• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Duurzaam Antwerps luxelabel La Collection: “Buyers beseffen dat niemand vijf zwarte blazers nodig heeft”

Duurzaam Antwerps luxelabel La Collection: “Buyers beseffen dat niemand vijf zwarte blazers nodig heeft”

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |Interview
La Collection

In 2010 openden Artur Tadevosian en Florence Cools de Antwerpse multimerkenboetiek Damoy. In de rekken van hun boetiek hangt sinds kort echter nog enkel hun eigen luxelabel, La Collection. FashionUnited polste bij de ontwerpster naar deze evolutie.

Als prille twintigers zetten ze hun eerste stappen in de mode met hun multimerkenwinkel. Intussen verdelen ze die merken ook via hun internationale showroom onder dezelfde naam. Cools lanceerde in 2017 bovendien haar eigen label La Collection. Ze volgde geen modeopleiding maar studeerde voor leerkracht. De stukken die ze voor zichzelf maakte, trokken echter de aandacht van haar klanten. On- en offline luxeretailers zoals Net-à-Porter, celebs als Chrissy Teigen en de Britse Vogue volgden snel.

Hoe is het idee voor La Collection ontstaan?

Florence Cools: “La Collection is ontstaan uit een nood aan echt exclusieve kleding: niet door het label maar omwille van de pure en hoogwaardige materialen, de oude technieken en craftsmanship die in mijn ogen een kledingstuk maken wat het is. Ik kon dat eigenlijk nergens vinden en ben ze dus zelf beginnen te maken”.

Respect voor elk item uit de collectie en iedereen die er hard aan gewerkt heeft, krijg je niet door het na 3 maanden te dumpen”

Florence Cools, oprichter La Collection

Waar staan jullie binnen het huidige modesysteem? Werken jullie met seizoenen, organiseren jullie koopjes…?

“Wij proberen onze eigen weg te volgen in het systeem. Ik heb niet het gevoel dat het nuttig is om een zomerseizoen in januari of zelfs december te laten starten, maar eerder in maart. Het kan ook beter lopen tot september - wanneer de zomer pas stopt. Niet tot juni, wanneer alles nog moet komen. We merken dat meer en meer retailers daarin mee willen gaan, het is gewoon een kwestie van durven het verschil te maken. Ik wil ook heel graag respect tonen voor elk item uit de collectie en iedereen die er hard aan gewerkt heeft. Dat kan alleen door het voldoende tijd te geven om bij de juiste persoon in de kast te belanden- die het dan liefst op haar beurt een leven lang koestert. Niet door het na drie maanden te gaan dumpen.”

La Collection
La Collection

Beschouwen jullie La Collection als een duurzaam merk?

“Absoluut! Wij maken investment pieces die je een leven lang zou moeten koesteren en dragen. Onze materialen zijn eerlijk en puur. Alle rommel die er niet in verwerkt hoort te zijn, laten we eruit. Winsten en budgetten zullen het nooit halen bij de hoogwaardigheid van onze collectie. Dat is - in mijn ogen - niet hoe de wereld in elkaar zou moeten zitten. Als je zorg draagt voor een La Collection-stuk kan je het zonder problemen binnen twintig jaar nog steeds dragen. Ik ben zeker dat onze collectie zo tijdloos is dat je dan nog steeds de mooist geklede vrouw van het moment zal zijn. Als label kunnen we alleen maar het goede voorbeeld geven. Maar we zijn pas volledig in ons opzet geslaagd als onze klanten deze visie delen.”

De winkelervaring speelt vandaag een grote rol om de online concurrentie te kunnen counteren. Hoe spelen jullie daarop in?

“Wij willen zowel on- als offline de volle La Collection experience aanbieden aan onze klanten. Ze gaan hand in hand en zijn elk net zo belangrijk. Natuurlijk is het makkelijker in de winkel. Daar kunnen we de inspiratie achter de collectie tonen en zelfs de patronen tentoonstellen naast het effectieve stuk. Wij willen echt heel transparant zijn tegenover onze klanten en hen betrekken in ons verhaal. Het is heel fijn voor de klant om te weten dat het kledingstuk dat ze kopen getekend is in Antwerpen, gesampeld in Limburg en in elkaar gezet in Lithouwen. Mensen die de winkel binnenstappen zijn vaak snel mee in de wereld van La Collection - door de meubels die ze zien, de boeken die als inspiratie dienen, de kunst die aan de muren hangt. We willen onze visie delen met iedereen die zich ertoe aangetrokken voelt.”

“We willen dat mensen niet zomaar iets kopen om het label dat erin genaaid is maar omwille van de kwaliteit en het ambacht”

Florence Cools, oprichter La Collection

Was het niet moeilijk om klanten aan te spreken, midden pandemie?

“Tijdens de pandemie hebben we geleerd om geen verwachtingen te hebben. We hebben geprobeerd om het maximum te doen in die moeilijke situatie, zonder in te boeten aan kwaliteit. Onze klanten zijn ons blijven steunen, daar zijn we hen enorm dankbaar voor. Uiteraard wordt er ook nu nog voorzichtig ingekocht, na een periode waarvan de meeste winkels nog aan het herstellen zijn. Maar misschien maakt iedereen net daardoor meer doordachte keuzes. Buyers beseffen dat niemand vijf zwarte blazers nodig heeft, wél één perfect gemaakt stuk.”

La Collection

La Collection heeft ook schoenen en juwelen. Zijn er nog andere expansieplannen – meer winkels, mannenmode…?

“Er komen inderdaad heel wat mooie dingen aan in de nabije toekomst. Je hint alvast mooi in de juiste richting.”

Wat is de ultieme droom voor La Collection?

“Onze doelgroep zijn vrouwen die een hart hebben voor echte, pure kledingstukken die ver boven mode of trends stijgen. Dé droom is daarom een wereld waar iedereen bewust koopt en liefde toont voor de kledingstukken. Waar mensen niet zomaar iets kopen om het label dat erin genaaid is maar omwille van de kwaliteit en het ambacht. Waar mensen willen weten waar hun aankopen vandaan komen en wie het gemaakt heeft. We dromen dus van een kwalitatieve en bewuste wereld.”

Artur Tadevosian en Florence Cools, beeld via La Collection
Damoy
la collection