• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Euretco solide in onzekere tijden

Euretco solide in onzekere tijden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retailorganisatie Euretco heeft in het afgelopen boekjaar met haar drie kernactiviteiten een positief resultaat bereikt van 13,3 miljoen euro. De omzet van het bedrijf steeg met 5,3% tot 1,09 miljard euro. Het nettoresultaat van Euretco, dat actief is in de branches mode, sport, wonen, tweewielers en autoaccessoires, steeg van 6 miljoen euro in 2001 tot 13,3 miljoen euro in 2002. Dit resultaat is vooral te danken aan de verkoop van twee panden, een in Houten en een in Breda. Maatregelen die het bedrijf moest treffen om de pensioenen aan te vullen, drukten daarintegen de resultaten. Bij de presentatie van de jaarcijfers zei directievoorzitter Frank Van Wegen: "Het in deze economish zeer onzekere tijden vasthouden van je marktpositie en tegelijkertijd in staat zijn tot expansie, laat zien dat Euretco een solide onderneming is."

Euretco nam in 2002 onder meer een meerderheidsbelang in de Poelman Groep (franchisemodeketens Snuffel en Lake Side en de merken Twinlife en Cracker) en verwierf de damesmodeketen More Fashion by Tineke, inmiddels omgedoopt tot BeMore. In 2002 werd ook franchise-organisatie Decorette (woningtextiel, verlichting, verf en woonaccessoires) in de dienstverlening van Euretco Wonen geïntegreerd.

Binnen de kernactiviteit dienstverlening realiseerde Euretco in 2002 een omzetgroei van 3,3% tot 952 miljoen euro. Grillige consumentenbestedingen en de vergrijzings- en opvolgingsproblematiek in de modebranche, zorgden ervoor dat de omzet van Euretco Fashion licht daalde (- 0,4%).

In de zeer concurrerende sportbranche wist Euretco Sport marktaandeel te winnen en steeg de omzet met 15,7%.De eigen winkels van Euretco boekten in 2002 een omzetgroei van 10,4% tot 126 miljoen euro. De overname van BeMore aan het begin van het jaar droeg hier voor een belangrijk deel aan bij. De winkelketens Jeans Centre, Witteveen en Adam Menswear boekten alle een substantiële groei.

In 2002 is grote voortgang geboekt met het uitbouwen van de kernactiviteit merken. Door het meerderheidsbelang in de Poelman Groep werden de merken Twinlife (sport/lifestyle, verkoop in acht landen) en Cracker (casual/jeans, met sterke posities in met name Nederland, België en Duitsland) aan de portefeuille toegevoegd. Internationale expansie van deze merken bestaat tot de mogelijkheden.

Peter Sturms, directeur Euretco: "Ondernemen in de detailhandel blijft een mooie uitdaging. (...) Die uitdaging wordt de komende tijd alleen maar groter. Van mode tot wonen en van sport tot tweewielers zien we de slag om de consumenteneuro intenser worden. Met het stimuleren van samenwerkingsverbanden tussen zelfstandige ondernemers (...) en versterking van onze marktpositie in de verschillende deelmarkten, blijft onze focus dan ook liggen op expansie met name in franchising en sterke merken."

Euretco