Er trouwen minder mensen: zó blijven bruidsmodewinkels toch succesvol
bezig met laden...
Het sprookje met de witte jurk, het bruidsboeket en de mierzoete taart, is steeds minder in trek. En áls koppels trouwen, kunnen ze hun slag slaan bij retailers als C&A, H&M en Topshop, of bij (voordelige) webshops. Toch is het allesbehalve een barre tijd voor bruidsmodewinkeliers. Sterker nog, het gaat ondernemers in bruidsmode voor de wind, als ze slim inspelen op de veranderende markt tenminste. FashionUnited onderzoekt deze maand de bruidsbranche en vraagt retailers hoe zij succesvol blijven.
Trouwen is niet meer vanzelfsprekend in Nederland. In cijfers: twintig jaar geleden huwden nog 85.000 koppels per jaar, de laatste jaren zijn dit er zo'n 65.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een persbericht over 2017. Steeds meer koppels kiezen voor een geregistreerd partnerschap, maar ja, daar hebben bruidsmode-ondernemers niets aan.
Niet beknibbelen op de jurk
Marit Smit, oprichter en eigenaar van trouwblog Girlsofhonour.nl, erkent dat er uitdagingen zijn voor bruidsmodewinkels in Nederland, maar is toch optimistisch over de markt. Tegen FashionUnited zegt ze: ”Er zal altijd markt zijn voor bruiden die een mooie, luxere trouwjurk willen. Een goedkopere trouwjurk kan natuurlijk een optie zijn voor sommige bruiden, maar voor veel mensen past dat niet bij het bijzondere concept van een bruiloft. We trouwen dan misschien minder, de meeste mensen doen het wel meteen goed als ze dan toch trouwen."
Cijfers van retail-onderzoeksbureau Edited, dat online verkopen in de Britse en Amerikaanse markt analyseert, beamen wat Smit zegt. Er trouwen minder mensen, maar er wordt wél veel geld uitgegeven, blijkt het dit rapport genaamd ‘The UK Wedding Report 2018’, gepubliceerd in mei dit jaar. In 2018 gaf een bruidspaar gemiddeld 30.355 Britse pond (34.396 euro) uit aan een bruiloft. Ook komen driedaagse trouwerijen in het buitenland steeds vaker voor. Tja, dan ga je natuurlijk niet beknibbelen op de jurk(en).
Kies je niche
"Bruidsparen kiezen tegenwoordig heel bewust om te trouwen, het hoeft niet meer van hun familie of van het geloof. Ze trouwen dan ook op een moment dat ze er budget voor hebben. Dan gaan ze niet naar een zaaltje in het stadhuis, maar naar de mooiste locaties, op het strand, ergens buiten. Een bijzondere jurk hoort daar ook bij," zegt Sandra Kusters, eigenaresse van La Nova bruidsmode in Dordrecht, in een telefonisch gesprek met FashionUnited.
Kusters richt zich in haar winkel op de stoere doch romantische bruid. "We focussen op een specifieke doelgroep. Onze jurken hebben een boho-stijl. De jurken zijn veelal van Amerikaanse merken, jurken die bruiden spotten op Pinterest en Instagram."
Slim om een niche te zoeken, zegt Smit. "Als je je staande wil houden is het vooral belangrijk dat bruidsmodezaken zich meer onderscheiden, dat ze niet alles aanbieden, maar kiezen voor een niche. Dat kan zijn dat je vooral bohemianjurken verkoopt, of juist alleen klassieke jurken, of misschien alleen jurken voor curvy bruiden, of alleen korte trouwjurken etcetera."
Champagne en stylistes
Dat je ook zonder niche succesvol kunt zijn, bewijst Weddings in Rotterdam. Deze zaak - meerdere keren uitgeroepen tot beste bruidswinkel van Nederland - is met 950 vierkante meter toch wel 'gigantisch' te noemen. In de winkel komt iedere soort bruid aan haar trekken.
Stephanie Hopmans van Weddings legt uit dat 'beleving' hun geheim tot succes is. "We hebben privé-pasruimten voor de bruid en haar moeder of vriendinnen, champagne en nog veel meer, alles om de bruiden een bijzonder moment te geven,” zegt ze aan de telefoon.
Ook wil Weddings zich van andere zaken onderscheiden door professionele stylistes die de bruiden helpen. "Zij hebben echt verstand van zaken en zijn heel eerlijk. Negen van de tien bruiden loopt de winkel uit met een andere trouwjurk dan ze in gedachten hadden. De stylistes kennen de collectie, door hun ervaring zien zij snel welke jurken het best passen en matchen bij de wensen van de bruid."
Say yes to the marketing
Een specifieke collectie en genoeg beleving in de winkel helpen dus om van een bruidsmodezaak een succes te maken. Maar de winkels doen nog meer om consumenten te verleiden naar hen te komen.
La Nova focust qua marketing vooral op Instagram, omdat Kusters merkt dat veel vrouwen daar zoeken naar het perfecte plaatje. "Ik ging eerst ook naar trouwbeurzen, maar daar ben ik mee gestopt," zegt de onderneemster. "Het levert me niet zo veel op als Instagram."
Ook Weddings is actief op social media als Instagram en Facebook. “Verder zijn SEO en SEA belangrijk voor ons,” zegt Hopmans over de online strategie. Daarnaast werkte de bruidswinkel samen met tv-programma's als 'Say yes to the dress' en 'De beste van Nederland'. En met LindaTV aan 'Guess the wedding dress'. "Die programma's hebben een gigantisch bereik, dus dat doet zeker wat voor je winkel. Als er weer iets leuks voorbij komt, wat bij ons past, dan zullen we zeker overwegen om onze naam weer ergens aan te verbinden. Maar dat hangt wel van het concept af,” zegt ze.
"Verder organiseren we zelf meerdere keren per jaar een Wedding Show in de winkel, dat is altijd een groot feest. En we publiceren blogs, zoals de Wedding Stories. Op dit platform kunnen bruiden vertellen hoe ze ten huwelijk zijn gevraagd en zo andere mensen inspireren die in dezelfde fase van hun leven zitten.”
Is het slim, al die marketingacties? Smit meent dat het nooit kwaad kan. Al heeft ze wel een kleine kanttekening. "Wees inclusief in je uitingen." Hiermee doelt ze op meer diversiteit. "In Nederland hebben we zoveel verschillende types vrouwen, en toch is vrijwel al het marketing materiaal van dunne, witte vrouwen. Totaal niet representatief! Dit is echt een gat in je marketing."
Foto 1: Adrianna van Groningen via Unsplash.
Foto 2: Sweet Ice Cream Photography via Unsplash