tijdens de Copenhagen Fashion Week.

Tot slot, kunt u ons iets vertellen over het liefdadigheidswerk van Les Deux?

Sinds de lancering van het merk hopen we verschillende organisaties te helpen. We steunen graag twee goede doelen per jaar, een in Scandinavië en een ander internationaal doel. Zo hebben we bijvoorbeeld gewerkt aan de bouw van een school in Zambia en helpen we ook meer lokale goede doelen met kinderen in thuisland Denemarken.

Les Deux wordt wereldwijd verkocht bij meer dan 500 winkels. Het herenmerk bevindt zich in het middensegment. Prijzen van kledingstukken die via de website verkrijgbaar zijn variëren van 109 tot 295 euro voor een jas, 215 euro voor een blazer, 79,95 tot 119 euro voor een overhemd en 39 tot 69 euro voor een T-shirt.
Expansie voor Deens herenmodemerk Les Deux: “Onze focus ligt op de Benelux”

Editors note: Dit artikel werd na publicatie gewijzigd. Correct is: Les Deux is van plan in Q2 35 shop-in-shops in Scandinavië te openen.

Van onze Britse correspondent. Het origineel verscheen op 10 mei op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmee Blaazer.

Beeld: Les Deux lente/zomer 2019 campagne

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN