• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Euromonitor: “Athleisure blijft groeien en luxe merken pakken trend op”

Euromonitor: “Athleisure blijft groeien en luxe merken pakken trend op”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Athleisure blijft groeien volgens het laatste onderzoek van marktonderzoeksbureau Euromonitor International. Tijdens ‘What’s next for athleisure and how luxury is stepping it up’ presenteerde het bureau dat de groei van de wereldwijde welvaart ook een groei laat zien in de interesse in een luxueuze levensstijl. Deze luxe wordt nu ook doorvertaald in athleisure dankzij de interesse van de consument die meer verlegd wordt naar ervaringen met het oog op trends op het gebied van gezondheid, in plaats van alleen de aankoop van luxe goederen.

Gezondheid is de nieuwe welvaart. Nu status wordt gedefinieerd door hoe fit je bent, profiteren luxe merken en sportmerken. De reden voor de aanhoudende trend van Athleisure is volgens Fflur Roberts, hoofd van luxe goederen bij Euromonitor International, de groei van de welvaart wereldwijd. “Hoe meer de welvaart groeit, hoe meer mensen zullen zoeken naar ervaringen. Het gaat veel meer om status en ze willen laten zien hoe goed ze zorgen voor hun lichaam, waardoor steeds meer mensen gaan letten op hun gezondheid met wat ze doen, eten en dragen,” licht hij toe.

Steeds meer luxe merken, zoals Chanel en bijvoorbeeld Fendi, lanceren sportkleding of een capsule collectie met bijvoorbeeld sneakers of andere sportswear. Net-A-Porter lanceerde bijvoorbeeld in 2014 al Net-A-Sporter.

Maar de groei in athleisure laat ook niet de jeans industrie ongemoeid nu yoga en joggingbroeken in het oog van de consument zijn gevallen en meer veelzijdige ‘must haves’ zijn geworden. Volgens Euromonitor International heeft de wereldwijde jeans markt een langzame groei gehad de afgelopen jaren. Volgens Magdalena Kondej, hoofd van kleding en schoeisel bij Euromonitor International, is de jeans industrie nu aan het kijken hoe ze de trend kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door spijkergoed te ontwerpen voor mannen en vrouwen met nieuwe stretchstoffen of stoffen die beter bestendig zijn tegen zweet waardoor ze meer aanvoelen als joggingbroeken”.”Deze nieuwe innovaties hebben gezorgd voor een toename van bijna 4 procent in 2016 in deze markt.

Innovaties worden volgens het rapport naar het volgende niveau getild door wearable tech . Een nieuwe combinatie van luxe en sport gecombineerd in een technologisch geavanceerd kledingstuk. “Voorheen was sportkleding alleen een mode statement”, zegt Bernadette Kissane, kleding en schoenen expert bij Eurmonitor International, “vanaf nu zullen de grenzen tussen verschillende industrieën (zoals sportkleding en ready to wear, red.) steeds meer vervagen terwijl athleisure blijft leiden tot een totaal nieuwe manier van stijlen.”

Beeld: Under Armour Facebook

Athleisure
Euromonitor