• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Een kleurinjectie

Een kleurinjectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Accessoires komen en accessoires gaan. Hadden we in het verleden grote zonnebrillen met bruine glazen, opgevolgd door heel kleine met paarse kijkers, dan is het nu weer de beurt aan king size Italian fit met glazen in allerlei tinten. De bekendste draagbare toevoegingen aan 's vrouws outfit zijn echter schoenen en tassen. En ook in het aanbod van deze draagbare accessoires is de laatste tijd heel wat te doen geweest. Hoofdkleur zwart is vervangen door een wereld aan kleurtjes, lijkt het. Een nieuw modehebbedingetje aan het firmament is echter de handschoen. Voor velen in de winter een noodzakelijk kwaad, want niet gebruikt zijn ze vaak een lastig extraatje in een jaszak. Maar binnenkort toch zeker mode, want inmiddels is het handverwarmertje ontdekt. In de jaren vijftig hoorde een paar handschoenen gewoon bij 's vrouws dagelijks tenue, de nog steeds zeer fraaie zwartwit foto's met daarop filmdiva's als Grace Kelly of Audrey Hepburn zijn hier goede voorbeelden van. En binnenkort is dat weer zo, alleen zijn de lange handschoenen tot de oksel vervangen door strakke korte handschoentjes in kekke kleurtjes. Handschoenenleverancier Modana Accessoires in Hoofddorp weet daar alles van, want zo zegt Nicole van der Meulen: "De zomerhit van 2004 is de autohandschoen." Het zijn vooral de beoefenaars van streetdance die dit voorheen oubollige model herontdekten en er een nieuwe bestemming aangaven. De oorspronkelijke uitvoering, de vingers niet geheel bedekt en voorzien van transpiratiegaatjes, maakt de autohandschoen tot de ideale draagbare zomeraccessoire. En volgens Nicole zullen het vooral de modellen in de knallende kleuren zijn die goed liggen bij de modeliefhebbers. Zoals de rozen, de knalgelen en knalgroenen. De erop volgende winter zal qua handschoenen een beetje in dezelfde kleurtjes blijven. Met dien verstande dat meer warme kleuren worden bijgevoegd, want bruine en oranje kleuren doen hen intrede. Maar de echte uitspringers zullen de handschoenen in sprekende blauwe kleuren en in verschillende tinten zijn. Maar ook zilver is de kleur van het volgende seizoen. En voor wie trouw is aan de kleur zwart kan deze altijd als basiskleur in de garderobe gebruiken, maar de mode schrijft wel voor de zwarte handschoen een kleurige bontrand voor. Bea de Roo Maar hoe kleurrijk de schoenmode ook is, zwarte schoenen worden toch het meest verkocht weet Bea de Roo. Zij heeft haar eigen shoe consultant-bureau, geeft prognoses op schoengebied en schrijft colums in vaktijdschrift SchoenVisie. "De gezamenlijke inkopers van de schoendetailhandel hebben voor de komende herfst-winter collectie toch nog zo'n zeventig tot tachtig procent van de collectie in de kleur zwart gekocht," weet de consultant na een rondje bellen. "Waarschijnlijk is er een tekort ingekocht voor het voorgaande seizoen en dan zie je dat terug in een verhoogde inkoop op de komende." Toch vindt De Roo dat er verschrikkelijk veel gebeurt op modegebied. "Je ziet nu ontzettend veel kleur in de winkels: van fuchsia, limoengroen, rood tot oranje. Het heeft misschien met de economie te maken, waarschijnlijk voelen mensen zich in gekleurde kleding lekkerder. Van jong tot oud gaat gekleed in kleur. En", vervolgt ze, "De kleuren van de schoenen hebben altijd te maken met de kleuren van de kleding. Een groene jurk kun je moeilijk combineren met oranje schoenen." "Schoenen zijn slechts accessoires, maar wel heel belangrijke accessoires. Want schoenen zijn bij uitstek geschikt om kleding een andere uitstraling te geven. Je kunt bijvoorbeeld een mooi pak dragen met platte schoenen voor naar kantoor. Maar als je daar 's avonds hoge hakken onder draagt voel je je meteen anders." "We hebben natuurlijk heel lang zwart gehad. Daarna zag je nieuwe tinten bruin als eerste overstap naar kleur. Toen zwart eenmaal goed losgelaten was, kwamen de heel felle kleuren. In die periode zitten we nu. Voor de nabije toekomst zie ik meer zachtere tinten opkomen." Volgens de schoenconsulente blijven felle kleuren echter wel, al zullen donkere tinten in de winter overheersen, want dan hebben mensen liever geen felle. De nieuwe kleuren voor het seizoen herfst-winter 04-05 zijn paars, oranje en fuchsia. De zomer van volgend jaar heeft turkoois, oranje en rood in petto. "Een voortzetting van de winterkleuren," erkent Bea de Roo, "maar net een tintje anders." Kinderschoenen zijn natuurlijk altijd kleurrijk geweest, maar ook daar wordt meer geëxperimenteerd met prints en ook de damesschoen beleeft een zoektocht naar grensverleggend bezig zijn. En dat uit zich in combinaties van kleuren, uitgesproken belijningen, extra naden en stiksels waarin kleuren speels worden verwerkt. Mannen zijn in hun kleedgedrag wat behoudender maar ook zij zijn eindelijk om. Dit begon al met het dragen van cognac-kleurige schoenen onder een donker kostuum. In Italië al jaren heel gewoon, maar de laatste twee à drie jaar is die trend pas opgepikt door de Hollandse man en hier al als heel gewaagd ervaren. Het meest wordt er door hen echter geëxperimenteerd in felle kleurtjes bij sneakers. Hester van Eeghen Voor Hester van Eeghen zijn kleuren altijd in zijn geweest. Sterker nog, al vanaf de eerste tas die zij maakte was zij bezig met kleuren en werden haar tassen ook verkocht vanwege haar kleurgebruik. In 1988, toen de wereld nog overheerst werd door zwarte en bruine tassen, opende zij haar winkel, misschien wel de kleinste van Amsterdam, in de Hartenstraat. De afgestudeerd Neerlandica was verliefd geworden op leer en wilde daar haar creativiteit in kwijt. Haar atelier was in de kelder van haar winkel en bij de opening had zij tien modellen in de winkel staan. Daarnaast bood de tassenmaakster accessoires aan met een keuze uit 25 tot dertig kleurtjes. Anno 2004 zijn dit er 250 geworden, waarvan alleen al 45 roodtinten. Het aanbod van Van Eeghen is zeker niet seizoensgebonden. Liefhebbers van haar accessoires en kleurgebruik lopen net zo lief in hartje winter met een knalroze tas, als in de zomer. Je kunt dus stellen dat er een publiek voor is. Het zijn vaak vrouwen vanaf een jaar of dertig, niet de heel jonge consument, want aan de in Italië geproduceerde tassen hangen toch redelijke prijskaartjes. Behalve in de Hartenstraat zijn de accessoires van Hester van Eeghen te koop in verschillende museumwinkels in binnen- en buitenland. Haar tassen liggen niet zo snel in mode- of kleding gerelateerde winkels. Eerder zijn het de cadeau- en designshops met een voorliefde voor vormgeving, die haar modellen voeren. En eigenlijk ziet de ontwerpster dit ook het liefst. Kleur is heel belangrijk voor de tassenontwerpster, maar een idee begint toch bij de vorm. Wanneer de vormgeving van een nieuw model tas is uitgekristalliseerd wordt bekeken welke kleuren zullen worden gebruikt. De 'Druppel', een rugtas bestaand uit een rond compartiment en uitgevoerd in twee kleuren, is inmiddels één van Van Eeghens eigen klassiekers. De kleurkeuze en -combinatie van dit model gaat met de tijd mee en heeft inmiddels in diverse variaties de weg naar nieuwe eigenaren gevonden. Van rood met groen tot paars met oranje. Een grote bron van inspiratie voor het kleurgebruik van Hester van Eeghen is de 'Farbetheorie' van Goethe. In het begin van haar carrière ontwierp Hester van Eeghen uitsluitend tassen in opdracht gemaakt, maar zij is daar vanwege de snel toelopende vraag van afgestapt. Tegenwoordig worden haar ontwerpen met de hand gemaakt in Italië. Wel heeft Hester van Eeghen nog steeds oog voor de gebruik(st)er. Vanuit een recent verzoek van één haar agenten is bijvoorbeeld toevalligerwijs een bestseller ontstaan. De vraag was om de vervanger voor de herenpolstas te creëren. Van Eeghen ging aan de slag en maakte een diagonaal te dragen vertikale kleptas in een middenmaat. Speciaal voor de heren in het zwart maar met een gekleurde binnenzijde. Niet alleen mannen konden het model waarderen, regelmatig wordt de tas ook aan vrouwen verkocht. Hier op voortbordurend is dit model er nu voor vrouwen in een bijzondere alligator-print en in drie kleuruitvoeringen, neongroen, ijsblauw en rustig bordeaux . Voor wie van echt extreem houdt voldoen de twee eerste kleuren, maar een heel andere type vrouw, de behoudende kan evengoed met hetzelfde model in rood lopen. Deze tas is een goed voorbeeld hoeveel kleur kan doen. Voor heren is dit model ook nog steeds te verkrijgen, alleen nu in uitsluitend zwart.

FUvakblad
Kleur